1 ForVei 17.9.2012. 2 April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pilotprosjektet, forebyggende veiledning satt i system
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
1 Utdanning og læringsmiljø April Utdanningsmål •Relevant og høy kompetanse •Kvalitet på høyt internasjonalt nivå •Utvikle kritisk refleksjon •Interesse.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Introduksjon Dette er første lysarkserie av i alt seks om NTNU:
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Velkommen til et nytt skoleår!
ALLE ABSOLUTT ALLE FORTJENER Å BLI SPURT HVORDAN DE HAR DET STUDENT, MN-FAK UIO 2012 ForVei-prosjektet MN- fakultetet 2012/13.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Oslostudentenes Idrettsklubb Langtidsplan Vedtatt første gang årsmøtet 8.mars 2007.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Etikk og samfunnsansvar Invitasjon til forskningssamarbeid.
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 Mai 2013 Introduksjon Mars Mai 2013 INTRO Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Internasjopnalisering
Senter for læring og utdanning
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Utdanning som sprenger grenser
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Utkast! Kunnskap for en bedre verden Per 29.sept 2017
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Internasjonaliseringsåret 2012
Utdanning som sprenger grenser
Hvordan lykkes med utveksling?
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

1 ForVei

2 April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape verdier: økonomisk, kulturelt og sosialt Utnytte teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, faglig bredde og tverrfaglig kompetanse til å møte utfordringene Norge og verden står overfor

3 April 2012 NTNUs samfunnsoppdrag Det generelle: Drive forskning; tilby forskningsbasert utdanning; formidle kunnskap; være kulturbærer; bidra til nyskaping. Det spesielle: Utvikle det teknologiske grunnlaget for fremtidens samfunn. Det demokratiske og solidariske: Delta i offentlig debatt; engasjere oss for å løse globale utfordringer; fremme menneskerettigheter og tverrkulturell dialog.

4 NTNU mars 2010 NTNUs verdier Kreativ Konstruktiv Kritisk Respektfull og omtenksom

5 NTNUs strategi Utdanningsmål Relevant og høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå – faglig og pedagogisk Utvikle kritisk refleksjon Interesse for forskning og nyskaping Motivert for arbeid på tvers av faggrenser og læringskulturer

6 Utdanning i tall søkere med NTNU som sitt førstevalg registrerte studenter nye studenter alumni 272 studieprogram (bachelor, master, årstudier, ph.d.) undervisningsemner uteksaminerte kandidater 335 avlagte doktorgrader

7Utdanningsområder - vekst

8Internasjonalisering 31 internasjonale masterprogram 5 masterprogram under Erasmus Mundus 6 Joint Nordic Master’s Programmes - hvorav 5 innenfor Nordic Five Tech 860 utreisende NTNU-studenter 1323 utvekslingsstudenter til NTNU Ca. 10 % utenlandske studenter ved NTNU Samarbeidsavtaler under NUFU (2007–2011) Masterprogram under NOMA

9 NTNU mars 2010 Norgesbeste studentby Norges beste studentby Hver sjette innbygger i Trondheim er student Studentersamfundet er studentenes eget hus UKA er Norges største kulturarrangement Internasjonal studentfestival (ISFiT) NTNUI er Norges største og mest allsidige idrettslag med over medlemmer UTDANNING

10 NTNU mars 2010 ForVei ved NTNU Forberedende veiledning med vekt på mestring, motivasjon og trivsel «Samtalen har økt motivasjonen for å fortsette og gitt meg inspirasjon til det harde arbeidet som kreves.» Studentsitat UTDANNING

11 NTNU mars 2010 ForVei ved NTNU Verdier: Møtt, sett, hørt, respektert og likt. UTDANNING

12 NTNU mars 2010 ForVei ved NTNU Hovedmålet med det forberedende veiledningstilbudet er å hjelpe studentene til å trives og mestre studenttilværelsen, slik at de lykkes med studiene. Akademisk mestring og sosial trivsel blant studentene er de viktigste faktorene for opplevelse av motivasjon og for økt studiegjennomføringsevne (Mikalsen & Strøm, 2009; Lemon, 2010). UTDANNING

13 NTNU mars 2010 ForVei ved NTNU ForVei ved NTNU Delmål Å hjelpe studentene i bevisstgjøringen og eierskapet til egen studie- og livssituasjon, og gjennom dette ansvarliggjøre studentene i de valg de tar Gjennom veiledningssamtalen å bidra til studentenes personlige utvikling, mestringsopplevelse og trivsel At studenter som kommer til veiledning skal oppleve seg møtt, sett, hørt, respektert og likt, i henhold til verdigrunnlaget i ForVei MSHRL. Bidra med informasjon til studentene og fagmiljøet på grunnlag av kunnskap ervervet i samtalene, slik at tiltak kan iverksettes for å bedre læringsmiljøet. UTDANNING

14 NTNU mars 2010 ForVei ved NTNU ForVei ved NTNU Oppsummering av de viktigste resultatene Totalt 1508 studenter har fått tilbud om veiledning i ForVei våren studenter har deltatt i ForVei, og vi har gjennomført til sammen 588 samtaler: 92 % sier de er fornøyd eller svært fornøyd med veiledningen. 20 % sier at veiledningen har hatt innvirkning på valget om å fortsette på studiet. 46 % ble mer bevisst egne ressurser og 46 % ble tryggere på seg selv. 81 % kunne tenke seg å ha flere veiledninger. 96 % vil anbefale ForVei til andre. UTDANNING

15 NTNU mars 2010 ForVei ved NTNU ForVei ved NTNU Mestring (63 %), studierelaterte tema (61 %) og motivasjon (57%) er sentrale tema i samtalene. Sosiale tema (46%) og personlige tema ( 44%) UTDANNING

16 NTNU mars 2010 ForVei ved NTNU ForVei ved NTNU Er ForVei «liv laga» for at NTNU skal nå sine mål??? UTDANNING