AFFEKT-BEVISSTHET Teori og praksis Overlege Torgeir Lindvig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV
Samspill og Samhandling
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Mestring og forebygging av depresjon
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Helse og sykdomsbegrepet
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
LÆRING Grunnleggende prosesser
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
-av familieterapeut Hege Aitken
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Barns læring, voksnes ansvar!
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Fest og følelser Om seksualitet.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Emosjon, spenning, stress
Trygghet Anne Lise Holm.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Torgeir Lindvig1 KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE: Definisjon av kognitiv terapi: Definisjon av kognitiv terapi: Triade:Tankene påvirker følelsene.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
INTRO NOl-LEOOS Dette prosjektet (prosjekt nr NO1-LEO ) er blitt finansiert med støtte fra Europakommisjonen. Utgivelsen.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Livskvalitet og følelser.. Arne Næss ”Livskvalitet handler til syvende og sist om følelser..” (fra boka ”Livsfilosofi”) Gry Stålsett
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Nærhet, intimitet og seksualitet
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

AFFEKT-BEVISSTHET Teori og praksis Overlege Torgeir Lindvig

ANATOMI: 3 deler: Krypdyrhjernen:Forlengete marg biorytmer Mellomhjernen:Følelseshjernen affekt terapi Storhjernen:Mentale ferdigheter- kognitiv terapi

DARWINISTISK PSYKIATRI: ”The expression of the emotions in man and animal”,-1872: Grunnleggende likhet i følelelsene fra lavere dyrearter til mennesket Mennesker og dyr uttrykker følelser ved å utføre bestemte bevegelser Bevegelsesmønstrene er medfødte

Darwinistisk psyiatri: Samme følelsesuttrykk hos spebarn som hos voksne Samme følelsesuttrykk hos født blinde Samme følesesuttrykk fra ulike raser med stor geografisk og kulturell spredning

FØR-SPRÅKLIG KONTAKT/KOMMUNIKASJON: Spebarnet påvirkes direkte via den voksnes følelsesmessige stemning Spebarnet kan skille mellom venn og fiende på smil eller truende mimikk Kommunikasjon via direkte følelsesmessig deltakelse=empati

FØR-SPRÅKLIG KONTAKT/KOMMUNIKASJON: Følelsesmessig kontakt og ”språk” er prelogisk, dvs går forut for dannelse av selvbilde og evnen til å danne og bruke begreper

FØLELSESMESSIG KONTAKT/KOMMUNIKASJON: Sympati-empati-antipati Følelsesmessig smitte: Et umodent og passivt menneske/spebarn overtar følelsene hos sin partner,- og vil etter hvert oppleve ”ekkoet” av sin partners følelser som sin egen følelse Symbiose

FØLELSESMESSIG KONTAKT/KOMMUNIKASJON: Følelsesmessig smitte:Sprer seg som ringer i vannet,-eller som lydbølger Styrken/intensiteten av følelsesmessig smitte avhengig av utgangsindividets posisjon/makt,- og nærhet til den som utsettes for smitten. Følelsesmessig samstemthet:Empatisk innlevelse/selvstendig bearbeidelse av følelsen som for eksempel glede/frykt

FØLELSENE SOM FØRSPRÅKLIG KOMMUNIKASJON: Følelsene er et signalsystem som: Forteller oss hvor vi befinner oss i forhold til oss selv og andre Intra-psykisk og Inter-personlig

FØLELSENES PÅVIRKNING PÅ TANKEN: Følelsen bærer i seg mening Følelsene preger vår mening dvs tanke,-dvs oppfatning av oss selv = vårt selvbilde Følelsene påvirker vår mening ang.innstillinger/holdninger til oss selv,-til andre,-til samfunnet Følelser og tanker står i gjensidig påvirkning til hverandre

FØLELSENES PÅVIRKNING PÅ PERSONLIGHETEN: Det sosiale selvet: Det sanne selvet:

FØLESENES PÅVIRKNING PÅ SELVBILDE: Utifra følesesmessig stemning vi er i,- vil vi belyse og forstå verden rundt oss,- dvs utifra vårt sanne selv Hvis det sosiale selvet blir for dominerende og i forgrunnen,- utifra krav og forventninger,- enn det sanne selvet,- kan vi dødliggjøres følelsesmessig og miste vår vitalitet

FØLELSENES PÅVIRKNING PÅ DET FYSISKE: Darwin:”When our minds are much affected,- so are the movements of our body” Å uttrykke følelser er en videreføring av bevegelse eller handling ved øket/forminsket muskelspenninger eller respirasjon Undertrykking av følelser ”dødliggjøring” vil påvirke vår fysiske kropp og føre til fysiske plager og sykdommer

FØLESESMESSIG ATMOSFÆRE: ”High expressiv emotions”: Mye ”pekefinger” :Høy grad av sinne/skam/skyld eller angst frembrakt via: Kritikk Klandring Kontroll dvs innvadering av ”Det sanne selv”

FØLELSESMESSIG ATMOSFÆRE: ”Low expressiv emotions”:Lite aggresjon/sinne/skam/skyld/angst,- Mye ”raushet”: Varme dvs kjærlighet Forståelse Tilgivelse Respekt for ”Det sanne selvet”

Scener / situasjoner i familien: Gode scener/situasjoner i familien vil aktivisere glede,støtte,trøst og beroligelse dvs vitalitet Negative scener/situasjoner vil aktivisere angst/frykt,skam,skyld,sjalusi,- misunnelse

Negative scener/situasjoner: Trusselscene:Intens frykt,skam eller ubehag,- aktiviseres ved bruk av vold,eller trusler i form av sinne/avsky Forgiftningsscene:Intenst ubehag,skam,avsky aktiviseres ved ekstrem kontroll,likegyldighet,trussel om tilbaketrekking av kjærlighet,ydmykelse,synes synd på,triangulær rivalisering Forvirringsscene:Sammensatte følelser pga ustabil far/mor

Mange like scener Script dvs grunnleggende leveregler: ”Å leve for andre” script:Sentrale følelser som angst,tristhet,skyld: Scener som aktiviserer bekymring for andre,, -angst plikt til å ta seg av andre,”snill” skyld Andre har det vondt og jeg er maktesløs,- tristhet

Andre script/leveregler: ”Ingen er glad i meg” ”Jeg er håpløs” ”Null og niks i fattigkommisjonen”

FØLELSENE SOM ET ”LIM”: Følelsene aktiviserer/forsterker gamle scener/situasjoner automatisk/ubevisst og ”henter opp” leveregler som et ”lim”eller tyggegummi Scener på jobben aktiviserer via følelsesmessig”lim” tidligere scener i eget liv

PSYKOLOGISKE FORSTYRRELSER: Alle mennesker sliter med situasjonskonflikter,intrapsykisk og interpersonlig forvirring og eksistensielle problemer Psykiske forstyrrelser er redsel/angst for eller manglende kontakt med ens egen vitalitet Vitalitet er en kombinasjon av følelsesmessig impulsivitet og refleksjon

OPPRETTHOLDELSE AV PSYKISK FORSTYRRELSE: Opprettholdes fordi vedkommende ikke orker sine egne følelser,- og prøver å leve slik at følelsesmessig aktivering unngås Menneske fortrenger og oppgir bevisstheten om seg selv,- som en beskyttelse mot virkeligheten Mangel på å kunne gjøre personlige erfaringer

AFFEKT-BEVISSTHETS- TERAPI: ”Kjenn deg selv”,- dvs bli bevisst dine følelser Få god kontakt med deg selv,- ”Det sanne selvet” og med andre mennesker,-”Det sosiale selvet” Bli mer vital,- og få mer energi!

AFFEKTER = FØLELSER: 4 hovedfølelser: Angst Sinne Tristhet Glede Som igjen utgjør 10 grunnfølelser:

10 GRUNNFØLELSER: Interesse/iver Glede/velbehag Frykt/skrekk Sinne/raseri Skam/ydmykelse Tristhet/fortvilelse Misunnelse/sjalusi Skyldfølelse Ømhet/nærhet Forakt/avsky

AFFEKT-BEVISSTHET: Opplevelses-evne:Personens evne til å la seg påvirke og bevege følelsesmessig Oppmerksomhet i å legge merke til,gjenkjenne og iaktta egne følelser Toleranse:Kunne la følelsene virke i seg og tåle følelsene over tid

AFFEKT-BEVISSTHET: Ekspressivitet: Evnen til å gi nyanserte og tydelige følelsesutrykk i form av mimikk,kroppsholdning,bevegelse,pust og stemmebruk Emosjonell Begrepsmessig

AFFEKT-BEVISSTHETS- TERAPI: Aktiv terapeut Bevisstgjøring av følelser Bevisstgjøring av scener/situasjoner Bevisstgjøring av script/grunnleggende leveregler

AFFEKT-BEVISSTHET I FORHOLD TIL DEMENTE: Følelsesmessige delen av hjernen er intakt Møte det demente menneske følelsesmessig Miljø-messig:”Low expressiv emotions” Opplæring av pårørende