Diagnostikk og behandling av frontotemporal demens Innhold: Modell for diagnostikk og behandling Modell for diagnostikk og behandling Differensiell diagnostikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykiske utfordringer ved MS
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Samtalebehandling for personer med demens i tidlig fase
- en nyttig test i demensutredningen?
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Kirsten Halse - Tema: Demens
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Frontotemporal demens (FTD)
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
informasjon fra Haugesund kommune1 Demens Hva er demens? Symptomer Demenssykdommer Utvikling Behandling.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
MILJØTERAPI VED DEPRESJON KONSTITUERT AVDELINGSSYKEPLEIER HILDE KJØNIGSEN ALDERSPSYKIATRISK AVDELING, VARDÅSEN, POST B-NORD.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Hvordan skille mellom depresjon og demens (primært Alzheimer) Ole K Grønli Avdelingsoverlege /ph.d. Alderspsykiatrisk avdeling UNN-Tromsø.
1 Frontallappsdemens Overlege Nina Voss Skaane Geriatrisk avd. Ullevål sykehus.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Kari Johnsen, ass.lege med.avd, VAS. HVILKE SYKDOMMER KAN FORVEKSLES MED DEMENS ?
DEPRESJON HOS ELDRE: EN UNDERSØKELSE FRA 26 SYKEHJEM MARIA LAGE BARCA DOKTORGRADSSTIPENDIAT.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
1 Personlighetsforstyrrelser hos eldre PsykIT Ved: Torfinn Lødøen Gaarden Seksjonsoverlege Enhet for affektive lidelser Alderspsykiatrisk avdeling.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
En introduksjon.
Kapittel 7 Læring.
DEMENSPILLEN Indikasjoner, effekt og oppfølging av brukere
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Muntlig vurdering – å veilede andre
AKUTT KONFUSJON Ass.lege Lill Mensen, Generell Indremedisinsk avdeling, Ullevål sykehus
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
ADHD er egentlig tre diagnoser:
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
KARTLEGGING AV KOGNITIVE FUNKSJONER I AKUTTFASEN VED HJERNESLAG
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Nærhet, intimitet og seksualitet
Kapittel 11 Læringsteori.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Yngre personer med demens
Utskrift av presentasjonen:

Diagnostikk og behandling av frontotemporal demens Innhold: Modell for diagnostikk og behandling Modell for diagnostikk og behandling Differensiell diagnostikk Differensiell diagnostikk Direkte behandling (BPSD, kognitiv svikt) Direkte behandling (BPSD, kognitiv svikt) Indirekte behandling Indirekte behandling Oppsummering Oppsummering

Demens Kognitiv svikt BPSD

Behavioural and Psychological Symptoms of Dementia (BPSD)

BPSD Stor viktighet Forstyrrende adferd kan forårsake betydelig lidelse hos pasient og omsorgspersoner Forstyrrende adferd kan forårsake betydelig lidelse hos pasient og omsorgspersoner Angst, depresjon og vrangforestillinger reduserer ofte livskvalitet for pasientene og aggressivitet er ofte vanskelig å håndtere for omsorgspersoner i familien Angst, depresjon og vrangforestillinger reduserer ofte livskvalitet for pasientene og aggressivitet er ofte vanskelig å håndtere for omsorgspersoner i familien BPSD er en vanlig grunn til institusjonalisering av demente BPSD er en vanlig grunn til institusjonalisering av demente Wimo, 1992

Problematisk tidlig debut av demens Debut av demens kun med BPSD symptomer. 50% av DAT debuterer kun med BPSD uten noen symptomer på kognitiv svikt. (Gustafsson, Hageberg 75, Oppehenheim 94) Debut av demens kun med BPSD symptomer. 50% av DAT debuterer kun med BPSD uten noen symptomer på kognitiv svikt. (Gustafsson, Hageberg 75, Oppehenheim 94) Debut av frontotemporaldemens FTD Debut av frontotemporaldemens FTD ukritisk sosial atferd ukritisk sosial atferd avvikende seksuelle forestillinger og atferd avvikende seksuelle forestillinger og atferd redusert impulskontroll/emosjonelle utbrudd redusert impulskontroll/emosjonelle utbrudd

DIREKTE BEHANDLING AV FRONTOTEMPORAL DEMENS BPSD DIFFERENSIELL BPSD DIAGNOSE AKSE I AKSE II VERSUS BPSD ved FTD “PSEUDODEPRESSED” “PSEUDOPSYCHOPATHIC” BLANDET BPSD “PSEUDODEPRESSED” FTD OG “PSEUDOPSYCHOPATHIC” FTD DIFFERENSIELT TILPASSET BEHANDLING

BPSD ved FTD Frontal lobe convexity Apati/initiativløshet Apati/initiativløshet Psykomotorisk retardasjon Psykomotorisk retardasjon “Tom” depresjon “Tom” depresjon Likegyldighet Likegyldighet Tilbaketrekning Tilbaketrekning Orbital lobe Irritablilitet Irritablilitet Svikt i impulskontroll Svikt i impulskontroll Rastløshet/uro Rastløshet/uro Bortfall av sosiale hemninger Bortfall av sosiale hemninger “Tactil searching” “Tactil searching” “PSEUDOPSYCHOPATHIC” FTD “PSEUDODEPRESSED” FTD BLANDET BPSD  Vekslende symptomer

Frontotemporal demens Differensialdiagnoser: uBipolar manisk-depressiv lidelse uUnipolar manisk-depressiv lidelse uObsessiv Compulsiv angstlidelse (OCD) uParanoid personlighetsforstyrrelse uDepressiv personlighetsforstyrrelse uAntisosial personlighetsforstyrrelse uBorderline personlighetsforstyrrelse

Forandringer i kognisjon ved frontotemporal demens 1.Reduksjon og svikt i konsentrasjons- og oppmerksomhetsevner Distraherbarhet 2. Reduksjon og svikt i innlærings- og nylæringsevner

Forandringer i kognisjon ved frontotemporal demens 3.Språkforandringer: vansker med å forstå instrukser vansker med å forstå instrukser redusert spontanitet redusert spontanitet perseverasjoner, sterotypier, ekolali, parafraser perseverasjoner, sterotypier, ekolali, parafraser monotoni monotoni mutisme mutisme irrelevante uttalelser irrelevante uttalelser gjentagelse av overlærte fraser gjentagelse av overlærte fraser ”forgroving” (vulgaritet) ”forgroving” (vulgaritet)

Forandringer i kognisjon ved frontotemporal demens 4.Eksekutive funksjoner: Reduksjon og svikt i evner til å: initiere og terminere aktivitet initiere og terminere aktivitet skifte oppmerksomhet og endre adferd skifte oppmerksomhet og endre adferd impulskontroll, emosjonell kontroll impulskontroll, emosjonell kontroll planlegge, organisere og utføre målrettet handling planlegge, organisere og utføre målrettet handling uttrykke sosialt tilpasset adferd uttrykke sosialt tilpasset adferd

Forskjeller mellom Demens av Alzheimer type (DAT) og Frontotemporal demens (FTD) DATFTDDebut Vanligvis etter 65 år Vanligvis før 65 år Atferdsforstyrrelser Oftest lite uttalt i tidlig fase Ofte omfattende ved sykdomsdebut Sykdomsinnsikt Ofte tilstede i tidlig fase Ikke tilstede Hukommelse Nedsatt tidlig Ofte relativt bra i tidlig fase Romoppfatning Ofte nedsatt tidlig Bra i tidlig fase Medikamentell behandling Medikamenter har vist effekt på kognitiv svikt Ingen medikamentell behandling for kognitiv svikt

Nevropsykologiske tester Tester som måler kognitive funksjoner ved temporal- og frontallapp: uWisconsin Card Sorting Test WCST uContinuous Performance TestCPT uTrial Making Test ATMT A uTrial Making Test BTMT B uVerbal Fluency TestVFT vLetter Fluency vCategory Fluency uVerbal Learning Test vCalifornia Verbal Learning TestCVLT vHopkins Verbal Learning TestHVLT uClock Drawing TestCDT uSubtester av WAIS vDigit Span vDigit Symbol

Ikke farmakologiske intervensjoner anbefales ved lett og mild BPSD Ikke farmakologiske intervensjoner anbefales ved lett og mild BPSD Kombinasjonsbehandling bestående av ikke- farmakologiske og farmakologiske intervensjoner anbefales for moderat og alvorlig BPSD Kombinasjonsbehandling bestående av ikke- farmakologiske og farmakologiske intervensjoner anbefales for moderat og alvorlig BPSD BPSD symptomer som responderer mest på ikke- farmakologiske intervensjoner BPSD symptomer som responderer mest på ikke- farmakologiske intervensjoner mild depresjon og apati mild depresjon og apati vandring vandring perseverasjon (stadige gjentakelser av spørsmål) og repeterende manerer perseverasjon (stadige gjentakelser av spørsmål) og repeterende manerer

Psykologiske aspekter ved BPSD Premorbid personlighet: Premorbid personlighet: anamneseskjema anamneseskjema Mestringsstrategier: Mestringsstrategier: komparente opplysninger med fokus på: 1. Hvordan pleide pasienten å takle stress/påkjenninger/ vanskelige situasjoner/konflikter? 2. Hvordan pleide pasienten å løse problemer/konflikter? komparente opplysninger med fokus på: 1. Hvordan pleide pasienten å takle stress/påkjenninger/ vanskelige situasjoner/konflikter? 2. Hvordan pleide pasienten å løse problemer/konflikter? Individuell sårbarhetsfaktor Individuell sårbarhetsfaktor anamneseskjema anamneseskjema komparente opplysninger vedr. tapsopplevelser/traumer/fysiske og psykiske påkjenninger/stress hos pasienten. NB! Fokus på tidlig oppvekst. komparente opplysninger vedr. tapsopplevelser/traumer/fysiske og psykiske påkjenninger/stress hos pasienten. NB! Fokus på tidlig oppvekst. Expressed emotion Expressed emotion pårørende stress-skala pårørende stress-skala klinisk observasjon av familiens/personalets overinvolvering i pasienten klinisk observasjon av familiens/personalets overinvolvering i pasienten klinisk observasjon av familiens/personalets kritiske kommentarer mot pasienten klinisk observasjon av familiens/personalets kritiske kommentarer mot pasienten

Direkte behandling FTD Kognitiv svikt Kommunikasjon Verbal Minimaliseringsprinsippet Minimaliseringsprinsippet Begrenset til korte, “sakte” instrukser Begrenset til korte, “sakte” instrukserUnngå: Adjektiver, abstrakte begreper Adjektiver, abstrakte begreper Unødvendig informasjon/verbalt stimuli Unødvendig informasjon/verbalt stimuli Presentere valg/alternativer Presentere valg/alternativer Stille spørsmål Stille spørsmål “Underholdning” “Underholdning” Non-verbal/kroppslig: Tydelig, “sakte” Tydelig, “sakte” “Prompt” funksjon for verbal kommunikasjon “Prompt” funksjon for verbal kommunikasjon

Direkte behandling FTD Kognitiv svikt Handling/aktivitet Struktur, minimaliseringsprinsippet mht stimuli Struktur, minimaliseringsprinsippet mht stimuli Planlegging på forhånd Planlegging på forhånd Korte sekvenser i aktiviteten Korte sekvenser i aktiviteten Igangsetting, styring, kontroll Igangsetting, styring, kontroll Grensesetting Grensesetting Unngå aktiviteter hvor pasienten presenteres for valg Unngå aktiviteter hvor pasienten presenteres for valg Aktivisering/stimulering i individuell aktivitet (ingen gruppeaktivitet) Aktivisering/stimulering i individuell aktivitet (ingen gruppeaktivitet) Skjerming fra sansestimuli Skjerming fra sansestimuli Skjerming fra sosiale omgivelser Skjerming fra sosiale omgivelser Bruk av tekniske hjelpemidler ved rastløshet, uro, vandring: Bruk av tekniske hjelpemidler ved rastløshet, uro, vandring: kuledyna kuledyna stol med fleksibel brett stol med fleksibel brett lydisolert rom lydisolert rom

Direkte behandling FTD Kognitiv svikt Handling/aktivitet Struktur Planlegging Minimalisering Pause før neste sekvens I,P Igangsetting (I) Styring, ”prompt” (P) Kontroll

INDIREKTE BEHANDLING VED FTD HOLDNING OG RELASJON TIL PASIENTEN PÅRØRENDEPERSONALE PSYKOEDUKATIV BEHANDLING PSYKOTERAPI BISTAND/AVLASTNING EE HOLDNINGSRETTET VEILEDNING PSYKOEDUKATIV BEHANDLING EE OVERFØRING MOTOVERFØRING

”Expressed emotion” (høy/lav skår) 1.Kritiske kommentarer 2.Overinvolvering 3.Fiendtlighet 4.Varme/respekt (Håvard Bentsen, 1993)

Overføring Overføring skjer når man plasserer i en relasjon sine egne følelser og tanker, som opprinnelig ikke har noen ting med denne konkrete relasjonen å gjøre. Overføring i arbeidet med pasienter med demens kan skje i to retninger: fra pasienten til personalet og fra personalet til pasienten

Motoverføring Motoverføring er en reaksjon på overføring, dvs. pasientens overføring fremkaller en motoverføringsreaksjon som ikke er en behandlingsmetode og har ingen relevant sammenheng med behandlingsmodellen.

Expressed emotion: u over-involvering u kritiske kommentarer u fiendtlighet u varme/respekt

Frontotemporal demens Oppsummering Viktigste elementer for effektiv behandling: uØke kompetanse om diagnostikk og psykiatrisk behandling av BPSD ved 1. linje tjeneste uDifferensiell diagnose uIndirekte behandling