Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner

Advertisements

Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Finansiering av Vegbygging
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Trondheim 2020.
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.


Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
Vegdirektoratet Trafikksikkerhetsseksjonen Trafikkulykker Hva er en trafikkulykker? Ulykke som inntreffer på (offentlig eller privat) veg.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
15 DESEMBER 2015 SAMFUNNSØKONOMI OG OVERVANN 1 Kostnader ved kraftig nedbør & Nyttekostnadsmetode for overvannstiltak Kongsberg 15. desember 2015 Hanne.
Prosjektanalyse Investering og finansiering Øyvind Bøhren og Per Ivar Gjærum Fagbokforlaget 2009.
Kapittel 3 Diskontering. Læringsmål Etter å ha jobbet med lærebok og hjemmeside til kapittel 3 skal du kunne: 1.Forklare begrepene kapitalkostnad, tidskostnad,
Rv 509 Transportkorridor vest Olav Andreas Sagen Statens vegvesen Risavikadagen
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kjøp billig, selg dyrt! Rådet i overskriften er omtrent like opplagt og verdiløst som dette rådet fra en trener: «Ta lengre skritt oftere!» Råd fra aksjemegler:
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
En samfunnsøkonomisk vurdering av flom og vann på ville veier Beskrivelse av kostnader knyttet til utvalgte hendelser Teknologidagene 2013.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
ET LIV VERDT Å LEVE Julekampanjen 2015 Det finnes én milliard mennesker med funksjonshemming i dag 95 millioner barn under 14 år lever med funksjonsnedsettelse.
Lederkonferansen 2014 Generalsekretærens orientering om NHFs økonomiske situasjon pr. juni 2014.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Rammefinansiering av barnehager
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Kapittel 4 Lønnsomhet.
Digitalisering Link.
Rammefinansiering av barnehager
Sparebanken Hedmark Trine Østby Presentere oss selv.
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Vegljos FV101 Sekse Prosjektert av Norconsult AS i samsvar med Statens vegvesen sine vegnormalar og håndbøker Luftspenn, ettergivande trestolpar pga fartsgrense.
1 Kalkylmodellerna ur ett näringslivsperspektiv
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Hvorfor ikke bruke noen minutter på beregning av hvor mye du kan spare ved å gå inn for et mer effektivt mattesystem. BEREGNING: LEIEMATTER: ______ leiekostnader.
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Tverrfaglige tema.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Fakta om Østbø! Nord-Norges største avfallsselskap – Størst av både IKS og kommersielle Omsetning 2017 på 250 MNOK 165 engasjerte medarbeidere Avdelinger:
Finansiering og budsjettering
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge

Ve krysset Kryss mellom to stamveger Mange ulykker Mye ”blikkskader”

Beliggenhet

Beliggenhet av Ve krysset E16 Rv7

Planskisse

Grunnerverv planskilt kryss Foto: Odd Nygård

Alternativer Nullalternativet (før ombygging) Rundkjøring Planskilt kryss

Forutsetninger Mye er forenklet Samme vedlikeholdskostnader i alle alt. Samme forurensing og støy i alle alt. Estetikk ikke vurdert 4,5% kalkulasjonsrente Neddiskontert over 25 år

Tidskostnader Rundkjøring gir lengre kjøretid for trafikk langs E16 og kortere for Rv7 Planskilt gir samme kjøretid for trafikk langs E16 og kortere for Rv7 Tidsverdien kr.79/persontime (Effekt)

Ulykkeskostnader Kun politirapporterte personskadeulykker Ulykkesrapporteringen usikker Gjennomsnitt på 4 lettere skadet pr år før tiltak Gjennomsnitt på 0,5 lettere pr år etter tiltak Samfunnskostnader for lettere skadet beregnet til Kr

Utbyggingskostnader Kostnadsoverslag for et planskilt kryss var på 50,6 millioner kroner Totalkostnadene for rundkjøring ble på 8,1 millioner kroner

Samfunnsøkonomiske konsekvenser I forhold til nullalternativet Rundkjøring tidskost + sparte ulykker ( 1+0,045) 25 ∑ + - Innvest = 28,6 mill Planskilt = - 6,4 mill Beregningene foretatt av Erik Amdal, Statens vegvesen

Oppsummering I forhold til nullalternativet. Viser de verdiene som varierer i mill. kr. Tidskost + ulykkeskost – innvest.= nåverdi Rundkjøring: -0,3 + 2,8 - 8,1 = 28,6 Planskilt: 0,1 +2,8 - 50,6 = -6,4 Samfunnsøkonomisk er rundkjøring best for Ve krysset ( 1+0,045) 25 ( 1+0,,45) 25

Foto: Kjell Wold