LEDELSE I ET MER MYNDIG NAV- KONTOR Tom Colbjørnsen Professor Handelshøyskolen BI Konferanse om partnerskapet i NAV-kontorene 25. april 2016
Partnerskape t NAV Direktoratet Kommune Fylkessjef Rådmann Leder NAV - kontor Partnerskapet Arbeidslinje Faglig tung administrasjon Felles målfokus blant ledere Sentrale prioriteringer Innbyggernes totale velferd Begrenset administrasjon Forskjellige målfokus blant ledere Lokale prioriteringer Informasjon, koordinering Instruksjon, rapportering Tom Colbjørnsen
Partnerskapets lederutfordringer Gråsoner mellom statlig og kommunal styringslinje Todelt ledelse på fylkesdirektør-/rådmannsnivå Fra organisasjonsproblem til lederutfordring Krav til samordning mellom fylkesdirektør og rådmann NAV – kontorleder må håndtere dobbel rapportering Prioritere en av styringslinjene? Enhetlig versus delt ledelse? Bruke gråsonen mellom stat og kommune til å etablere lokalt handlingsrom? Fra innkurv til proaktiv lederrolle Tom Colbjørnsen
NAV - kontorleder Stort ansvar, nok myndighet? NAV-kontorleders handlingsrom Proaktiv lederrolle Kombinere tilrettelegging og styring Kommunisere oppover Konstruktiv dialog Tom Colbjørnsen
Myndighet og ansvar Myndighet Retten til å ta og gjennomføre beslutninger (juristene kaller det «kompetanse») Ansvar Forpliktelse til å handle og å stå til rette Handlingsansvar («Responsibility») Forpliktelse til å se til at ting blir gjort Konsekvensansvar («Accountability») Måtte stå til rette for resultatene Tom Colbjørnsen
Gyllen regel: Myndighet = ansvar MYNDIGHET SKJØDESLØSHET MAKTMISBRUK LEDERVAKUUM UFORMELLE LEDERE ANSVAR MYNDIGHET= ANSVAR Tom Colbjørnsen
Handlingsrommet Sentrale versus lokale beslutninger Standardisering versus skreddersøm Kjøp av tjenester versus egenproduksjon Subkultur versus «NAV-tanken» Overtalelse versus myndighetsutøvelse Tom Colbjørnsen
Lederrollen Legge til rette Legge til rette for medarbeideres selvstendighet, kompetanse og initiativ Ledelse ”bottom up” Eksempel: Muligheter for å utøve lokalt faglig skjønn Styre Få medarbeidere med på å iverksette virksomhetens formål og oppdrag Ledelse ”top down” Eksempel: Nye prioriteringer fra sentralt hold
God ledelse Ledere bør måles på handlinger og resultater, ikke på medarbeidernes følelser og ”opplevelse”
Takk for oppmerksomheten Tom Colbjørnsen