Kjøretøy og veg-tekniske begrensinger/utfordringer Seksjon for Trafikantadferd Henning Fransplass 14. februar 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Energi og næringsstoffene
Advertisements

För demokrati i Norrköping
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
ADR/RID Nytt 2011: Begrenset mengde
ENERGIOMSETNINGEN.
Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Kildesortert humanurin er God gjødsel? og God økologi?
Kapittel 2: Sammensatte system
Fysikk 1: Potensiell energi og vannkraftverk
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen
Resultater fra drop-tester
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
«Flervalgsprøver med 'krypterte' svarskjemaer for å begrense juks. Programvare, erfaringer og synspunkter» TROND ANDRESEN Institutt for teknisk kybernetikk.
EUs VOC-lovgivning •Den første EU-lovgivningen, 1999/13/EF (”Direktivet”), fastsetter EU-regler for å begrense mange industriprosessers utslipp av flyktige.
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kinematikk Beskriver sammenheng mellom posisjon, fart og tid. Kinetikk
Fylkes- og kommunale veger
Potensiell energi og Energibevaring
Gravitasjon.
V angtilhenger Det trygge valg Eit prosjekt på Blæstad.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Masse- og energioverføring - Del 2
Utsettingsstrategier for torsk i Finnmark Forprosjekt startet opp ved Høgskolen i Finnmark etter ønske fra torske- nettverket i Finnmark. Samarbeidsprosjekt.
STRÅLEFYSIKK - STRÅLEVERN STØRRELSER OG ENHETER
Sannheter og myter om tømmervogntog
Norgesløpet 2007 Bilder fra viktige punkter langs kjøretraseen.
Kommunale veger Oppgradering til 24 lengde og 60 tonn totalvekt Samarbeid Samling 21.mai 2014 Vikersund.
Frihøydemålesystem 1.System for å måle frihøyde i tunneler, under broer, rasoverbygg etc. 2.En kontinuerlig måling gir bedre data for å planlegge fresing.
Pris i NOK ekskl. mva. Lev. Omk. Kan tilkomme Teknisk data Kassemål: Totalmål: Karmer: Pris ekskl. mva kr. Pris inkl. mva kr. Totalvekt: Nyttelast: Dekkstørrelse:
KVU for kryssing av Oslofjorden
Plan for dagen (ca-tider)
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Krise på veg.
AILO GAUP Motorsykkel Gaup.
Pris i NOK ekskl. mva. Lev. Omk. Kan tilkomme Teknisk data Kassemål: Totalmål: Karmer: Pris ekskl. mva kr. Pris inkl. mva kr. Totalvekt: Nyttelast: Dekkstørrelse:
1 App 01 Sammendrag. 2 Kap 01 Enheter / Vektorer Tid1 s Lengde1 m Masse1 kg Kraft1 N = 1 kgm/s 2 Hastighet Kraft Moment..... EnheterVektorer Vektorligninger.
Pris i NOK ekskl. mva. Lev. Omk. Kan tilkomme Teknisk data Kassemål: Totalmål: Karmer: Pris ekskl. mva kr. Pris inkl. mva kr. Totalvekt: Nyttelast: Dekkstørrelse:
Forrige gang lærte dere:
Intensivtransport - når de aller sykeste pasientene skal på biltur…
Energi og krefter.
Førerkortforskriftens helsekrav Psykiske lidelser, rus og medikamenter. Knut Erik Skarsaune Ass fylkeslege.
Transportplan Nordland Transportplan Helgeland Fase I Transportplan Helgeland Fase I –Utarbeidet av regionrådene på Helgeland Transportplan Helgeland Fase.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
Muskelstyrke blir definert som den evnen en muskel eller en muskelgruppe har til å utvikle kraft. Styrketrening.
Utgangspunkt – Elastisk energi Strikkhopp Lite futt over strikkhopp med små kuler / dukker hopper noen få cm. Hvordan kan vi få dette til å bli litt mer.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Stråleverntimen Transport av radiografikilder
Kompetansemål Energi – ting skjer
Potensiell dødsulykke –fallende tung gjenstand
Kompetansemål Energi – ting skjer
Newtons lover.
En felles hydrogenstrategi for Vestlandet
Velkommen til Newtonrommet
Vi skyter opp raketter!.
Norsk Caravan Club TRAFIKKSIKKERHET
Relevante standarder NS-EN Mobilkran
Medlemsmøte Harstad Caravanklubb
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newtonrommet
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Temadag bremser tunge kjøretøy Oslo:
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Arbeid, energi og effekt
Utskrift av presentasjonen:

Kjøretøy og veg-tekniske begrensinger/utfordringer Seksjon for Trafikantadferd Henning Fransplass 14. februar 2013

Kjøretøytekniske utfordringer Bremser på kjøretøy –Påløpsbremser < 3500 kg –Tunge kjøretøy > 7500 kg Eksosutslipp fra tunge kjøretøy –Motorvogn > 7500 kg

Rullemotstand Arbeid Kinetisk energi Luftmotstand Potensiell energi Forutsetninger

Kjøretøytekniske begrensninger

Tilhengerer < 3500 kg - godkjenning Kommisjonsdirektiv 98/12/EF Påløpsinnretningens reaksjonsterskel Minimum: F p = 0,02 x g x tilhengerens tekniske største masse Maksimum: F p = 0,04 x g x tilhengerens tekniske største masse

Påløpsbremseanlegg - reaksjonsterskel Kraftlikevekt (forutsatt maksimal tillatt totalvekt) α Minimum – 2.9 % fall Maksimum – 4.9 % fall

Tunge kjøretøy - godkjenning 30 Km/h 26 tonn α = 7% Retardasjonen fra kjøretøyets motor/tilleggsbremser Tilleggsbremser: Motorbrems Hydrodynamisk retarder Elektrodynamisk retarder Kommisjonsdirektiv 98/12/EF

Tunge kjøretøy - på norske veger 29% 30% 40%

Tunge kjøretøy - Norge / EU 40 (44) tonn 50 tonn 60 tonn

EU kjøretøy i 5% fall 44 tonn 80 Km/h α = 5% Tunnel start 1000 meter inne i tunnelen Tilleggs akselerasjon over tilleggsbremsens kapasitet Energibevarelse

Norsk kjøretøy i 7% fall 50 tonn 80 Km/h α = 7% Tunnel start 1000 meter inne i tunnelen Tilleggs akselerasjon over tilleggsbremsens kapasitet Energibevarelse

Modulvogntog i 7% fall 60 tonn 80 Km/h α = 7% Tunnel start 1000 meter inne i tunnelen Tilleggs akselerasjon over tilleggsbremsens kapasitet Energibevarelse

Tunge kjøretøy - Norge = EU 22 % har feil på bremser13 % har feil på bremser 44 tonn 50 tonn 80 km/h; 5% fall → 82 km/h 70 km/h; 5% fall → 82 km/h 45 km/h; 6% fall → 82 km/h 20 km/h; 7% fall → 88 km/h

Utnyttelse av dimensjoner

Eksosutslipp fra tunge kjøretøy

Eksosutslipp fra et tunge kjøretøy 80 km/h 20 tonn

Eksosutslipp fra et tunge kjøretøy α = 6% 80 km/h 20 tonn 50 km/h 20 tonn

Konklusjon Det finnes helt klart kjøretøytekniske begrensninger for hvor mye fall en tunnel bør ha – Anbefaling, «Bygg ikke tuneller med fall over 5%» Vurdere å innfør brukskrav om tilleggsbrems (retarder) Overvåke kjøretøyenes bremser ved hjelp av varmekamera før kjøretøyene kjører inn i tunnelen Kalkuler eksosutslipp fra tunge kjøretøy med «ARTEMIS» Visualiser hvor mye fall det er i tunnelen