Arkiv som system Steinar Marvik. M Å LET MED KURSET Begrunne hvorfor vi har arkiv Se på systemer for oppbygging av et arkiv En innføring i arkivnøkler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Digitalt arkivmateriale – arkivpakker - arkivdepot
Advertisements

Arkivkurs praktiske arkivrutiner
Rettighetsdokumentasjon med fokus på eldre arkiv
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Bevaringsvurderinger
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
PERIODISERING Bergen Byarkiv2 Periodisering av arkiv Periodisering: alle saker som er avsluttet ved overgangen til ny arkivperiode skilles.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Åpenhet i kommunal forvaltning
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Bevaringsplanlegging
KONTORADMINSTRASJON DINE DAGLIGE RUTINER INTERVJU - RUTINER
1 XX. Nordiska arkivdagar 6 – 10 augusti 2003 Reykjavík, Island Seminariet Praktisk samarbeide innenfor arkivområdet Terje Pettersen-Dahl 7 augusti 2003.
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
Veien til fullelektronisk arkiv – Erfaringer, tips og råd Kjetil Reithaug Arkivsjef Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Uttrekksmetode og verktøy Demonstrasjon av DEX Kontaktkonferansen 2008, Bodø.
IKA Rogalands arbeid med nye bevaringsregler. Program  Litt om IKA Rogaland  Arbeidet vårt med de nye bevaringsreglene  Mine anbefalinger til de som.
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
Kapittel 2 Regnskapet Etter å ha arbeidet med dette kapitlet skal du kunne følgende læreplanmål: Føre regnskap, fakturere og beregne lønnskostnader * Avslutte.
Innsyn og adgangsbegresning
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
OT-MAPPE Hvordan skal den behandles?
Krav til sikring av personopplysninger
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Bevare eller kaste? Dokumenthåndtering i Trøndelag fylkeskommune
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Saksgangen i ansettelsessaker
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Utredning av metoder for datahøsting fra private databasesystemer
KOMMUNEREFORM OG ARKIV
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Tema 6 Geointegrasjonsstandarden
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Arkiv som system Steinar Marvik

M Å LET MED KURSET Begrunne hvorfor vi har arkiv Se på systemer for oppbygging av et arkiv En innføring i arkivnøkler –Hovedmålet er å vise hvorfor vi har arkiv og hvordan et arkiv er bygget opp

Problemstillinger Lovgrunnlaget for arkiv Hvorfor har vi arkiv? Arkivets struktur Hva er en arkivnøkkel? K-koder K-kodenes oppbygging Arkivnøkkelens muligheter Hvordan kode riktig

Lovgrunnlag med relevans for arkivh å ndteringen Kommuneloven –Forskrift om oppbevaring av arkiver Forvaltningsloven –Om oppbevaring av taushetspliktige dokumenter Offentlighetsloven –Om innsynsrett i offentlige dokumenter Personopplysningsloven –Håndtering av personopplysninger

Lovgrunnlag med relevans for arkivh å ndteringen Arkivloven –Gir lovgrunnlag for de offentlige arkivene Særlover –Legeloven, regnskapsloven, ligningsloven, barnevernsloven, bygningsloven etc. Retningslinjer fra Riksarkivaren –Arkivforskriften, Normalinstruks for arkivdepot Sikkerhets- og beskyttelsesinstruks –Om sikkerhetsmessig behandling av dokumenter

Arkivets funksjoner å dokumentere utført saksbehandling å gi grunnlag for saksbehandling å ta vare på informasjon for fremtiden Tilgjengelighet –Post og ekspedisjonsrutiner bestemmer –Dokumentmedium spiller ingen rolle

Arkivets struktur Arkiv har en særegen indre struktur som ble fastlagt allerede for år siden Innkomne skriv blir registrert i en postjournal og lagt i et saksarkiv Utgående skriv blir også registrert i postjournal og kopi lagt i saksarkiv og kopibok Andre former for informasjon kan få sine egne systemer, for eksempel karakterprotokoller og klientjournaler

Regnskapsopplysninger Det finnes mange forskjellige regnskapstyper etter hvilke opplysninger man vil ha tilgang til Regninger blir registrert i en anvisningsbok og i et regnskap og lagt i et bilagsarkiv

Arkivserier De forskjellige arkivdelene med innebyrdes felles funksjon kalles arkivserier Enkeltdokumenter samles i saker og legges i arkivserier kalt saksarkiv. Register over dokumentene kalles postjournal Kopier av utgående dokumenter går kronologisk inn i en arkivserie kalt kopibok

Regnskapsserier En innkommen regning tilsvarer et saksdokument og blir arkivert som bilag Andre regnskapsserier er registre og oversikter som grupperer de økonomiske oversiktene på forskjellige måter Kassabøkene og anvisningsbøkene er arkivserier som tilsvarer postjournalen

Norsk allment arkivskjema A – Møtebok B – Kopibok C – Journal D – Saksarkiv E – O – Spesialserier P – Personalforvaltning Q – Eiendomsforvaltning, inventar R – Regnskap S – Statistikk T – Kart og tegninger U – Foto, film, lydopptak V – Edb og mikrofilm W – Gjenstander (stempler, modeller, faner) X – Egenproduserte trykksaker Y – Andre utskilte arkivdeler Z – Referansemateriell (arkivlister, instrukser, avisutklipp etc.)

Arkivskapere Den organisasjon eller det kontor som har et selvstendig arkiv kalles en arkivskaper En kommune består av en mengde forskjellige arkiver og arkivskapere Administrative omveltninger for arkivskaperne gir også endringer for arkivene Sentralt arkiv for kommunen gjør arkivet uavhengig av administrative endringer

Arkivskapere En kommune består altså av mange arkivskapere, særlig i eldre tid Kommunestrukturen er mer eller mindre den samme fra kommune til kommune Vi har laget et nummersystem som gjør at oppsetting av kommunearkivene blir lik for alle kommuner Registrering av arkivsaker gir en arkivkatalog Rekkefølge i hyllene tilsvarer katalogen

Arkivskaperkoder 011 Valgstyre 021 Formannskap 031 Administrasjonsutvalg 051 Rådmannskontor 121 Kommunekasse 141 Ligningskontor 211 Skolestyre 221 Skolekontor 231 Enkeltskoler (kan underoppdeles) 265 Kommunal kino 311 Sosialstyre 321 Helse- og sosialkontor 352 Trygdekasse 432 Næringsmiddelkontroll 442 Aldershjem 511 Bygningsråd 521 Brannstyre 531 Havnestyre 541 Teknisk etat 572 Kommunalt elektrisitetsverk 613 Husnemnd 621 Jordstyre 632 Skogråd 641 Fiskerinemnd 661 Kornmagasin 721 Kommunalt rutelag 811 Forliksråd 812 Overformynderi 841 Forsyningsnemnd 842 Prisnemnd 843 Husleienemnd 851 Folkeregister

Arkivordning Grovordning er å sette arkivet opp i hyller etter arkivskaperkoder og norsk allment arkivskjema Finordning er å sørge for at saksarkivene ligger i det system det er skapt i og inneholder bare de dokumenter det skal etter regler for arkivbegrensning og kassasjon

Arkivlovens forskrifter: §2-3 Arkivn ø kkel Organet skal normalt ha eit klassifikasjonssystem - ein arkivnøkkel - som omfattar alle dei saksområda organet steller med. Innføring av nye og reviderte nøklar skal meldast til Riksarkivaren for registrering, jf. §7 i arkivlova. I arkivnøkkelen bør det skiljast mellom eigenforvaltning og fagsaker. Dersom ikkje Riksarkivaren har fastsett noko anna, skal statlege organ følgje Felles arkivnøkkel for statsforvaltninga. Når ein ny arkivnøkkel blir teken i bruk, skal han kunne utvidast på alle nivå. Ved overgang til ny arkivnøkkel skal ein også byrje på ny periode i arkivet, jf. Kap. III B om periodisering av arkiv, og alle nye saker skal klasserast etter den nye nøkkelen.

Kommunale arkivnøkler Ca : Kontoplan Ca tallet. Roalds arkivnøkkel 1950: NHF-arkivnøkkel 1963, 1968, 1975: NKS-arkivnøkkel 1989: K-koder

Krav til arkivn ø kler Være logisk oppbygget etter en hierarkisk model ha utvidelsesmuligheter forenkle kassasjonsarbeidet (?) dekke alle aktuelle saksområder være enkel å lære og enkel i bruk

Datajournal Elektronisk postjournal i offentlig sektor skal følge Noark-standarden Siste versjon av standarden i dag er Noark-4 Dette er en kravspesifikasjon for de som lager programmene Vi som kunder må kreve at kravene blir fulgt før vi kjøper

Krav til elektronisk journal Noark-standarden beskriver ikke bare en postjournal, men også et system for behandling av både politiske og administrative saker Noark-4 er også den første standarden som åpner for fullelektronisk arkiv Forutsetningen er at det foreligger et system for vedlikehold av dataene ved konvertering og kopiering

Fagsystemer Det finnes svært få fagsystemer som følger Noark-standarden Arkivfaglig er disse fagsystemene lite tilfredsstillende Dataene kan ikke langtidslagres elektronisk og må derfor skrives ut på papir