ARKIVRUTINER I NAV-KONTOR. Jorunn Holsbøvåg Olsen Arkivansvarlig NAV Møre og Romsdal 22. oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arkivkurs praktiske arkivrutiner
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett
JUS201 Dag
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Det kommunale og det statlige barnevern
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Dag Wiese Schartum, AFIN
PERIODISERING Bergen Byarkiv2 Periodisering av arkiv Periodisering: alle saker som er avsluttet ved overgangen til ny arkivperiode skilles.
Viktige lover og regler
Arkivutstyr og arkivlokale
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Overgang til elektronisk personalarkiv
ARKIVLEDERFORUM.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Noark-4 spesifiserer et fullstendig elektronisk arkivsystem som kan integreres med elektronisk post og elektronisk saksbehandling.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Presentasjon av UiOs mal for databehandleravtale, bruk av malen og oppfølging av arbeidet med behandlinger av personopplysninger.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
innholdet i enkeltvedtak
Rutine vedr. saksfremlegg og protokoll til Høgskolestyret
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
3 Marius Stub.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Sosialtjenesten i Bergen
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
NAV - erfaringer og planer framover Jan-Åke Storjord NAV Fauske.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.

Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
OT-MAPPE Hvordan skal den behandles?
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Journalføring.
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
3 Marius Stub.
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Taushetsplikt §44 Enhver
Ruth Wenche Stavik og Geir Håvard Ellingseter
Forskrift om Internkontroll
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
3 Marius Stub.
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

ARKIVRUTINER I NAV-KONTOR

Jorunn Holsbøvåg Olsen Arkivansvarlig NAV Møre og Romsdal 22. oktober 2010

NAV, Side 3 ARKIVANSVAR  NAV – sentrale enheter: utøvende fagansvar for etatens administrative arkiver  KOMMUNEN: ansvar for arkiver som gjelder sosialtjenesten (de kommunale oppgaver i NAV- kontoret)  NAV Fylkeskontor: ansvar for arkivet i alle underliggende (statlige) enheter

NAV, Side 4 ARKIVANSVAR …..  Lederen i NAV-kontoret har ansvaret for arkivholdet i kontoret: - sørge for at det finnes en oversikt over enhetens arkiv - utarbeide skriftlige lokale arkivrutiner - ansvarlig for at saksbehandlerne har nødvendig kunnskap om etatens felles og lokale arkivrutiner

NAV, Side 5 2 TYPER ARKIV I NAV-KONTORET:  Brukermappene / Saksarkivet / Stønadsarkivet  Administrativt arkiv

NAV, Side 6 ARKIVROMMET – tilgang og sikkerhet  DAGLIGARKIV der de aktive sakene står, skal gis vern mot: * vann, fuktighet * brann og skadelig varme * skadelig påvirkning fra klima og miljø * skadeverk, innbrudd og ulovlig tilgang

NAV, Side 7 ARKIVROMMET – tilgang og sikkerhet forts. ……..  BORTSETTINGSARKIV med avsluttede saker, skal plasseres i spesialrom for arkiv, med strengere krav til brann- og innbruddsikkerhet, mv Krav til arkivlokaler finnes i Arkivforskriften kap. IV Arkivverket har utgitt en veiledning (ligger på Navet)

NAV, Side 8 ARKIVROMMET – tilgang og sikkerhet forts. ……  Brukerne av NAVs tjenester (publikum) skal ikke ha tilgang til arkivene eller områder hvor saksmapper / sakspapirer ligger fremme: * områder hvor saksmapper oppbevares, skal være avlåst fra områder hvor publikum har adgang uten oppsyn * hvis saksbehandler tar imot bruker på sitt kontor, må saksmapper som ligger der mens de er til behandling oppbevares i låsbart skap * skrivere som brukes av saksbehandlere må ikke stå i område hvor publikum oppholder seg

NAV, Side 9 Oppgaver før etablering av NAV-kontor  Rydde arkivene – kassere – avlevere til Statsarkivet  Kontaktperson: Jorunn H. Olsen Tlf.: e-post:

NAV, Side 10 Etablering av arkiv i NAV-kontor Ved etableringen av NAV-kontor:  Avsluttede saker (ytelser opphørt) fra tidligere Aetat, Trygdeetaten og sosialkontor holdes atskilt. Utvalg fra disse skal avleveres senere – når materialet er 25 – 30 år  Aktive saker (ytelse løper): videreføres av NAV-kontoret og arkiveres etter nye oppstillingsprinsipper

NAV, Side 11 OPPSTILLINGSPRINSIPPER  Det kommunale og statlige kan stilles på fysisk atskilte plasser i arkivet, som egne serier, eller ……  …. materialet kan samles i felles personmapper, men med klart adskilte innermapper for hhv. statlig og kommunalt materiale  Enkelte sakstyper (bl.a. flyktninge- og barnevernssaker) skal holdes adskilt  Statlige brukermapper skal stilles opp etter fødselsnummer, sortert på dag i måneden, deretter måned, og så etter år og event. etter personnummer

NAV, Side 12 Rettslig adgang til å opprette felles arkiv, jfr NAV-loven §16  Arbeids- og velferdsforvaltningsloven (avl) §16 bestemmer at uten hinder av taushetsplikt, kan opplysninger fra de tre tidligere etater være tilgjengelig for andre medarbeidere i det felles kontoret ”i den utstrekning som trengs for en hensiktsmessig arbeids- og arkivordning”.  I forarbeidene til loven er det presisert at denne bestemmelsen gir Arbeids- og velferdsetaten og kommunen adgang til å opprette felles arkiv, selv om man formelt er to forskjellige organer etter forvaltningsloven.  Dette innebærer at det er rettslig adgang til å opprette et felles arkiv.  Adgangen gjelder bare ved NAV-kontoret

NAV, Side 13 Praktiske begrensninger for felles arkiv, jfr NAV-loven §16  ”Need to know” - Hva som anses som relevante opplysninger i forhold til de ulike stønadsområder, i liten grad er endret som følge av NAV-reformen. Ved organisering av oppgaveløsningen må vi påse at vi ikke tar utenforliggende hensyn ved vurdering av rettigheter, og at vi ikke er slik organisert at publikum ikke lengre har tillit til at de får en uhildet og korrekt saksbehandling. Som følge av dette kan det være at ikke alle kombinasjoner av oppgaver eller måter å organisere arkiv på i et lokalt NAV-kontor er like heldig, selv om det i forhold til taushetsbestemmelsene isolert sett er lovlig.

NAV, Side 14 Praktiske begrensninger for felles arkiv, jfr NAV-loven §16……..  Klage- og ankebehandling - Klage- og ankebehandling for statlige og kommunale vedtak, går helt forskjellige veier fra det lokale NAV-kontoret. Dette innebærer at man må sortere de ulike stønadsområder i egne ”undermapper” eller på annen måte, som gjør det lett å sortere slik at det er de riktige dokumentene som følger med videre.  Folk flytter - Her er reglene meget forskjellig mellom stat og kommune ifht hva som følger med på lasset; ingenting fra sosialtjenesten følger med, mens det meste skal følge med borgeren til nytt lokalt kontor når det gjelder statsetaten. Er saksmappene ”en stor haug” vil det innebære stor ryddejobb hver gang noen flytter. Slik kan vi ikke ha det!

NAV, Side 15 Journalføring og administrative saker  …som angår statlige tjenester: sendes fylkeskontoret for journalføring og arkivering  …som angår sosialtjenesten: journalføres hos kommunen  … som angår hele NAV-kontoret: journalføres hos den part, som i følge avtalen, har ansvar for sakens innhold. Hvis saken må dokumenteres hos begge parter, må den også journalføres hos begge

NAV, Side 16 Administrative saker …  Personal-saker (stat): * personalmappene oppbevares på fylkeskontoret * journalføres som øvrig administrative dokumenter  Personal-saker (kommune): * følge kommunens rutine for journalføring og arkivering  Klage på saksbehandler og saksbehandling er en administrativ sak

NAV, Side 17 INNFØRINGSPLAN – elektronisk arkiv i NAV for inngående dokumenter:  15. NOVEMBER: Ytelser i Arena  14. FEBRUAR 2011: Ytelser i Infotrygd ( familie-, omsorg- og helseytelser ekskl. sykepenger) og Hjelpemidler og tilrettelegging  I løpet av 1.kvartal 2011: Sykepenger

NAV, Side 18 Brukers papirsaksmappe Markere overgang til elektronisk arkiverte inngående saksdokumenter/etablere ny innermappe i saksmappene:  I innermappen arkiveres alle interne og utgående saksdokumenter fra og med dato det første inngående dokument mottas elektronisk i aktuell sak  Mappen skal være i tydelig merket med dato  Mappen påføres følgende tekst: ”Her arkiveres interne og utgående papirdokumenter. De inngående saksdokumentene er elektronisk arkivert”