Oppstartsseminar 14. juni 2006 Saksliste: 1.Velkommen og presentasjonsrunde 2.Status for prosjektet 3.Lunsj 4.Faggrupper og oppgavefordeling 5.Eventuelt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Digital langtidslagring og formidling
Senter for Velferdsteknologi
Konferanse om systemer for samlingsforvaltning
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Digitale læringsressurser i skolen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Kompetansekartlegging
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Status KDRS depot og andre prosjekter
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
10. april 2014 Bibliotekledermøte :15:00 Velkommen (Karianne) 10:15-10:45 Prosjektarbeid i Akershus (Tordis Holm) 10:45-11:30 Prosjektarbeid i Hedmark.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådmann Båtsfjord kommune Birgit Eliassen
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Praksiseksempel fra Lørenskog
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Internett som læringsarena - flopp eller snarvei til ressurser? http.//trondelag.kulturnett.no Vårmøte for bibliotekansatte i videregående skole i Sør-
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kildenett.no – Historisk kilde- og kunnskapsbase - Situasjonsrapport for prosjektet -Samarbeidsform -Aktuelle tema.
Kildenett.no – Historisk kilde- og kunnskapsbase Informasjon -Prosjektet -Brukermedvirkning -Samarbeidsform.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Styringsgruppe vgs/intra Prosjektet Hva: Et intranett for alle ansatte i fylkeskommunen Et felles første møte med dagen.
Kort status Stiklestad Tjenesteutvikling og digitale verktøy Aktører (kommuner eller samarbeid) TeknologitjenesterInnbyggertjenesterInnbyggere,
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Strategi & bemanningsplaner
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Generelt GSI-samling 21. september 2017 Ingrid Damlien Haraldsen
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Digitalisering og digital kompetanse
Aktiv skolestart skoleåret 2017 / 2018
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Hvilke planer har vi på vår skole?
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Oppstartsseminar 14. juni 2006 Saksliste: 1.Velkommen og presentasjonsrunde 2.Status for prosjektet 3.Lunsj 4.Faggrupper og oppgavefordeling 5.Eventuelt

A. Bakgrunn 1. Forventninger og behov Skolene har behov for digitale læringsressurser for å kunne leve opp til krav i læreplanverket. 2. Tilgjengelighet og bruk ABM institusjonene har digitalisert og tilgjengeliggjort kulturhistorisk materiale, men mangler en metodisk innfallsvinkel til å nå skolen med dette materialet. 3. Faglig innhold Trøndelags historie - historisk og geografisk ramme rundt formidlingen mot skolen.

Historisk kilde- og kunnskapsbase for Trøndelag - et digitalt læringverktøy Hovedmål og delmål i Høykom prosjektet: Historisk kilde- og kunnskapsbase for Trøndelag er et digitalt læringsverktøy som samler og gjør tilgjengelig kultur- og kunnskapsressurser til ungdoms- og videregående skoler. STFK, NTFK og Kulturnett.no har inngått samarbeid med 12 arkiv, bibliotek og museum, Tapir akademiske forlag, skoler, Den kulturelle skolesekken Trøndelag, Hint og NTNU for å bidra til systematisk gjenbruk av data, kunnskap og teknologi i en ny type offentlig tjeneste i skjæringspunktet mellom kultur og skole. Læringsverktøyet vil gi et variert tilfang av læringsressurser, -former og bidra til motiverende læringsmiljø og -metoder. 1. Brukertilpassning av en offentlig tjeneste i skjæringspunktet mellom kultur og skole 2. Tilby løsninger for brukerrettet elektronisk samhandling 3. Kompetanseutvikling i skjæringspunktet skole, kultur og UoH 4. Nettverk og erfaringsutveksling basert på felles datagrunnlag og tjenester skal gi ny forståelse av og anvendelsesområder for IKT og bredbånd

B. Status Prosjektstyring Det vil bli etablert en styringsgruppe for prosjektet, en prosjektgruppe og seks faggrupper som skal bidra til gjennomføring av prosjektet. Styringsgruppe (SG) Leder: prosjektansvarlig STFK – Lisbeth Tangen Medlem 1: NTFK – Ragnhild Kvalø Medlem 2: ABM-utvikling – Lars Egeland Medlem 3: Utdanningsdirektoratet – sendt forespørsel Medlem 4: Skoleeier – sendt forespørsel Trondheim kommune Sekretær: prosjektleder

Leder: prosjektleder Medlem 1: repr. Faggruppe metode og historisk innhold Medlem 2: repr. Faggruppe digitalt materiale Medlem 3: repr. Faggruppe system/ publisering Medlem 4: repr. Faggruppe brukermedvirkning Medlem 5: repr. Faggruppe følgeforskning Medlem 6: repr. Faggruppe kompetanseheving Medlem 7: historieformidler Prosjektgruppe (PG)

Engasjementer Engasjementer og arbeidsinnsats Frode Pettersen er innleid, fra Sør-Trøndelag fylkesbibliotek, for å bidra til arbeide med de tekniske sidene av prosjektet. I første omgang kravspesifikasjoner og annet grunnlagsmateriale for det videre arbeidet. Han vil også jobbe spesifikt med utvikling av et felles samsøk som skal være en basis for prosjektet. Siv Randi Kolstad har takket ja til tilbud stilling som historieformidler. Vurderer å ansette en informasjonsrådgiver i 25% og en historieformidler i 100% i høst. Plassering: Prosjektet skal ligge under regional utviklingsavdeling. Vi har et kontor til to på Historisk Institutt.

Teknologi Tett samarbeid med Kulturnett.no for å finne framtidsretta tekniske løsninger for prosjektet. Vi jobber med: publiseringsløsning tjenesteutvikling samsøk Prosessen er i gang!

Design og brukermedvirkning Vi arbeider med en kravspesifikasjon mht anbudsrunde for design og brukermedvirkningsprosess. Jus- og innkjøpsavdelingen ved STFK hjelper oss. Målet er at vi har en leverandør innen 15. august og at de er klar til å starte opp fra skolestart.

d. Informasjonsstruktur

Nettstedsstruktur

Temaside < Helse

Temaside < helse < Skolemat

Temaside < visning av innholdstyper

E. Kvalitetssikring og gjennomføring Faggruppe digitalt materiale – innsamling, digitalisering og tilrettelegging Materialet som skal brukes innhentes av fagpersoner i abm. Materialet digitaliseres og tilgjengliggjøres i fagspesifikt system i institusjonene. Det øker kompetansen og kan bidra til å øke omfanget av digitalisering i institusjonene. Faggruppe brukermedvirkning Det skal opprettes en brukergruppe (ungdoms- og videregående skoler, lærer og elever) som deltar i alle faser av prosessen med å utvikle et interaksjonsdesign. Det vil gi oss ny kunnskap om hvordan ungdom bruker Internett pedagogisk og til å utvikle en brukerrettet tjeneste. Faggruppe kompetanseheving Tilby kurs, seminarer, etterutdanning og studietilbud for lærere og formidlere i abm. Faggruppe følgeforskning og gevinstrealisering HINT skal gjennom følgeforskning gi konstruktive og korrigerende vurderinger til prosjektet spesielt og bidra til å spre generell kunnskap på fagområdet mer generelt.

+ faggruppene Faggruppe metodeutvikling og historisk innhold Faginnholdet baseres på Trøndelags historie. Det inngås avtaler med forfatterne og fagredaktør om kvalitetssikring av innholdet/ tekstene på nettstedet. Prosjektet har også nær kontakt med fagmiljøet i abm og ved Institutt for historie og klassiske fag, NTNU. Faggruppe utvikling av system 1.Samsøk – delprosjektleder Frode Pettersen 2.Publiseringsløsning, emnekart/ontologi og tjenester vil skje og distribueres i nært samspill med Kulturnett.no. – delprosjektleder Lars Wenaas

F. Arbeidet videre 1.Faggruppene samles – det er lov å delta i mer enn en gruppe Diskusjon av samarbeidsform Avklarer møtepunkter (så konkret som dato og sted) Arbeidsplan og oppgavefordeling – med milepæler Velger en leder som koordinere gruppen Skriv oppsummering

Kontaktpersoner 1.Møtepunkter for alle kontaktpersonene Uke 36 – skal vi ha et 2-dagers fagseminar? Innspill til tema? Uke 48 – samling

Eventuelt