Møte i Østlandssamarbeidet 25.9.2012 Siri Halsan, KS utdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fange opp – følge opp! 22. januar 2012.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Et bilde av en offentlig leder..
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
1.
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fylkesvise samlinger høsten 2013
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Skolen – en kommunal virksomhet
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Nasjonale prøver.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Reformtakter og styring av skolen
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Nøklene til handlingsrommet
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Kvalitetskommuneprogrammet
Prosjektleder Ann Evy Duun
Husbanken og kommunene
Evalueringens problemstillinger
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Evalueringens problemstillinger
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning

Kunnskapsløftet som styringsform – et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen NIFU og ILS

Kunnskapsløftet En ønsket reform av kommunesektoren Systemskifte Større lokalt selvstyre og handlefrihet Tydelig ansvarsplassering Skjerpede krav til resultater Styrke skoleledelse og kompetanse

Det nasjonale styringsnivået Sterkere statlig styring i løpet av reformen Skoleeiernivået er vurdert (med noen få unntak) som relativt svakt, dels uten både vilje og evne til å styre og fornye utdanningssektoren Det store PISA-sjokket… Mer likeverdig dialog Det er enklere å vedta enn å iverksette Tilsyn på kvalitet, må følges opp av veiledning

NKVS – Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem … vil skolen få kunnskap som kan brukes som utgangspunkt for endring og utvikling … er først og fremst et virkemiddel for den enkelte skole og skoleeier til å skaffe kunnskap som grunnlag for utvikling NKVS må omfatte kvalitetsvurdering, kvalitetssikring og kvalitetsutvikling Resultatene må ut i skolene, da har statistikken verdi og vi vil få til en praksisforbedring

Skoleeier som styringsnivå Staten har tatt et sterkere styringsgrep om skolen En større andel av skoleeierne viser i 2011 til begrenset handlingsrom i forhold til tidlig i reformimplementeringsfasen Skoleeier mangler analysekompetanse Skoleeierprogrammer Skoleeier tar utviklingsrollen og aktivt ansvar Kunnskapsdepartementet ønsker å bidra i utvikling av programmet

Skolen som styrings- og forvaltningsnivå Rektors reform Rektor: Nytt læreplanverk er godt. Lærerne: Mer usikre Mer fokus på resultater Rektor har fått flere oppgaver men handlingsrommet har ikke blitt større Skoleeier og skole må få foredle og videreutvikle Kapasitet bygges over tid, arbeidet er i gang

Hva har reformen lykkes med Fortsatt en ønsket reform Resultatoppfølging > utviklingsområder Grunnleggende ferdigheter Vurderingspraksis Tillit mellom nivåene Politisk skoleeier er viktig God administrativ kommunal enhet som følger opp skolene… … ikke bare økonomisk, men også faglig

Hva kan bli bedre Statens styring må bli mer retningsorientert Kommunalt handlingsrom for langsiktig og strategisk eierstyring Aktiviteter og tiltak ut fra lokale behov Skoleeiere har behov for økt analysekompetanse Nye reformer krever en klar implementeringsstrategi

Nye evalueringsrapporter lagt fram Endringer i tilbudsstrukturen i videregående, NIFU Faget prosjekt til fordypning, Fafo Faget utdanningsvalg, NIFU

Vegen videre Avslutningskonferanse om evalueringen av Kunnskapsløftet Stortingsmelding 2013 (foreløpig navn) skal legges fram før påske 2013 Bygger på rapportene Fag- og yrkesopplæringen i fokus Vurdering av skoleeiers ansvar Kapasitet bygges over tid, arbeidet er i gang