Tallet e Undervisningsopplegg laget av Lars Sund for Vitenfabrikken i Sandnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Tallet e - Funksjonen e x Eksponensialfunksjon Eks: Mobiltlf – sms [1/5] La oss tenke oss at vi er 7 milliarder mennesker på jorden og at alle har hver.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Eksempel på oppgaveløsning
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Utvidelser av tallområdet:
KOMPLEKSE TALL Laila.
Parameteriserte kurver
Chapter 02 Wavelets - Lineær algebra
Komplekse tall Naturlige tall
Typer av diff.lign. ODE Ordinære Endringer mht en enkelt variabel
Grafisk framstilling av en kraft (punktlast)
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
Laplace Invers transformasjon Residue
Vi tilbyr kurs/støtte i matematikk og realfag i alle nivåer.
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Laplace Invers transformasjon. Laplace Invers Laplace transformasjon Laplace transformasjon Invers Laplace transformasjon Ved invers Laplace transformasjon.
Bayesiansk statistikk Petter Mostad Overblikk Tilbakeblikk på sannsynlighetsbegrepet Hvordan gjøre Bayesianske analyser Analyser ved hjelp.
Regresjon Petter Mostad
Funksjoner og didaktikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Fra likninger til funksjoner
§4. Irrasjonale og komplekse tall
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Fra likninger til funksjoner
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes Induksjonsbevis.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Mål for perioden: Sos: Lytte etter beskjeder. Vise omsorg og hjelpe andre. No:. Lese med god flyt og innlevelse. Lære at en fortelling har begynnelse,
Det gylne snitt og Fibonacci-tallene Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
Nytt tema er……... BEFOLKNING. FOLKETALL. Forstår du disse ordene? NORSK MORSMÅL / ENGELSK SETNING PÅ NORSK MED ORDET. en befolkning et folketall å øke.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
1 TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs Introduksjon til programmering i Matlab (forts) Rune Sætre / Anders Christensen {satre,
Sykkel med firkanta hjul Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Fysikk + Matematikk = Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Uke nov.- 4.des. Uke nov.- 4.des. Ord å forklare: Håp Ord å forklare: Håp.
Uke sep-18.sep. Ord å forklare: Modig/tappe r.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Multiplikasjon og divisjon
Kompleksitetsanalyse
Funksjoner Kapittel 2.
De fire regneartene.
Brøk Brøkbegrepet.
Geometri 2.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Laplace Invers transformasjon
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Om brøk, det delte og det hele.
Sannsynlighetsregning 4
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Forarbeid til Newton-besøk
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Proporsjonale størrelser
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Flash Programming Vi skal i dette kapittel se litt på definisjon av hastighet og akselerasjon, men denne gang i 2 og 3 dimensjoner, dvs generelt.
Hvordan lese klassetimeplanen?
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Brøk Brøkbegrepet.
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Tallet e Undervisningsopplegg laget av Lars Sund for Vitenfabrikken i Sandnes

En definisjon på tallet e er e = lim (1+1/n) n n 00

La oss se litt på uttrykket når n vokser: n = 1 n = 2 e = 2, n = 32, n = 52, n = 102, n = 1002, n = 10002, n = , n = ,

John Napier (1550 – 1617) ble født i Merchiston Castle nær Edinburgh. Faren, laird Archibald, døde i 1608 og da ble John laird og flyttet inn i Merchiston Castle. John Napier var opptatt av regning og lagde nye metoder som f.eks. stavene som finnes på Abelloftet, og logaritmer.

Logaritmer med e som grunntall, skrives som ln, og kalles naturlige logaritmer. Flaten under kurven y = 1/xfra 1 til x er ln x. ln 2 = 1 + 1/2 - 1/3 + 1/4 - 1/ Dette er den harmoniske rekken med vekslende fortegn.

Egenskaper for kurven y = e x. Stigningstallet til tangenten er lik funksjonsverdien, fordi: For x = 0 er stigningen e o = 1. For x = 1 er stigningen e 1 = e. Integrasjon av e x er også enkelt: Tangenten vil alltid gå gjennom punktene Tangenten går gjennom (0,1) og (-1,0) Tangenten går gjennom (1,e) og (0,0) x exex (x,e x )og (x-1,0) 1

Vi hadde at flaten under kurven fra 1 til x var ln x. Vi får ved integrasjon: Et eksempel på slik integrasjon er befolkningstilvekst. Veksthastigheten eller Befolkningen øker eksponentielt. Dette gir er proporsjonal med befolkningsmengden p:

Kjedekurven er for a = 1: Dette kalles cosinus hyperbolikus, mens kalles sinus hyperbolikus. cosh x = sinh x sinh x = cosh x Her er mange sammenhenger som minner om sinus og cosinus, for eksempel: cosh 2 x – sinh 2 x = 1

Kurvene for sinh x og cosh x ser slik ut: y = cosh xy = sinh x (Kjedekurven)

Rekkeutvikling gir Dette gir en enklere måte å beregne e. Setter vi x = 1, får vi Allerede med syv ledd får vi

La oss se litt på den imaginære enheten i : osv. Vi får:

Vi bruker rekken for e x, men setter inn ix: Her setter vi inn for i 2, i 3, i 4 osv. og får: eller ordnet: Rekken i første parentes er rekken for cos x, mens den andre er sin x. ….. Det gir: e ix = cos x + i sin x (Eulers formel)

Vi har e ix = cos x + i sin x og kan få e -ix = cos x - i sin x Ved å legge disse sammen eller trekke fra, får vi de merkelige uttrykkene: sin x = cos x = En enda merkeligere sammenheng mellom irrasjonale tall får vi når vi setter x = 2

Alle reelle tall kan legges inn på en linje. Gauss utvidet dette ved å innføre det komplekse plan. Det øket mengden tall enormt e i n a b a + ib c d c + id

Et komplekst tall er z = x + iy Med litt regning får vi også slike merkelige sammenhenger: cos(iy) = cosh y og sin(iy) = i sinh y

Med hundre desimaler blir det: e = 2, Som, er også e et irrasjonalt tall.

Vi har her The Gateway Arch i St.Louis, Missouri. Det er en kjedelinje opp-ned.

På Abel-loftet kan du prøve en sykkel med firkanta hjul. ”Humpene” som du sykler på er kjedekurven snudd opp-ned.