Helse Førde Kvalitetskonferansen 2015 Adm.dir Jon Bolstad 5.11.2015 Hippokrates: «Sjelden kurere, ofte lindre, alltid trøste» «primun non nocere» – fremfor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tanker om samhandling
Advertisements

Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Veiledning av elever / lærlinger
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Bivirkninger/interaksjoner
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
NANOTEKNOLOGI ETIKK.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Redd Barna og Sinna mann
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Pasientforløp alkohol
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Et godt sted og være, leke og lære…
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Helse Førde Status i avtalearbeidet Avtaleutvalet –
Migrasjonshelse læring og mestring Sølvi Heimestøl Koordinator Nettverk for læring og mestring i Helse Vest.
ERFARINGAR FRÅ AVDELING FOR FYSIKALSK MEDISIN MED OMSYN TIL DET Å GJE LIKEVERDIGE HELSETENESTER TIL PASIENTAR MED INNVANDRARBAKGRUNN.
Kåre J. Straume Skuleleiarmøte KUNNSKAPSLØFTET REFORMARBEID I RAUMA 2006.
Mål for kurset Informasjon er rundt oss heile tida, – men det er viktig å skilje mellom nyttig og unyttig informasjon. Kunne finne relevante informasjonskjelder.
UTFORDRINGAR I HELSE FØRDE Jorunn Ringstad, 17. desember 2010.
Helse Førde Fagdag Barn som pårørande Kjellaug K.Berntsen Koordinator BSP.
Helse Førde Resultat frå Multisenterstudie «Barn som pårørande» Kjellaug K. Berntsen Koordinator BSP.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Saman for betre helse i Nordhordland
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Forbedringssamlingen
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Kultur, kjønnsroller og samliv
Eigenvurdering og sjølvregulering
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
Medmenneske og ven frå s.65
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
Teamsamansetning og framdriftsplan
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
GERit geriatrisk avdeling Marita Jacobsen og Elena Kamycheva
Skudd Quiz.
SAMARBEID SØRE SUNNMØRE Hareid, Herøy, Ulstein, Sande, Ulstein, Vanylven, Volda, Ørsta   Ein ledd i organisasjons og evalueringsprosjektet.
Saman for betre helse i Nordhordland
Dydar og laster Kva slags person vil du vere
Plutseleg er framtida her- Veit vi kva vi skal gjer?
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Kvalitet i fleksible studier
Saman for betre helse i Nordhordland
Seksjon for kvalitetsutvikling
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
«Følg hjertet!» Foto: Pixabay Når hørte du denne oppfordringen sist?
Ditt valg behandling og oppnå krav om 30 % hjemmebehandling
Pakkeforløp for psykisk helse og rus opning av implementeringskonferanse Eivind hansen, Adm dir, haukeland universitetssjukehus.
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Pasient og brukerrepresentant erfaring fra ulike settinger
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Helse Førde Kvalitetskonferansen 2015 Adm.dir Jon Bolstad Hippokrates: «Sjelden kurere, ofte lindre, alltid trøste» «primun non nocere» – fremfor alt ikke skade!

Lawrence J. Henderson “Pasienter og helsepersonell er en del av det samme systemet.” NEJM, 1935

Frå «brukermedvirkning» til «brukarar med virkning» Frå helsetenesta sine pasientar til pasientens helseteneste Kvalitet framfor nærleik – om ein må velje Læring og meistring Kropp og sinn heng saman Brukarperspektivet?

Kvalitet i vid forstand Mange enkle spørsmål – få enkle svar Ulike perspektiv Ingen med dårlege intensjonar

Batalden

Naudsynt kunnskap for kontinuerleg utvikling av helsetenesta 1.Forstå helsetenesta som prosess og system 2.Variasjon og målingar 3.Kjenne kunden/pasienten 4.Kunne leie og bli leia, setje endringar ut i livet 5.Samarbeid – teamarbeid 6.Kjenne den sosiale samanhengen, kulturen 7.Kunne utvikle og ta i bruk ny kunnskap lokalt 8.Kjenne evidensen

Må velje presisjon etter behov

Film om samarbeid om pasienttilbod - dialyse