Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for Velferdsteknologi
Advertisements

Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Saman om ein betre kommune
Nordisk tilsynskonferanse
KOMMUNESAMARBEIDET I VESTFOLD (9-K) LAHOLMEN 14. MARS 2003 Oppsummering Referat styringsgruppen vedlegg 6.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid Valldal 1. September 2010.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Utredning kommunesammenslåing 2014
Telemarksforsking-Bø Er de økonomiske insentivene til sammenslutninger sterke nok? Innlegg på TBU’s seminar om effektivisering Karl Gunnar Sanda,
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Modellkommunene Hva er unikt?
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
ordfører Thorvald Hillestad
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Forhandlingsutvalgenes utredningsarbeid for mulig sammenslåing av fem kommuner i Indre Østfold Fellesmøte med referansegruppene Tirsdag 1. september 2015.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
«Region-kommunen Ålesund»
”Grenselaust samarbeid”
KOMMUNEREFORMA – GJENNOMGANG INTENSJONSAVTALAR
Registrering av møtegodtgjørelse
Bærekraftig samfunnsutvikling
Utgreiing av kommunestruktur
Bærekraftig samfunnsutvikling
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Utfordringer i kommunale helse- og velferdstjenester med dagens kommunestruktur Formannskapene i Glåmdalen april 2016 Trond Lutnæs, fylkeslege.
SAS Den første sammenslåingen
Halvdan Skard 2. September 09
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Medlemsmøtet 12. september 2014
utfordringer i en ny region
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Politisk organisering i Sunnfjord kommune
Seminar med partiene 14. november 2018
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,

Innhold Innholdet En god prosess Hva er en intensjonsavtale

Ikke alt kan utredes  politiske prioriteringer - hvordan skal den nye kommunen se ut? En intensjonsavtale veier tungt i den nye kommunen. «Det nye kommunestyret har lagt stor vekt på intensjonsavtalen i sitt arbeid. Det har vært en sterk følelse av forpliktelse til den» Ida Stuberg, ordfører Inderøy kommune, 2011-dd. Men ikke juridisk bindende for det nye kommunestyret - må være realistisk - ikke overselg Hva er en intensjonsavtale

En god prosess Gjensidig tillit og forståelse. - må jobbe bevisst med dette, særlig i starten - bli enig om noen grunnverdier Avklaringer tidlig - hva skal være med/ikke med, deadline, ressurser, etc. Raushet Likeverdighet

En god prosess Forhandlingsutvalg – ulike modeller Ordførerne må sitte sentralt Rådmenn; opposisjonspolitikere; tillitsvalgte Eks. Leksvik-Rissa: ordfører, varaordfører, opposisjonsleder og tre fra administrasjonen. Eks. Lyngdal3: styringsgruppe (prosjektledelsen): tre politikere og 1 tillitsvalgt fra hver kommune; rådmenn utgjorde utredningsgruppe. Arbeidsgruppe: ordførere og rådmenn.

Forankring og involvering Øvrige folkevalgte - formannskapet jevnlig; ikke glem kommunestyret De ansatte - direkte berørt + førstehåndskunnskap - ulike metoder, f.eks. kafe-dialog (Gran/Lunner)Gran/Lunner Innbyggerne - i alle faser (gode eksempler) - åpenhet (innkallinger, referater, dokumenter, etc.). Eks. Nøtterøy/Tjømegode eksemplerNøtterøy/Tjøme Lokalpresse - strategi: 1) Pressen må informeres kontinuerlig, tidlig; 2) forhandlerne tilgjengelig; 3) samordning blant forhandlerne En god prosess

Må være spesielt for deres kommuner Avklare flest mulig av de viktige spørsmålene for folk - spør befolkningen - vanlig: kommunesenter, navn, tjenester Men noe kan også vente Detaljene teller Ikke for tung og omfattende - ikke uvanlig med 2-3 sider (f.eks. Leksvik). - men noen også lengre; brosjyre kortversjon mulig. F.eks. SAS.SAS Innholdet

Mål Hovedmål og delmål; evnt. «kjennetegn ved den nye kommunen» (Nye Lindesnes)Nye Lindesnes Må evne å se fremover - hva er fordelene med sammenslåing Vær konkret nok

Innholdet Tjenester Viktigst for folk: barnehage, skole, omsorg Tydeliggjør - f.eks. «skal fortsatt lokaliseres i nærheten av der folk bor» (Lyngdal3) - f.eks. nåværende skolestruktur skal bevares (SAS) - f.eks. konkret om sentrale tilbud

Styrket samfunnsutvikling Viktig poeng i de fleste avtaler Poengter generelt - f.eks. Narvik & Evenes: «gjensidig interesser av å utnytte hverandres strategiske fortrinn». Mer spesielt + konkrete prosjekter - f.eks. Torp i SAS; Lyngdal3 E39; vgs. i Vanvikan Innholdet Skap noe nytt – en gylden mulighet Tenk innovasjon - tjenester, organisering, lokaldemokrati?

Innholdet Sentrum/periferi Prinsipielt «legge til rette for samfunnsutvikling og skape attraktive bu-, arbeids- og fritidsområde i alle deler av kommunen» (Askvoll, Fjaler, Hyllestad og Solund) Kommunesenter; tidligere kommunesentre «Vi er samde om at vi skal oppretthalde dei sentera som er i dei tidlegare kommunane og utvikle desse med kommunale tenester og arbeidsplassar». (Masfjorden, Gulen & Solund) Flersentermodell eller desentralisert administrasjon/stab (f.eks. Leksvik) Inntekter til enkelte deler av kommunen?

Synliggjør økonomiske fordeler (men ikke gjør til hovedpoeng?) Innsparing på effektivisering (Askim 5K: minimum en innsparing på 27 mill. kr. bare på politikk og administrasjon Økonomisk sikkerhet gjennom reform-vedtak - F.eks. Nye LindesnesNye Lindesnes Innholdet

De ansatte Vanlig med «garanti» – men hva innebærer dette egentlig? Overtallighet løses ved naturlig avgang Ikke uvanlig å miste folk i sammenslåingsperioden. Få frem viktigheten av de ansatte - f.eks. Nye Lindesnes: De ansatte «er den desidert viktigste forutsetningen for en vellykket etablering av den nye kommunen» Innholdet

Oppsummering -Tenk langsiktig -«0-alternativet» innebærer også betydelige endringer -Rekker dere avtale før fristen?