Presentasjon 2008 Energi og klima Ny plandel og plan- og bygningsloven - oppgaver og hensyn i planleggingen Karin O’Sullivan, rådgiver Livskraftige kommuner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Terje Kaldager Hell 1.oktober 2009
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
To lovproposisjoner er fremmet av regjeringen: Ot.prp nr 32 ( ) – plandelen Ot.prp nr 45 ( ) – byggesaksdelen Antatt ikrafttreden 1.juli.
Samspill mellom de nye plantypene
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Ot.prp. Nr. 32 ( ) Plan- og bygningsloven (plandelen)
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Presentasjon for Planforum 14. september Hafslundbyen Hafslundbyen skal være en levende miljøby og et nasjonalt utstillingsvindu for de beste løsningene.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Klimavennlige energiprosjekter i Knutepunkt Sørlandet Arild Olsbu, Agder Energi Nettkonsult. 9. november 2007.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Grønne energikommuner Klima-og energi Mona Nilsen, rådgiver Livskraftige kommuner og Grønne energikommuner.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Kommunal planlegging.
Samhandling for effektive planprosesser
Bærekraftig samfunnsutvikling
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Carlo Aall (Vestlandsforsking)
Klimakur 2020: Faggruppen for klimatiltak 2020
Ambisjoner for utvikling i Alta
UU og Fylkesmannens rolle
Ketil Omberg, MD / Planavdelingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Folkehelse - et felles ansvar
Presentasjon av Høringsdokumentene
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Lokal markagrense for Frogn kommune
Hva har det med GIS å gjøre?
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon 2008 Energi og klima Ny plandel og plan- og bygningsloven - oppgaver og hensyn i planleggingen Karin O’Sullivan, rådgiver Livskraftige kommuner progr. / region Akershus og Østfold

Presentasjon 2008 Mot et klimanøytralt samfunn BU NÅ NØYTRALT med PBL 1985 ________ 2009 med ny PBL 2009______ ____________2050

Presentasjon 2008 Nasjonale målsettinger Overoppfylle Kyoto-forpliktelsen med 10 % frem mot 2012 Skal skje ved bruk av Kyoto-mekanismene Kutte 30 prosent innen 2020 Frem til 2020 kutte utslippene av klimagasser tilsvarende 30 prosent av norske utslipp i 1990 Kutte 100 prosent innen 2050 Norge skal være karbonnøytralt i 2050 Regjeringens klimamål skal nås både ved betydelige reduksjoner i norske utslipp og ved at Norge betaler for utslippsreduksjoner i andre land

Presentasjon AV 16 MILLIONER TONN CO2 EKV.

Presentasjon 2008 Nasjonale målsettinger Overoppfylle Kyoto-forpliktelsen med 10 % frem mot 2012 Skal skje ved bruk av Kyoto-mekanismene Kutte 30 prosent innen 2020 Frem til 2020 kutte utslippene av klimagasser tilsvarende 30 prosent av norske utslipp i 1990 Kutte 100 prosent innen 2050 Norge skal være karbonnøytralt i 2050 Regjeringens klimamål skal nås både ved betydelige reduksjoner i norske utslipp og ved at Norge betaler for utslippsreduksjoner i andre land

Presentasjon 2008 Behov for mobilisering ”Å unngå en temperaturstigning over 2-3 grader krever en mobilisering av innsats som en normalt bare ser i krig” John Ashton, klimarådgiver for den britiske utenriksministeren. Kilde: Cicero.

Presentasjon 2008 Presentasjon | 2008 Kommunalt klimaarbeid, statens grep: Ny plan og bygningslov Krav om klima og energiplaner, statlig planretningslinje kommer Klima som tema i ROS for å få oversikt over klimatilpasningsbehovet Forbedret statistikk, eks klimaregnskap for kommuner ENOVA virkemiddel på stasjonær energi Fylkesmann veilede/fylkeskommunen innsigelse plan Programmene Livskraftige kommuner, Grønne energikommuner og Framtidens byer Klimakur 2020, ny klimamelding 2010

Presentasjon 2008 Kommuner og fylkeskommuners handlingsrom Samfunnsutvikler Planmyndighet Eier av kommunale bygg og grunneier Bedriftseier Tjenesteprodusent Innkjøper Lokaldemokrati - dialog med lokalsamfunnet Beredskap Gir kommunen handlingsrom og muligheter for å skape endringer

Presentasjon 2008 Kommunens handlingsrom som planmyndighet klimaperspektiv overordnet i all kommunal planlegging samordne areal og transport klimanøytrale boformer klimanøytrale bydeler klimanøytral transport

Presentasjon 2008 Ny PBL har 3 tilnærminger til klima og energi  Forebygge klimaendringer  Klimatilpasninger  Energiforsyning

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi § 1- 1 Lovens formål Lovens skal fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner. § 3-1 Oppgaver og myndighet i planleggingen planer etter loven skal: g) ”ta klima hensyn gjennom løsninger for energiforsyning og transport” h) fremme samfunnssikkerhet ved å forebygge risiko for tap av liv, skade på helse, miljø og viktig infrastruktur, materielle verdier mv.

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi Planlegging er et viktig virkemiddel for å ta hensyn til, og motvirke klimaendringer. (bokstav g) Kommunene må sikre innbyggerne ved ekstremværhendelser Beredskapsplaner (jfr. Ny beredskapslov) Arealplaner som sikrer at utsatte områder ikke bygges ut Ta hensyn til konsekvenser av havstigning Utvikle klima- og energiplaner – hvordan redusere utslipp av klimagasser knyttet til transport, deponi, landbruk, industri og bygg. - Minimalisere transportarbeid / over til gå/sykle og kolleketiv - Bestemmelser for energibruk i bygg – redusert energibruk og utnyttelse av fornybare energikilder.

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi § 1-3 Tiltak som er unntatt fra loven Rørledninger i sjø for transport av petroleum omfattes ikke av loven For anlegg for overføring eller omforming av elektrisk energi som nevnt i energiloven § 3-1 tredje ledd gjelder bare kap. 2 (kartgrunnlag og stedfestet informasjon) kap. 14 (Konsekvensutredninger) Unntaket gjelder for ethvert anlegg eller konstruksjon av denne art som er omfattet av konsesjon Unntaket gjelder bl.a. kraftledninger, transformatorstasjoner, koblingsanlegg og bygningstekniske konstruksjoner som er umiddelbart knyttet til de elektriske anleggene og deres funksjon

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi § 3-6 Felles planleggingsoppgaver - herunder samordnet areal- og transportplanlegging § 4-2 Planbeskrivelse og KU For planer som kan få vesentlige virkninger for miljø skal det foretas en konsekvensutredning § 4-3 Samfunnssikkerhet og ROS Risko- og sårberhetsanalyse skal gjennomføres ved planer for utbygging. Analysen skal vise alle risko- og sårbarhetsforhold som har betydning for om arealet er egnet til utbygging. (Kan presiseres i forskrift). NB! Ny beredskapslov

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi Kap. 6. Statlige planretningslinjer og planvedtak § 6-1 Nasjonale forventninger til regional og kom- munal planlegging Utarbeides hvert 4. år. 1. gang i 2011 § 6-2 Statlige planretningslinjer (tilsv. RPR) eks. styrket areal- og transportplanlegging med sikte på begrensning av transportbehov og klimautslipp. § 6-3 Statlige planbestemmelser (tilsv. RPB) eks. kjøpesenterstopp § 6-4 Statlig arealplan Konsesjon til kraftproduksjonsanlegg kan gis virkning som en statlig arealplan

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi Kap 10 Kommunal planstrategi Drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling – herunder langsiktig arealbruk og miljøutfordringer. Beskrivelsen av miljøutfordringene skal gi en omtale av bl.a. utslipp av klimagasser og energiforbruk. Kap 11 Kommuneplan § 11-2 Kommuneplanens samfunnsdel - Langsiktige utfordringer, mål og strategier - Miljømessige utfordringer - Fysiske konsekvenser for planens utviklings- og vernestrategier som grunnlag for arealplan

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi Kap 10 Kommunal planstrategi Drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling – herunder langsiktig arealbruk og miljøutfordringer. Beskrivelsen av miljøutfordringene skal gi en omtale av bl.a. utslipp av klimagasser og energiforbruk. Kap 11 Kommuneplan § 11-2 Kommuneplanens samfunnsdel - Langsiktige utfordringer, mål og strategier - Miljømessige utfordringer - Fysiske konsekvenser for planens utviklings- og vernestrategier som grunnlag for arealplan

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi § 11-9 Generelle bestemmelser til kommuneplanens arealdel Generell og overordnet karakter – erstatter tildligere systemmed kommunale vedtekter. 3. Krav til nærmere angitte løsninger for bl.a. om tilrettelegging for vannbåren varme til ny beb. Det kan ikke gis bestemmesler som pålegger opparbeiding eller bestemmer energiform og energibærer. 4. Rekkefølgekrav Bl.a. til energiforsyning NB! Teknisk forskrift

Presentasjon 2008 PBL og klima og energi Kap 12 Reguleringsplan § 12-7 Bestemmelser i reguleringsplan pkt 8. Krav om tilrettelegging for forsyning av vannbåren varme til ny bebyggelse jfr. § 27-5 Det kan gis bestemmelser om tilrettelegging for forsyning av vannbåren varme til ny bebyggelse. Ev. opparbeiding og tilknytningsplikt til fjern- eller nærvarmeanlegg må forankres i § 27-5 om fjernvarmeanlegg.

Presentasjon Hva skjer i KS ?

Presentasjon 2008 Alle kommuner og fylkeskommuner skal sette seg konkrete klima- og energimål Utarbeide og iverksette klima- og energiplaner som del av kommune-/fylkesplanen Spesiell oppmerksomhet mot areal- og transport, energi og avfall og kommunens egen virksomhet. Utarbeide planer for forebyggende tiltak, klimatilpasning og beredskap Vedtak KS Landsting 2008

Presentasjon 2008 Arbeidet handler om BÅDE Få ned utslippene av klimagasser OG Tilpasse samfunnet til klimaendringer Klimasatsingen er en av KS sine strategiske satsinger for landstingsperioden, og skal prege hele organisasjonen i perioden.

Presentasjon 2008 Mål for KS klimasatsing Hovedmål: Alle medlemmer skal ha planer og strategier for reduksjon av klimautslipp og bedre økonomisering (mer effektiv energibruk) Organisasjonsmål: KS skal motivere og bistå sine medlemmer i arbeidet med planer og gjennomføring av klimareduserende utslipp og miljøeffektiv energibruk.

Presentasjon Programmene

Presentasjon 2008 Klima- og energiprogrammene der KS bidrar LK Livskraftige kommuner –Ca 180 kommuner: 17 av 18 i Østfold GE Grønne energikommuner –21 kommuner / 1 fylkeskommune –FB Framtidens byer –13 storbyer: Fredrikstad og Sarpsborg

Presentasjon Livskraftige kommuner – et program som gir: Enda mer offensiv politikk Styrket kompetanse Nye verktøy og arbeidsformer Nasjonale indikasjoner på lokalpolitikkens innsats Bedre statlige rammebetingelser og virkemidler - En mulighet til å være i forkant!

Presentasjon 2008 Modell Livskraftige kommuner Kommuner Fylkesmannen Fylkeskommunen Departementene Direktoratene Idébanken Miljøfyrtårn GRIP Grønn Hverdag KS Fagmiljøer Ideen om den samfunnsaktive kommunen Målet om en bærekraftig utvikling Indikatorer innen miljø og samfunnsutvikling Involvere innbyggerne og interessenter Integrere satsingen i ordinære plan- og styringssystemer Dialog Partnerskap Ressurs- miljøer Involvering Samhandling Kommune- nettverk Livskraftige kommuner

Presentasjon 2008 Klimanøytral Østfold 2050