MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Strindheim håndball Elite
Strategiarbeid i praksis
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Stjørdal Rotary-klubb
Sosiologi i barnehagen
Nyere sosiologisk teori
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Fysioterapi i privatpraksis: nye utfordringer
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Norges Beste Barnehage
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Ideer fra forstudiet «Regionalpark Norefjell» Felles formannskap
Modulvegger skal fremstå som den mest profesjonelle aktøren innenfor fleksible modulvegger og modulhimlinger til næringsbygg Vår visjon!
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Presentasjon av forretningsplan
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Årets norske Leanvirksomhet
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
UiB og kunnskapsklynger - Helse, media og marin
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Status i digitaliseringsarbeidet
Årets norske Leanvirksomhet
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 1. KORT OM STATUS  Det finnes i dag en rekke gode tilbud i alle tre kommuner der hver enkelt aktør arbeider målbevisst for å attrahere markedet.  Mange aktører sliter med å oppnå tilfredsstillende økonomiske resultater som i neste omgang går utover kvalitet og attraksjonsverdi.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2. FREMTIDSVISJON  Midt Buskerud skal utvikles til en helårs aktivitetsdestinasjon i verdensklasse. Er dette en realistisk visjon for fremtiden? Jeg mener dette er mulig, og min presentasjon skal forsøke å underbygge påstanden.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2. 1 GRUNNLEGGENDE FORUTSETNINGER FOR SUKSESS  Full fokus på alle årstider med utgangspunkt i vår unike topografi – fjell, fjord og vakker natur.  Høy kvalitet i alle tilbud fra ulike aktører.  Gode kommunikasjonslinjer  Nærhet til Oslo, Drammen, flyplasser og ferger Vår posisjon er unik, så hva skal til for en vesentlig kvalitetsheving?

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2.2 HVA MANGLER?  Hvor er paraplyen som skal plassere oss i fremste rekke i kampen om kundene? Overordnede politiske retningslinjer fra de tre kommunene i fellesskap har vært mangelfulle. Overordnede strategier for å fremme våre kvaliteter nasjonalt og internasjonalt har vært for svake.  Min invitasjon til forsamlingen er å sette fokus på disse forholdene.  Bakgrunnen for initiativet ligger i en invitasjon fra SIVA.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2.3 VEIEN VIDERE FREMOVER  To forhold er avgjørende: Vår egen strategi for den interkommunale satsningen. Ekstern bistand for å vinne kampen om kundene.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2.3 VEIEN VIDERE FREMOVER  Hva gjelder vår egen strategi vil følgende elementer være viktige: Vi må samle oss under en felles vignett som skal fremstå som vårt merkevarenavn i alle markedsfremstøt. Vi må ha en klar felles oppfatning om hvorledes aktivitetsområdene skal fremstå og i hvilken prioritet i forhold til de fire årstider. Vi må ha en egen nøytral markedsseksjon som hele tiden er fokusert på å oppnå det beste for regionen som helhet.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2.3 VEIEN VIDERE FREMOVER  Vi må utvikle langsiktige strategier for hvorledes aktivitetstilbudet skal forbedres.  Vi må utvikle gode relasjoner til alle private aktører som hver og en skal oppnå forbedret suksess – dog ikke på bekostning av andre aktører i regionen.  Og sist, men ikke minst – alle involverte parter må slutte opp om fellesskapets intensjoner.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2.3 VEIEN VIDERE FREMOVER  Ekstern bistand – hvilke behov må dekkes? Vårt konsept må få gjennomslag internasjonalt. Et nært samarbeid med Innovasjon Norge er derfor påkrevende. Oslo vil være et viktig opptaksområde. Nære relasjoner mot Visit Oslo må etableres. SIVA vil være en viktig medspiller – la oss høre hvilken rolle de kan ha sammen med oss! Vi må også utvikle gode relasjoner til andre miljøer i Hallingdal over mot Vestlandet. Mange av våre kunder skal videre når de besøker Midt Buskerud.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 2.4 VÅRT ENDELIGE MÅL – HØY KVALITET OG KRITISK MASSE OVER TID  Vi må ha klare og realistiske mål for hvor mange besøkende vi trenger i hver destinasjon og samlet – hver år fremover. Et foreløpig estimat tilsier ca turister pr. år samlet.  Ut fra et klart måltall pr. år må vi vite hvor mange millioner mennesker som må ligge i vårt markedsmessige nedslagsfelt. Ca. 30 millioner er ikke et urealistisk anslag.

MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD 3. VIL VI ARBEIDE VIDERE MOT Å NÅ VISJONEN ?  Hvis ja, la oss først høre hva SIVA har å si.  Hvordan organisere det videre arbeidet?