1 Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Synnøve Finden ASA Presentasjon første kvartal 2007 Strukturert og klar for lønnsom drift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Advertisements

Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Presentasjon regnskap Q1-14 Styremøte Vinstra 25. april 2014.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
PRESENTASJON 3. KVARTAL NORSK VEKST ASA 20. OKTOBER 2006.
1. KVARTAL NORSK VEKST ASA 20. APRIL VESENTLIGE FORHOLD I 1. KVARTAL Norsk Vekst ASA har i første kvartal gjennomført en videre tilpasning av porteføljen.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
1 Regnskap Nordea Bank Norge ASA 3. kvartal Nordea Bank Norge Finansuroen har hatt begrenset effekt for resultatregnskapet så langt i år Totale inntekter.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Nordea Bank Norge Nordea Bank Norge 3. kvartal 2009.
©AASBØ Innføring i regnskap Regnskap –er et redskap for registrering systematisering rapportering Regnskapsplikten –er spesifisert i regnskapslovens §1-2.
Synnøve Finden ASA 3. kvartalspresentasjon 15. oktober 2004 Konsernsjef Dag Swanstrøm.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
1 Styreformann Erik Gjellestad Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Økonomisjef Lars H. Enger Synnøve Finden ASA 4Q06 presentasjon Sterk vekst og skuffende resultater.
1 Posten Norge Halvårsrapport – 1. halvår
AKTIV KAPITAL 1. kv Hovedtrekk 1. kvartal 2002  Fortsatt vekst i alle tre virksomhetsområder  Kjøp av tre porteføljer:  Arsenal:
Presentasjon 1. halvår Hovedtrekk - driftsresultater n n Dobling av driftsresultat i norsk virksomhet fra MNOK 13,1 til MNOK 27,7 n n Driftsresultat.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Repant ASA | Kobbervikdalen 75 | 3036 Drammen | Norway | Phone: –
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
1 Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 2Q06 presentasjon Rekordresultat!
Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 1Q06 presentasjon Folket vil ha Synnøve!
Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 4Q05 presentasjon 13. feb 2006 Sterk vekst – investering i økte markedandeler.
Grunnleggende økonomi v/Raimo Hansen Ass.rektor v/Tyrifjord videregående skole Oktober 2016 Copyright.
S U N N H O R D L A N D K R A F T L A G Resultatrekneskap Salg energi Overføringsinntekter Andre.
Standard kontoplan 4102 – hovedinndeling Balansen Eiendeler Egenkapital og gjeld Kontokode klasse 1 Kontokode klasse 2 Resultatregnskap KostnaderInntekter.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Resultat 1. kvartal 2007.
2012 Q2.
HELGELAND SPAREBANK STATUS PR. 3. KVARTAL 2005 Oslo, oktober 2005
Ekstraordinær generalforsamling
Lønnsomhetsvurderinger
Årsregnskap og utbytte 2005
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Gyldendals generalforsamling 20. mai 2010
Balansert omstilling for utvikling
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Verktøy for leverandørkategorisering
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Kapittel 1: Hva er investering og finansiering?
Kapittel 8 Budsjettering
Balansen og resultatregnskapet
Kontantstrømanalyse Viser bedriftens inn- og utbetalinger mellom to oppstillingstidspunkter for balansen Gir regnskapsbrukerne et dynamisk bilde av likviditetsendringene.
Prosjektøkonomi Høstsemesteret 2006
Investering og finansiering INEC 1800
Mal kontoplan for pensjonskasser
Kapittel 10: Investeringer og skatt
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Likviditetsanalyser Omhandler bedriftens evne til å betale sine løpende betalingsforpliktelser ved forfall og vurderinger av evt. tiltak som kan igangsettes.
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Torunn Drage Roti INEC Økonomi, finans og regnskap Analyse av regnskapet Foreleser: Torunn Drage Roti Universitetslektor.
Investering og finansiering INEC 1800
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Kapittel 2: Investeringsanalyse
REGNSKAP OG BUDSJETT Generalforsamling 25/3-19
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 2) Grunnleggende regnskapsanalyse TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

1 Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Synnøve Finden ASA Presentasjon første kvartal 2007 Strukturert og klar for lønnsom drift

2 Hovedpunkter Avklaring melkepriser - vesentlig bedrede rammebetingelser Ny ledelse har sluttført gjennomgang av selskap og drift –Nytt regnskap for 2006, nye kostnadsføringer på til sammen 155,2 mill kr Resultat før skatt på 25,6 millioner i første kvartal 2007 (33,8) Driftsmessige utfordringer adressert –Minst 30 millioner kroner i årlige kostnadskutt (før bedrede melkepriser) Styrking av kapitalbasen –Refinansiering i bank –Fortrinnsrettemisjon på 140 millioner kroner, kurs 16 kroner, garantert fulltegnet

3 Etablert plattform for lønnsom vekst Nye rammebetingelser og restrukturert drift gir grunnlag for videre vekst og økt lønnsomhet –39 millioner resultatbedring gitt ingen melkeprisavsetning (45 millioner kroner kontantstrømseffekt) –10 millioner reduserte prosess- og konsulentkostnader –Minst 20 millioner kroner i kostnadskutt mulig på anleggssiden –Forbedringer i produktsortiment –Forbedringer i styring av arbeidskapital –Forbedringer i kapitalstruktur Merket Synnøve er godt posisjonert i markedet Estland kan representere nye muligheter

4 Enighet om melkepriser Selskapet har gjentatte ganger gjort rede for selskapets situasjon i forhold til rammevilkår. På denne bakgrunn har LMD foreslått : Kombinasjon av bedre tilskudd og lavere avgifter –Vil fremover motta 37 øre literen –Etter fire år vil støtten reduseres til 25 øre literen –Ingen volumbegrensning Kontantstrøm vil bedres med 45 millioner kroner årlig –Resultat vil bedres med 39 millioner kroner årlig –Basert på et forbruk på 120 millioner liter melk pr år (dagens forbruk) –Vil nedskrive avsetninger på 80 millioner kroner mot egenkapitalen Prosess- og konsulentkostnader faller også bort –Utgjorde cirka 10 millioner kroner i 2006 Ledelsesfokus kan legges 100% på bedret drift –Rettssaker og øvrige krav i klagesaker stilles i bero Bedrer relativ konkurransekraft mot Tine Meierier –Ingen endring i betingelser for Tine

5 Korrigert resultatregnskap 2006 NOK millioner2006 korr.2006 tidl. rapportert Driftsinntekter817,2 Endring varebeholdning-16,6 Varekost624,3545,9 Personalkostnader121,4120,5 Andre driftskostnader142,2137,3 EBITDA-54,130,1 Av- og nedskrivninger87,031,9 EBIT-141,1-1,8 Andre finansinntekter42,2 Finanskostnader52,736,9 Resultat før skatt-151,63,6 Skatt Resultat enhet for salg 52,5 5,0 9,2 5,0 Periodens resultat-94,117,8 Endringer2006 Resultat før skatt3,6 Reversert melkeprisavsetning Nedskrivning Namsos Personalavvikling 80,0 54,5 1,7 Nedskrivning varelager13,8 Avvikling sponsoravtaler1,6 Diverse3,6 Justert resultat før skatt-151,6 Endringene har ingen likviditetseffekt

6 Resultatregnskap – organisk vekst 10% NOK millioner1.kv Kv 2006 Driftsinntekter232,6210,5 Endring varebeholdning9,411,7 Varekost146,3124,0 Personalkostnader32,827,2 Andre driftskostnader41,036,2 EBITDA3,111,4 Avskr. og nedskr.5,94,3 EBIT-2,87,1 Andre finansinntekter38,030,8 Finanskostnader9,74,1 Resultat før skatt25,633,8 Skatt Res. enhet for salg -2,8 0 1,0 -0,8 Periodens resultat28,432,0 Engangskostnader1.kv 2007 Rapportert EBIT-2,8 Personalavvikling1,7 Due diligence2,7 Diverse-2,4 Sum diverse engangskostnader 2,0 Justert EBIT-0,8 Tap opsjoner egne aksjer5,5 Gevinst ved salg av Nordic Lunch 36,2 Netto finans30,7

7 Vesentlige nedskrivninger i balansen for 2006 Nedskrevet anlegg i Namsos 54,5 MNOK Reversert melkeprisavsetningen 80,0 MNOK Nedskrivninger varelager etc. 13,8 MNOK Kontantstrøm fra driften fortsatt negativ Negativ kontantstrøm 1. kvartal 2007 (45,2) MNOK Forventes også negativ i 2. kvartal 2007 Økende finanskostnader grunnet sene betalinger Egenkapital før emisjon EK pr ,7 MNOK Resultat 1. kvartal ,4 MNOK EK ny ~310 MNOK EK-grad ~40% Tall I MNOK Korrigert Immaterielle eiendeler64,361,5 Varige driftsmidler228,6230,8 Finansielle anleggsmidler Sum anleggsmidler 71,0 364,0 60,8 353,1 Varer Fordringer 119,1 150,3 124,0 133,7 Betalingsmidler Eiendeler for salg Sum omløpsmidler 13, ,5 22,2 126,9 406,8 Sum eiendeler646,5759,9 Egenkapital164,6135,7 Langsiktig gjeld96,3100,6 Kortsiktig gjeld Forpliktelser for salg 385, ,8 70,8 Sum gjeld481,9624,2 Sum egenkapital og gjeld646,5759,9 Balanse

8 Driftsmessige utfordringer - Veksten har ikke vært lønnsom

9 Utgangspunkt: Veksten har ikke vært lønnsom Fokus har vært på vekst, ikke på lønnsomhet Kostnadsreduksjoner iverksatt i kvartalet: Underliggende drift etter dette gir fortsatt et negativt driftsresultat på millioner kroner uten melkeavsetninger Identifiserte besparelser IT0,8 Lønn4,6 Kvalitet0,9 Rammebetingelser3,0 Husleie0,7 Sponsing1,3 Totale årlige innsparinger11,3 * Justert for engangskostnader

10 Årsak I: Lite effektiv anleggsstruktur Alvdal: –Norges største meieri –Høy effektivitet Namsos: –Har mye ledig kapasitet –Ulønnsomt Ryfylke: –Leieproduksjon –Utløper desember 2007, kan forlenges Enebakk: –Fortsatt pakking av nisjeprodukter Estland: –Leieproduksjon –Økt satsning kan tilføre nye spennende produkter

11 Årsak II: Endret produktsammensetning Andel EMV økt til 27% (23%) –Riktig strategi å ta EMV produksjon for å øke volum og kapasitetsutnyttelse i anlegg –EMV produksjonen er lønnsom, men har lavere margin –Flere alternative tilbydere av produkter, butikkenes egne merkevarer ville uansett kommet i hyllene Svak utvikling i brutto margin –EMV –Endret produktmiks –Sterk vekst i juice, med lavere marginer Volumendring, ost og juice% Gul ost, Synnøve-12% Brun ost, Synnøve46% Total, Synnøve ost-7% Gul ost, EMV151% Juice191% Total volum, ost og juice23% Total omsetning, ost og juice10%

12 Årsak III: Svake lanseringer Mangelfullt beslutningsgrunnlag i forkant av prosjekt- og investeringsbeslutninger Lite satsning på markedsaktiviteter Dårlig mottagelse i markedet for salatoster, smør og margarin

13 Årsak IV: Lite fokus på arbeidskapital Sterk vekst i arbeidskapital –Økt binding i kundefordringer –Økt binding i varelager –Svak lagerstyring Utstrakt bruk av leverandører som finansieringskilde –90 millioner kroner i forfalt leverandørgjeld Svak kontantstrøm fra drift –Negativ kontantstrøm tre av de siste seks årene

14 Strategi og tiltak - Omstrukturering av anlegg og kostnadsreduksjoner Revitalisering av Synnøve og nye produktlanseringer Satsning i Estland

15 Tiltak I: Omstrukturering og kostnadsreduksjon Anlegg: –Grundig gjennomgang av strukturen for å bedre kapasitetsutnyttelse –Tre alternativ foreligger; nedlegging av Namsos er anbefalt –Estimert årlige besparelser på minst 20 millioner kroner Innkjøp: –Engasjert en person for å gjennomgå alle innkjøpsbetingelser Ytterligere kostnadstiltak: –Outsourcet regnskapsfunksjonene –Beholder controller-/analysefunksjonen Kostnadskutt kommer på toppen av årlige besparelser på 11 millioner kroner som ble iverksatt i første kvartal

16 Tiltak II: Pris og produktmiks Målsetting om økt bruttomargin –Investering i merkevaren Synnøve –Økt trykk på nylanseringer –Økt produktdifferensiering – mellom Synnøve og EMV –Endring av produktmiks –Sanering av ulønnsomme produkter Trender i markedet –Nordmenn ønsker osteprodukter med mer smak – ny smak –Helsetrend hvor forbruker ønsker mindre fett, sukker og salt i maten –Brukervennlige produkter - bekvemmelighet

17 Tiltak III: Økt satsning i Estland Satsning gir økt defensiv trygghet…. –WTO-prosessen medfører nedbygging av grensevernet –Importkvotene fra EU vil øke …og økt offensiv kraft: –Produksjon i Estland kan gi halvert råvarekost og direkte produksjonslønn –Kan gi vesentlig billigere produksjon av gulostprodukter som kan gi oss en posisjon for innsalg av Synnøve produkter på det Europeiske markedet (EU) Forutsetning: Skal stå på egne ben –Ikke avhengig av endret landbrukspolitikk og andre rammebetingelser

18 Markedsutvikling Synnøve ost Tropicana juice Hvitt kjøtt – Cardinal Foods

19 Totalmarkedet - positiv markedsutvikling for Synnøve Finden Selskapets leveranse totalt inkl EMV viser at vi har en positiv vekst. Kilde: AC Nielsen

20 God vekst i høymarginprodukter God vekst innen høymarginprodukter Synnøve er markedsleder i skivet ost markedet med en markedsandel på 36% Synnøve vokser raskere enn totalmarkedet for revet ost %-andel av totalvolum, kilde: AC Nielsen

21 Tropicana gjør det sterkt i markedet for fersk juice Kilde: AC Nielsen

22 Hvitt kjøtt – Den Stolte Hane God verdiutvikling i Cardinal Foods –Tosifret organisk vekst og god lønnsomhet –Eierandel pr 1. kvartal 07 er 17,4% Markedet for hvitt kjøtt vokser 13% årlig –Sterkest vekst innen ferske produkter i dagligvarehandelen –Konsolidering i markedet for hvitt kjøtt –Cardinal Foods (37%) med klar nummer 2 posisjon etter Prior (60%) –Markedet er i praksis et duopol Viktig for å oppnå kritisk masse i Synnøve Findens salgsapparat –Antatt resultateffekt ved bortfall av Cardinal Foods-salg er cirka 6 millioner kroner Eierandelen i Cardinal Foods er både operativt og strategisk viktig for selskapet

23 Refinansiering Fremmedkapital Egenkapital

24 Kapitalstrukturen må bedres Vil foreslå fortrinnsemisjon på 140 millioner kroner –Emisjonen er garantert fulltegnet av de største eierne til kurs 16 –Styrking av egenkapital etter nedskrivninger –Bedre dekning for arbeidskapitalen For stor binding i varelager Leveranddørgjeld på 90 millioner er forfalt Jobber med refinansiering av fremmedkapitalen –Rentebetingelser er allerede vesentlig bedret

25 Oppsummering og utsikter

26 Godt grunnlag for videre vekst og lønnsomhet: Opprydding gjennomført og tiltak er iverksatt Nye rammebetingelser og restrukturert drift gir grunnlag for videre vekst og økt lønnsomhet –39 millioner resultatbedring på grunnlag av melkeprisavtalen (45 milloner kroner kontantstrømseffekt) –10 millioner reduserte prosess- og konsulentkostnader –Minst 20 millioner kroner kostnadskutt mulig på anleggssiden –Forbedringer i produktsortiment –Forbedringer i styring av arbeidskapital –Forbedringer i kapitalstruktur Ivareta og videreutvikle Synnøve sin unike posisjon i markedet Estland kan representere nye muligheter