Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår 2011 2. Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Advertisements

Hva kan vi gjøre med det? Ungdom og medvirkning.  Hyggelig å se dere, velkommen hit.  Forskningsdagene 2012  Distriktssenteret  Hva skal skje her.
Bredbåndsutbygging I Nordland
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Agderrådet - Felles mål for Sørlandet
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Regional transportplan Agder
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Rådgivernettverket Karrieresenterets rolle i arbeidet mot skolene Samarbeidsavtalen.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Transportplan Nordland Transportplan Helgeland Fase I Transportplan Helgeland Fase I –Utarbeidet av regionrådene på Helgeland Transportplan Helgeland Fase.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Forslag til planprogram for ny Kystsoneplan - Vågan Regionalt planforum Bodø, 17. april 2013 Snorre H. Navjord Eirik Wiggen.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Samhandling for effektive planprosesser
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Oppstart og oppfølging av øvrige regioner i Sammenslåing karrieresenter studieverksted -OPUS Skulpturlandskap.
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Hvordan formes samferdselen i nord
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
Utskrift av presentasjonen:

Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid Planprosessen med deltakere og frister Opplegg for medvirkning Beskrive evt. alternativer som skal vurderes Behov for utredninger

Nordland i et nordområdeperspektivet Transportplan for Nordland 1.Utredningen peker på 3 vekstregioner i Nordland – Midtre Hålogaland, Bodø-Salten og Helgeland 2.Peker videre på 2 petroleumsklynger i Nordland – Helgeland og Midtre Hålogaland 3.Lofoten er et av landsdelens viktigste reiselivsmål 4.Lofoten ei av landsdelens tre største cruisehavner 5.Økende interesse for turisme i arktiske strøk. Vekst i cruisetrafikken og økt belegg med hurtigruten vinterstid. Grunnlag for å videreutvikle vintersesongen 6.Transporttilbudene må tilrettelegges - Lofoten bør få en større flyplass 7.E 10 og jernbanen til Sverige er del av en overordnet internasjonal transportkorridorstruktur. 8.Styrke transporten innenfor vekstregionene – utvikle sterke BAS-regioner – for effektiv samhandling og ressursutnyttelse NTP 2014 – 2023: Utredning om infrastrukturbehov i nord - ”Nordområdeutredningen”

1.Mål for planarbeidet Styrke transportmessig infrastruktur for næringsliv, bosetting og velferd i Nordland. Videreutvikle det potensialet som ligger i vekstregionene Helgeland, Bodø- Salten og Midtre Hålogaland (”Nordområdeutredningen” NTP 2014 – 23) Styrke og videreutvikle funksjonelle BAS-regioner i Nordland – lokal bosetting, arbeidsmarked og velferd (strategi i fylkesplan for Nordland) Strategier og tiltak skal evalueres og prioriteres ut fra samfunnsøkonomisk nytte, regionale utviklingshensyn, miljøhensyn og trafikksikkerhet 2. Strategi Korte inn kjørestrekninger og effektivisere vegnettet for mest mulig å redusere avstandsulempene for innbyggere og næringsliv (vil også redusere energibruk og utslipp) Raskere, mer funksjonelt og miljøvennlig fergemateriell Videreutvikle havner og farleder, jernbanenett og flytransport Form og innhold Transportplan for Nordland

Form og innhold 3. Struktur i planarbeidet Del opp Nordland i transportplanområder som legges til grunn for planarbeidet (utredninger, dokumentasjon, analyse og plan): Identifisere og avgrense funksjonelle bo-, arbeids- og serviceregioner Identifisere og avgrense vekstregionene Midtre Hålogaland, Bodø-Salten og Helgeland Identifisere og avgrense andre samhandlingsområder. Dvs. geografisk område eller transportform som knytter sammen BAS-regionene, vekstregionene, fylket eller omverden. Vestfjorden er et slikt samhandlingsområde med bl.a. viktige relasjoner mellom Lofoten og fylkessenteret Bodø 4. Organisering av planarbeidet Prosjektorganisasjonen bygges i tre nivåer (styrke deltakelse og reell medvirkning) : Fylkeskommunen (lede, koordinere og samordne) Vekstregionene (for Midtre Hålogaland må Sør Troms og Troms fylkeskommune delta) De enkelte bo-, arbeids- og serviceregionene Transportplan for Nordland

LOFOTEN Lofoten har den dårligste vegstandarden langs hele E10 Vegstandarden på E10 gjennom Lofoten er en ”flaskehals” både for næringstrafikk og arbeidspendling og er ei hindring for videre utvikling av vår region Kommunestyrene i Moskenes, Flakstad, Vestvågøy og Vågan har derfor vedtatt at E10 gjennom Lofoten må utbedres og effektiviseres og at regionen selv må bidra til finansiering - vegpakke Lofoten Kommunene og næringslivet i Lofoten etablerer Lofoten Vegselskap AS som en lokal pådriver i arbeidet med å planlegge og finansiere ”Lofotpakken” Lofotrådet vil be Nordland fylkeskommune bidra til at vegpakke Lofoten blir prioritert i arbeidet med NTP Transportplan for Nordland

Noen relevante dokumenter Samferdselspolitiske hovedpunkter for Lofoten (Lofotrådet) Masterplan for reiselivet i Lofoten (Destinasjon Lofoten, Lofotrådet) Lofast – virkninger på næringsliv, reiseliv og flytrafikk … (TØI) Fiskerianalyse/Fiskeristrategier for Lofoten (Lofotrådet) Samferdselsutredning for nordre Nordland og Sør-Troms (Vegvesenet) For flere av dokumentene vil revisjon/oppdatering være aktuelt i tiden som kommer. Transportplan for Nordland