27.05.2015. Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FELLESORGANISASJONEN GJENINNFØR SOSIAL BOLIGPOLITIKK Innledning på Trondheimskonferansen 2013 v/konstituert forbundsleder Mimmi Kvisvik, FO.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Leiepriser for hybler og leiligheter halvår 2013
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
NBBLs Framtidsprosjekt 2030 Boligkonferanse Trenger vi en ny boligpolitikk? 14. januar 2009.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Samspill mellom de nye plantypene
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Reguleringsplaner.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Seminar om bruk av bygnings- og boliginformasjon i Matrikkelen
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Boligøkonomisk nettverk Utviklingen i bruktboligpriser og nybygging Oslo 26. september 2006 Irene Øyangen Husbanken.
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
nye boliger innen 2015.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Fremskaffelse av leieboliger
Møte m Husbanken Otta 21. september Skjåk kommune: Er i sluttfasen av arbeidet med en boligsosial handlingsplan Har ikke et velfungerende boligmarked,
Boligpolitisk strategi
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
Boligpolitisk strategi Mål Statistikk Disposisjon Politisk prosess PSN
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Boligdimensjonen i omsorgsmeldingen Tilgjengelighet og universell utforming Adm. direktør Geir Barvik Husbanken.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Oslo kommunes erfaring med tilvisningsavtaler
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Presentasjon for KRFF Linda Vindenes
Husbanken som kunnskapsbank Husbankens fagdag 15. nov. 2006
Hvordan ta boligsosiale hensyn i areal- og samfunnsplanleggingen
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.

Helhetlig boligpolitisk innsats
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Velkommen til bostøttesamling i Lillestrøm
Bærekraftig boligbygging
Ambisjoner for utvikling i Alta
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Boliger som forutsetning for tilflytting og varig bosetting
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni – september 2015 > Endelig vedtak i kommunestyret januar 2016

Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker

Boligpotensialet i kommuneplanen (antall boliger) ? KDP Kommuneplan for Asker

Mål fra KP og HP > 1,5 % befolkningsvekst årlig i perioden > 350 nye boliger i året > 75 % leiligheter og rekkehus > 50 nye rimelige boliger årlig, inklusiv BOSO HP side 42 KP side 15 og 16

Kommunestyrets vedtak desember 2014 > I praktisering av vedtatt kommuneplan er det et mål at det i arbeidet med utforming av reguleringsplaner tas hensyn til utfordringer knyttet til segregering slik at man får et bærekraftig og variert miljø. Dette bør også legges til grunn og gjenspeiles i den kommende boligpolitiske strategien.

Befolkningsstatistikk Asker

Nybygde boliger

Åmotåsen kvm regulert til bolig Gullhella kvm uregulert

Definisjon av rimelig bolig –Definisjonen skal stå seg over tid –Bør kunne måles –Salg og utleie –Bør følge markedet –Enkel og nøktern standard –Begrenset størrelse –Nye boliger Brukte boliger er i gjennomsnitt ca 25% rimeligere enn nye boliger (SSB 2014, gjelder eneboliger). Bruktboligmarkedet større enn nyboligmarkedet

Definisjon av rimelig bolig > «En ny rimelig bolig er en ny bolig med enkel og nøktern standard som på salgstidspunktet ligger 10 prosent eller mer under gjennomsnittlig markedspris for nye boliger av samme boligtype i samme område. En rimelig bolig skal primært være tilpasset brukergruppen førstegangsetablerere, småhusholdninger og lavinntektsgrupper sine investeringsmuligheter og arealbehov» > Leiebolig, gjengs leie

Virkemidler > Plan- og bygningsloven –Arealplaner –Utbyggingsavtaler > Kommunal eiendomspolitikk > Husbankens låne og støtteordninger > Kommunale tjenester og støtteordninger

Virkemidler, plan- og bygningsloven Juridisk bindende arealplaner Planreserve og planleggingsressurser Lokalisering av boligfelt/bebyggelse fastsettes i arealplan Krav til boligtype, boligsammensetning og utnyttelse fastsettes i arealplan Reduserte krav til universell utforming, uteoppholdsarealer og lavere parkeringsnorm fastsettes i arealplan og utbyggingsavtale Bestemmelser som åpner for bruk av urbant jordskifte i reguleringsplan vurderes der det er aktuelt.

Leilighetsfordeling Norm for leilighetsfordeling i reguleringsplaner med mer enn 150 boliger: Minimum 20 prosent av leilighetene skal være små leiligheter mellom m2 Minimum 20 prosent av leilighetene skal være minst 80 m2. 10 prosent av disse boligene skal være over 100 m2 og ligge på bakkeplan, med mulighet til en privat forhage. I områder med spesielle utfordringer knyttet til segregering, skal boligsammensetning være et sentralt tema ved regulering av nye boligfelt. Eksisterende boligsammensetning i nærområdet skal vurderes og krav til boligsammensetning og leilighetstyper i de nye byggefeltene settes ut i fra dette.

Virkemidler, plan- og bygningsloven Utbyggingsavtaler Aktiv bruk av utbyggingsavtaler Bruk av anleggsbidragsmodellen vurderes –Teknisk og grønn infrastruktur –Samordning av grunneiere for å få til gjennomføring av plan –MVA refusjon gjennom anleggsbidragsmodellen og justeringsmodellen vurderes –Kommunal forskuttering vurderes –Kommunal gjennomføring vurderes –Boligpolitiske tiltak (antall boliger, størrelse og bygningens utforming, fortrinnsrett til kjøp til markedspris)

Virkemidler – kommunal eiendomspolitikk Strategisk kjøp av eiendom vurderes i forbindelse med strategi for kommunal eiendom Salg av kommunal eiendom med krav til kvalitet, pris og sluttbruker Kjøp og utvikling av kommunale boliger Salg av kommunale utleieboliger i planesone Hagaløkka/Askerlia, slik at antall kommunale boliger i dette området tilsvarer gjennomsnittet for Asker Fortsatt øremerke noen kommunale boliger som personalboliger i rekrutteringsøyemed Vurdere bruk av «leie til eie» som virkemiddel for at flest mulig skal kunne eie egen bolig

Virkemidler – kommunal eiendomspolitikk Samarbeide med private utleieaktører Vurdere bruk av tilvisningsavtaler Ved framtidig utvikling av Hønsjordene vil det bli vurdert om det, på deler av området, skal utvikles et utleieprosjekt hvor Asker kommune får tilvisningsrett på en andel av utleieboligene. Bruk av Asker Eiendomsforvaltning AS til å bygge boliger for vanskeligstilte Vurdere bruk av Stiftelsen Ungdomsboliger til å bygge rimelige utleieboliger for ungdom

Betinget salg av kommunal eiendom Priskonkurranse. Utsalgspris på et gitt antall av boligene (40%) skal være ti prosent under markedspris (definert). Kjøper av boligene skal være førstegangsetablerere (?) Subsidien videreføres til neste kjøper (?) Foreslås gjennomført på Åmotåsen. Forslag til konkurranse fremmes som egen sak høst 2015.

Virkemidler - Husbanken Virkemidler rettet mot innbyggerne - Bostøtte - Startlån - Tilskudd til etablering i egen bolig - Tilskudd til tilpasning Støtteordninger rettet mot kommunen og private utbyggere - Grunnlån - Investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem - Tilskudd til utleieboliger - Kompetansetilskudd- bærekraftig bolig- og byggkvalitet

Virkemidler – Kommunale støtteordninger Kommunal husleiestøtte Sosialhjelp

Videre politisk prosess > Salg av Åmotåsen > Vurdere bruk av Asker Eiendomsforvaltning AS for å gjennomføre et boligprosjekt for vanskeligstilte > Vurdere bruk av Stiftelsen Ungdomsboliger for å utvikle et rimelig utleieprosjekt for ungdom > Bruk av utbyggingsavtaler > Bruk av tilvisningsavtaler