Mål og målgrupper for Juni 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Advertisements

 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Involvering ProjectOslo Osloregionens posisjoneringsprosess.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
2008 FAGFORBUNDET TRONDHEIM FORHANDLINGSUTVALGET LOKALE FORHANDLINGER 2010 Omfatter ansatte etter HTA kap. 4, pkt. 4.A.1 Føringer Krav og prioriteringer.
Se mulighetene!. Bygdekompasset Basert på det svenske suksessprosjektet Bondeföretagaren. Kom til Norge som et pilotprosjekt i Trøndelag i Er tatt.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Fram til nå har vi eid spillet EXTRA. Norsk Tipping har vært operatør for oss og det er overskuddet fra dette spillet vi har fordelt Fra 2016 er eierskapet.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
DSS mal: Startside Velg selv bilde Digital samhandling i praksis Offentlig sektors dataforum 20. juni 2016 Randi Thomsen Ole Kristian Mørch-Storstein Fabian.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
John Kåre Olsen. Distriktssenteret, Alstahaug. Nasjonalt kompetansesenter for distriktsutvikling Utg.pkt. St.meld nr 21 (2005 – 06) Avdelinger i Alstahaug,
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
FoU i Havbruksnæringen. Om VRI og Blue Planet AS Eid av bedrifter med felles interesse for å utvikle sjømatindustrien Program for økt kobling mellom næringsliv.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
vekstprosjekter og investorer
Sluttpresentasjon KS FoU-prosjekt; Kvinner i kommunal toppledelse ( )
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Bærekraftig samfunnsutvikling
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Som Helsesøster FÅR jeg GJENNOMSLAG NÅR jeg
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
Veiviser Bolig for velferd
Noen tanker om hva som virker Bevisstgjøring og systematikk
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bypolitikk– utfordringer og muligheter Fra en lokalpolitikers ståsted
Edru Livsstil - Strategikonferanse
Valgfag innsats for andre
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Helhetlig boligpolitisk innsats
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Effekter av en heltidskultur:
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Kommunesektorens bruk av FoU
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Bra for legen – bra for pasienten
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Evaluering Regionrådet
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Mål og målgrupper for Juni 2009

Innhold  Prioriterte mål for  Prioriterte målgrupper  Mål mot målgruppene  Anbefalinger for behovskartlegging

1.Tilby verktøy for å drive godt utviklingsarbeid 2.Inspirere til å starte og fortsette med lokalt utviklingsarbeid 3.Legge til rette for kobling av mennesker og kunnskap 4.Påvirke ved å gi kunnskapsbaserte innspill Mål for

1.Tilby verktøy for å drive godt utviklingsarbeid –Med en fyldig, relevant og tilgjengelig kunnskapsbase –Verktøy kan være prosjekt, tiltak, metoder og eksempler 2.Inspirere til å starte og fortsette med lokalt utviklingsarbeid –Ved å vise gode historier, tilby tips og råd og tilby kontakter og nettverk 3.Legge til rette for kobling av mennesker og kunnskap –Sikre gjenbruk og videreutvikling av gode ideer, metoder og prosesser, ved å tilrettelegge for at man enkelt kan finne relevante mennesker/miljøer, nettverk, prosjekter, forskning og erfaringer 4.Påvirke ved å gi kunnskapsbaserte innspill –Være en kilde til nyheter og kunnskap for medieaktører –Tilby relevant kunnskap i politisk saksbehandling og politiske prosesser –Tørre å flagge meninger om distriktsutvikling Mål for - utdypet

Målgruppene for Primær målgruppe: 1.Lokale utviklingsaktører og ildsjeler Sekundære målgrupper: 2.Regionale utviklingsaktører 3.Sentrale styresmakter og stortingspolitikere 4.Presse/media 5.Forsknings- og utviklingsmiljøer 6.Internasjonale miljøer for distriktsutvikling

Primær målgruppe for - utdypet 1.Lokale utviklingsaktører og ildsjeler –Kommunepolitikere –Administrativt ansatte i kommunen, herunder fagkonsulenter og tiltaksapparatet –Virkemiddel-aktører (kommunale næringsfond) –Frivillige lag og organisasjoner –Lokale ildsjeler

Sekundære målgrupper for - utdypet 1.Regionale utviklingsaktører –Fylkeskommunale politikere –Administrativt ansatte i fylkeskommunen, herunder fagkonsulenter og tiltaksapparatet –Virkemiddel-aktører 2.Sentrale styresmakter og stortingspolitikere –Premissgiverne for Distriktssenteret 3.Presse/media –All type presse uavhengig av kanal, med hovedvekt på lokal- og regionalmedier 4.Forsknings- og utviklingsmiljøer 5.Internasjonale miljøer for distriktsutvikling –Miljøer i utlandet som jobber for å fremme distriktsutvikling

Mål mot målgruppene for 1.Lokale utviklingsaktører og ildsjeler –De skal få økt kunnskap gjennom å bruke Distriktssenterets verktøy –De skal bli inspirert til å starte og fortsette utviklingsarbeid – skal tilrettelegge for økt faglig samhandling Effekt: Flere og mer effektivt gjennomførte utviklingsprosjekter Sekundære målgrupper: 1.Regionale utviklingsaktører –De skal få økt kompetanse innen samfunnsutvikling –De skal bli inspirert til å se nye utviklingsmuligheter og dermed tilrettelegge for lokale utviklingsaktører og ildsjeler Effekt: Flere og mer effektivt gjennomførte utviklingsprosjekter

Mål mot målgruppene for 3.Sentrale styresmakter og stortingspolitikere (premissgivere) –De skal legge Distriktssenterets innspill til grunn for sin politikkutforming –De skal få økt kunnskap, forståelse og bevissthet om distriktsutfordringer og Distriktssenterets arbeid Effekt: Økt politisk gjennomslag og påvirkningsgrad 4.Presse/media –De skal få økt kunnskap om, og fokus på, distriktsutvikling –De skal formidle Distriktssenterets resultater –Flere medier skal bruke som referanse Effekt: Økt kjennskap til Distriktssenterets arbeid og at distriktsutviklingsdiskusjoner i media blir mer kunnskapsbasert

Mål mot målgruppene for 5.Forsknings- og utviklingsmiljøer –De skal finne det attraktivt å forske på distriktsrelaterte saker –De skal bruke Distriktssenterets kunnskapsbase som kilde til forskningsarbeid Effekt: Økt fokus på distriktsrelatert forskning og økt bruk av Distriktssenterets kunnskapsbase 6.Internasjonale miljøer for distriktsutvikling –Å oppnå kunnskapsdeling på tvers av landegrenser Effekt: Økt samarbeid internasjonalt

Oppsummering Hva vet vi? Hva Distriktssenteret ønsker å oppnå med Hvem Distriktssenteret ønsker å nå via web og hvorfor Antakelser rundt målgruppenes behov knyttet til web Hva trenger vi å vite mer om? Behov – teste hypoteser og få utdypet hva målgruppene trenger av informasjon Atferd – målgruppenes arbeidsmetoder opp mot Distriktssenterets tjenester Preferanser – hvordan målgruppene foretrekker å samarbeide med Distriktssenteret

Vi må avdekke målgruppenes viktigste bruksscenarier F.eks: ”Som en ildsjel ønsker jeg å finne andre som har startet aktivitetssenter for barn slik at jeg kan dra nytte av deres erfaringer”

Anbefaling til videre arbeid Behovskartleggingen konsentreres om den primære målgruppen, Lokale utviklingsaktører og ildsjeler Teknikk for behovskartleggingen: –Semistrukturerte telefonintervjuer med 8-10 utvalgte målgrupperepresentanter –Åpen metode egnet til å fange opp behov, preferanser og atferd

Anbefaling til videre arbeid AktivitetAntall timerAnsvarlig Semistrukturerte telefonintervjuer Lage intervjuguide10Halogen Spesifisere rekrutteringskriterier4 Halogen/Distriktssen teret Rekruttere intervjuobjekter Distriktssenteret Gjennomføre intervjuer (min. 8)10Halogen Analyse og oppsummering10Halogen Sammenfattende rapport med tiltak10Halogen Sum44