Oslo, 08.06.2007 Hva skjer i IMS?. Oslo, 08.06.2007 Dagsorden Kort om IMS og NSSLs rolle Pågående aktiviteter i IMS Common Cartridge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARENTSSAMARBEIDET.  Befolkning ca. 6 mill  Størrelse 3X Frankrike  Største by Murmansk ca BARENTSSAMARBEIDET.
Advertisements

Ledelsesinformasjonsystem
APPENDIX 1The Value of SOA Delivered. PRODUCTS VS SERVICES 2The Value of SOA Delivered.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
1 Et overblikk over standardiseringsarbeidet innen læringsteknologi Tore Hoel eStandard-prosjektet Sept 2003.
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Project Fusion The power of combining resources. L y s b i l d e u t f o r m i n g : ” M / L O G O ” // V e l g b l a n t m a n g e l y s b i l d e o.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Kapittel 16 – Gjenbruk av programvare Utvikling med gjenbruk
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Integrasjoner og 360°.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Utredning av personvernkonsekvenser
Meta-analyser og systematiske oversikter
Miria Grisot og Margunn Aanestad
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
The Norwegian Hydrografic Pilot
Relevant questions for the Reference Group
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
CAMPAIGNING From vision to action.
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
SRPP Guidance in Norway
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Issue paper on biodiversity accounts and Indices- some comments on the difference between the Australian and Norwegian approach. UN Committee of Experts.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Bachelor i Internasjonal Markedsføring Morten H
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Dynamisk DNS registrering for Windows 10
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
A review of exploration activity and results on the NCS
Research Data Management and DMP
Kom i gang med Alma Analytics i dag!
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Oslo, Hva skjer i IMS?

Oslo, Dagsorden Kort om IMS og NSSLs rolle Pågående aktiviteter i IMS Common Cartridge

Oslo, IMS Global Learning Consortium IMS er et konsortium som utarbeider spesifikasjoner (pre-standard) Deltakelse i utvikling av spesifikasjoner er forbeholdt betalende medlemmer. Medlemskap er åpent for alle organisasjoner. Medlemmer inkluderer leverandører av læringsteknologi, innholdsprodusenter, undervisningsinstitusjoner og offentlige etater.

Oslo, NSSLs rolle NSSL er contributing member i IMS NSSL vil informere om aktivitet i IMS NSSL kan koordinere norske interessenters behov ved avstemminger på spesifikasjoner NSSL kan fasilitere norske interessenters arbeid i prosjektgrupper

Oslo, Prosjektgrupper i IMS Common Cartridge Learning Tools Interoperability: Revisjon av v.1 Enterprise Services: Revisjon av v. 1 Packaging: Revisjon av v. 1 Assessment: Utvidelse av QTI v Aggregering av test items (test forms) og rapportering av testresultat

Oslo, Nye aktiviteter Project Groups Under Formation Learning Object Discovery and Exchange Service Oriented Architecture Accessibility Standards for Distance Learning K-12 Common Cartridge Call for Interest and Participation Personalized Learning Through Assessment and Sequencing

Oslo, Learning Object Discovery and Exchange The IMS SIG on LODE aims to facilitate the discovery and retrieval of learning content stored in repositories. It will examine, select and adapt specifications that are being applied to digital libraries, generic repositories and learning repositories. LODE should enhance interoperability with library and cultural heritage services, two important sources of digital resources.

Oslo, Service Oriented Architecture The aim of this work is to develop a SOA for Enterprise Services with Higher Education. The approach is to establish the Business Process Model for Enterprise Services within Higher Education and to then use that model to identify the corresponding services. Where appropriate, IMS will then develop specifications for those services.

Oslo, Accessibility Revisjon av AccessForAll -spesifikasjonen Basert på erfaringer fra implementasjon og arbeid i ISO IEC JTC1 SC36. Dra nytte av IMS web services approach

Oslo, Standards for Distance Learning Objective: To identify and establish standards that colleges and universities should follow in creating and offering online courses and programs. By ensuring that identified minimum standards are met in establishing distance e-learning programs, institutions will greatly increase the likelihood of those programs meeting their expectations.

Oslo, K-12 Common Cartridge Hensikten med dette arbeidet er å vurdere behovene i (US?) grunnopplæring i forhold til eksisterende Common Cartridge standarder Skal produsere et white paper

Oslo, Personalized Learning Through Assessment and Sequencing Status: Call for Interest and Participation Potential objectives Making it easier for developers of curriculum materials to map content and assessment items to organizational-specific learning outcomes, whether they be based on curriculum standards or talent management objectives Tying learning objectives and curriculum standards to content and assessment items Developing an easier to understand and implement approach to sequencing and/or learning application data exchange that will enable wider use of adaptive learning Linking measurable events and activities to instructor monitoring and sequencing to enhance learning outcomes and productivity Linking measurable events and activities to enterprise reporting to gauge achievement levels

Oslo, Common Cartridge IMS Common Cartridge er planlagt publisert i desember 2007 Spesifikasjonen definerer et åpent format for distribusjon av rikt, web-basert innhold Den er utformet for å sikre korrekt installasjon og virkemåte på tvers av alle CC-konforme plattformer og verktøy Fordeler for innholdsprodusenter: Reduserte kostnader knyttet til produksjon, testing og distribusjon av innhold Fordeler for utdanningsinstitusjoner: Bredere utvalg av innhold, mulig å sette sammen innhold fra flere leverandører Fordeler for LMS-leverandører: Reduserte utgifter til produksjon og testing, bredere utvalg av innhold til deres læringsomgivelse Sammenfallende hensikt med SCORM, men CC har ikke run-time modell

Oslo, Common Cartridge CC definerer en profil for bruk av eksisterende spesifikasjoner (++) Profilene har til hensikt å forenkle bruk. Omfanget (scope) har blitt redusert til de mest brukte egenskapene, og man har eliminert implementeringsvalg Spesifikasjoner: IEEE LOM v. 1.0: Metadata for cartridge. Tilsvarende Dublin Core. IMS Content Packaging v IMS QTI v : Begrenset til 6 spørsmålstyper SCORM 1.2 / 2004: SCORM-pakker kan inkluderes i cartridge uten endringer.

Oslo, Common Cartridge I tillegg til profilene inneholder CC: Spørsmålsbank Autorisering (IMS Authorization Web Service) Tilgang til eksterne, tredjeparts webbaserte applikasjoner Ny ressurstype for initiering av diskusjonsforum-interaksjoner

Oslo, Prosjektgrupper

Oslo, Tools Interoperability v2 Mekanisme for integrasjon mellom tredjeparts verktøy og LMS Utvidelse av TI v.1: Konfigurasjon av tredjeparts verktøy Presentasjon av tredjeparts verktøy Tilgjengelighet Adgang til LMS data, f.eks kalender, karakterbok, innhold

Oslo, Enterprise Services Revisjon av Enterprise Services v1.0 Extend the set of service behaviors to reflect the current operational mechanisms in Enterprise systems Define new services to reflect the current operational mechanisms in Enterprise systems Upgrade the Enterprise Services to fully support the IMS General Web Services v1.0 specification Enhance the data model to support features that are currently supported using the extension features.

Oslo, Content Packaging To provide a set of new functionality and to produce some definitive clarifications on areas of uncertainty for the specification while maintaining backwards compatibility with the current version (v1.1.4). The documentation will also be rewritten to current IMS documentation best practices.

Oslo, QTI v2.1 Assessment The aims of this work are to build on the recently published work on QTI version 2 items (and packaging) to address the aggregation of items into tests (a.k.a. test forms) and the reporting of test results both for obtaining item level data and for reporting summary scores.