Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Advertisements

Erfaringer med målpriskontrakt
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Veileder for gevinstrapportering
ROS-analyse.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Skredsikring fra 2010 til nå
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Implementering av nytt ITSM-system
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Møte Brynseng SVV Funksjonskontrakter EBA.
BUDSJETT 2017.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Langtidsplan og –budsjett Prinsipper og forutsetninger
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Verktøy for leverandørkategorisering
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2018
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Informasjonsmøte E6 Helgeland Sør Gardermoen 26. august 2015
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Orientering HOV 4. juni 2019.
Fra regioner til divisjoner
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009

Økonomiske rammer i NTP NTP 2006 – 2015 Saldert budsj ett 2009 NTP 2010 – 2013 NTP 2014 – 2019 NTP 2010 – 2019 Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m. 1) Post 29 Vederlag til OPS-prosjekter Post 30 Riksveginvesteringer (inkl. Post 60 for perioden 2006 – 2015 og bidrag til post 35 Utbygging i Bjørvika) Post 31 Rassikring 2) Post 36 E16 over Filefjell Post 37 E6 vest for Alta Post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene Post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester

Drift og vedlikehold av vegnettet Drift og vedlikehold omfatter alle aktiviteter som er nødvendige for å planlegge, forvalte, kontrahere og gjennomføre drifts- og vedlikeholdsproduksjon på vegnettet.

Drift av vegnettet Med drift forstås alle oppgaver og rutiner som er nødvendig for at et veganlegg skal fungere best mulig i forhold til trafikantenes daglige bruk. Dette er aktiviteter som brøyting, strøing med salt og sand, vegoppmerking, vask og rengjøring, oppretting av skilt, skjøtsel av grøntarealer, trafikkstyring, trafikantinformasjon osv

Vedlikehold av vegnettet Vedlikehold innebærer tiltak for at den fysiske infrastrukturen blir best mulig tatt vare på i forhold til langsiktige mål for bruken av den. Med dette forstås tiltak for å opprettholde standarden på vegdekker, grøfter, bruer, tunneler og tekniske anlegg/installasjoner i tråd med fastsatte kvalitetskrav

Fordeling av midler til Drift og Vedlikehold

Fordeling av midler til vedlikehold av asfalt

Forfall /etterslep - vår største utfordring innen vedlikehold Bæreevnesvikt /manglende drenering Rv753 Sør-Trøndelag

Forfallet omfatter mer enn bare vegdekker Dette er dårlig økonomi både for oss som vegholder, trafikantene og samfunnet som helhet!

VegobjektVedlikeholdsetterslep på riksvegnettet per Vegfundament og dekke 2,1 Drenssystem 0,5 Bru 1,3 Tunnel 1,8 Vegutstyr 1,5 Kai 0,1 G/S-veg (vegfundament og dekke) 0,1 Totalt 7,4

Økonomoske rammer til Drift og vedlikehold Post og Drift og vedlikehold 4 120

Prioritering av vedlikeholdsoppgaver Rette opp skader som kan føre til at vegen blir akutt trafikkfarlig eller at fremkommeligheten reduseres vesentlig. Rette opp skader og slitasje som kan få konsekvenser for trafikksikkerhet og framkommelighet. Rette opp skader som kan være starten på en akselererende skadeutvikling der tiltakskostnadene kan bli svært store dersom ingenting gjøres. Gjennomføre tiltak som forlenger levetid og reduserer framtidig vedlikeholdskostnader slik at nåverdi av vedlikeholdskostnader blir lavere.

Driftsoppgaver Funksjonskontraktene omfatter hovedsakelig alle oppgaver som inngår i den daglige driften av vegnettet, inklusive gang- og sykkelveger. I tillegg inngår noen vedlikeholdsoppgaver. Gjennom funksjonskontraktene bindes om lag 900 mill. kr av den årlige rammen til drift og vedlikehold av riksvegnettet i Dersom kostnadsøkningene ved nye utlysninger av funksjonskontrakter fortsetter, vil bindingene øke utover i handlingsprogramperioden

Tilbydere på funksjonskontrakter

Konkurransesituasjonen for funksjonskontrakter

Prisnivået for nye kontrakter Nominell nedgang i 2003 – 2006: 30-35% Oppgang i forhold til dette lave nivået: % og 2008 – +45%

Byggherrestrategien for drift og vedlikehold Konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgavene skal evalueres for å kartlegge konsekvensene for pris og kvalitet, om kontraktene bør utformes eller følges opp på en annen måte, og om dagens omfang og måten å konkurranseutsette oppgaver på er de riktige. Dette kan blant annet medføre at mer av risikoen for økte kostnader som følge av for eksempel ekstraordinære snømengder etc. blir overført fra entreprenørene til Statens vegvesen.

Konkurranseutsetting av funksjonskontrakter – Vi ønsker å se på endringer som kan gi forbedringer: –Nye/endrede kontraktsformer Strekningsvise utbedringer i funksjonskontraktene) Partnering – krever mye av begge parter, hvordan kan vi komme dit at vi stoler på hverandre? Konkurransepreget dialog (etter skotsk modell) Byggherrestyrte delentrepriser Tildeling etter en kombinasjon av pris og andre kriterier, som kvalitet Risiko – flere oppgjør med enhetspriser og bevegelige mengder

Høstens vinterkurs –avtalt med EBA/MEF