Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge
Ve krysset Kryss mellom to stamveger Mange ulykker Mye ”blikkskader”
Beliggenhet
Beliggenhet av Ve krysset E16 Rv7
Planskisse
Grunnerverv planskilt kryss Foto: Odd Nygård
Alternativer Nullalternativet (før ombygging) Rundkjøring Planskilt kryss
Forutsetninger Mye er forenklet Samme vedlikeholdskostnader i alle alt. Samme forurensing og støy i alle alt. Estetikk ikke vurdert 4,5% kalkulasjonsrente Neddiskontert over 25 år
Tidskostnader Rundkjøring gir lengre kjøretid for trafikk langs E16 og kortere for Rv7 Planskilt gir samme kjøretid for trafikk langs E16 og kortere for Rv7 Tidsverdien kr.79/persontime (Effekt)
Ulykkeskostnader Kun politirapporterte personskadeulykker Ulykkesrapporteringen usikker Gjennomsnitt på 4 lettere skadet pr år før tiltak Gjennomsnitt på 0,5 lettere pr år etter tiltak Samfunnskostnader for lettere skadet beregnet til Kr
Utbyggingskostnader Kostnadsoverslag for et planskilt kryss var på 50,6 millioner kroner Totalkostnadene for rundkjøring ble på 8,1 millioner kroner
Samfunnsøkonomiske konsekvenser I forhold til nullalternativet Rundkjøring tidskost + sparte ulykker ( 1+0,045) 25 ∑ + - Innvest = 28,6 mill Planskilt = - 6,4 mill Beregningene foretatt av Erik Amdal, Statens vegvesen
Oppsummering I forhold til nullalternativet. Viser de verdiene som varierer i mill. kr. Tidskost + ulykkeskost – innvest.= nåverdi Rundkjøring: -0,3 + 2,8 - 8,1 = 28,6 Planskilt: 0,1 +2,8 - 50,6 = -6,4 Samfunnsøkonomisk er rundkjøring best for Ve krysset ( 1+0,045) 25 ( 1+0,,45) 25
Foto: Kjell Wold