Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
NTL Forskningsinstitutter, 30. mai 2013 Asgeir Fløtre
Planer og visjoner for organisasjon og forskning Stabsseminar på Randsvangen 6. og 7. november 2008.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Rune Nilsen prorektor.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Eivind Stø SIFO fram mot 2010 Elementer til en evaluering av den eksisterende strategiplanen Hovedmålsetningen til strategiplanen var å utvikle SIFO videre.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Regnskog og klima.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
Samfunnsvitenskapelig rusmiddelforskning i Norge Hva er status og hva er de viktige utfordringene framover?
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Fagmiljøenes erfaringer med oppfølging av tidligere evalueringer NFR Knut Helland Dekan Det.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Oppfølging av evalueringer: Forskningsrådets bidrag og fagmiljøenes erfaringer Informasjonsmøte 19. februar 2016 i Forskningsrådet Siri Tønseth.
NANO2021 – Dialogmøte om programplan Vidar Skagestad, programkoordinator Forskningsrådet, 3. mai 2012.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Bruksanvisning for innsetting av logo
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Fremtidens arbeidskraft – hvordan velger dagens gutter og jenter utdanning og yrke? Fra prosjektet Gender Segregation in the Labour Market: Comparative.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av et kjønnsdelt arbeidsmarked
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Ideelle aktører i den skandinaviske velferdsmodellen
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Boforhold og velferd En empirisk studie Kristine von Simson
Utskrift av presentasjonen:

Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2

Erfaring med evaluering: Sosiologi ·Evalueringen av sosiologifaget utfordret en spenning mellom vår rolle som tverr- og flerfaglig forskningsmiljø og faget sosiologi ·Arbeidsformen vår er, og bør være, fler- og tverrfaglig ·Vi er mer samfunnsforskere enn disiplinforskere ·Oppdragsgivere, særlig Forskningsrådet, etterspør tverrfaglig forskning 3

Erfaring med evaluering: Sosiologi ·Uklart om evalueringspanelet hadde kunnskap om den samfunnsvitenskapelige instituttsektoren ·Uklart om evalueringspanelet hadde kunnskap om variasjon i rammebetingelser, finansieringsstruktur osv. ·Evalueringen preget av universitetsforskere med kompetanse i å vurdere sosiologisk universitetsforskning 4

Erfaring med evaluering: Sosiologi ·Likevel: evalueringen bidro til tiltak som fremmer både sosiologisk og samfunnsvitenskapelig forskning 5

Styrking av sosiologi ved ISF ·Styrket i verdien av deltakelse på sosiologiske møteplasser ·Redaksjonsarbeid i tidsskrift ·Konferanser og organisasjoner innenfor sosiologifaget ·Styrket ISFs involvering i Vilhelm Aubert forelesningene ·Styrket oss i verdien av å vedlikeholde interne faglige møteplasser · 6

Metode ·Sosiologievalueringen kritiserte spesialisering mellom kvalitative og kvantitative metoder ·Tiltak: Internt metode-seminar som bidrar til bredde og å styrke metodekompetanse ·Samt erkjennelse av behov for metodespesialisering 7

ISP-prosjektene – ISF involvert i 3 ·ISF søkte men fikk ikke ISP-prosjekt, men var involvert i tre som fikk tilslag ·«Institusjonell endring i demokratiske samfunn» UiO ·«New Theoretical Perspectives on the Nordic Model of Work-Family Reconciliations» NTNU ·«New directions in studies of social differentiations, power, class, status and elites» UiB 8

Anbefalinger som bør følges opp ·Forskningsprofessorater ·Vil styrke kvalitet og anerkjennelse for instituttsektoren ·Øke muligheten for mobilitet mellom UH- og instituttsektoren ·Sosiologifaglige møteplasser ·Evalueringen kan ha bidratt til å styrke anerkjennelsen og verdien av deltakelse på disse ·ISP prosjektene har vært nyttige og stimulerende fordi de har fremmet konsentrasjon om sosiologisk teori ·Men sto tiltaket i forhold til problemet som ble adressert?

·Fri prosjektstøtte bør videreføres, men «forskjellsbehandling» av instituttsektoren i forhold til UH-sektoren bør overvåkes ·Positive til satsing på unge forsker-talent, men kan innebære en særlig utfordring for instituttsektoren, som er avhengige av å «dyrke» voksent forskertalent ·Internasjonalisering – mobilitet ·Viktig, men bør være differensiert og vurderes i lys av familievennlige tiltak ·Senter for fremragende forskning ·Viktig at instituttene likebehandles med UH-sektoren 10

Likebehandling ·Vi ønsker likebehandling av UH-sektoren og instituttsektoren, som sikrer at det er forskningens kvalitet som vektlegges ·Vi ønsker å være en møteplass for grunn- og anvendt samfunnsforskning, samt andre fagområder ·Men mer opptatt av kvalitet og relevans, enn skillet mellom grunn- og anvendt forskning 11

Forventninger til evalueringen ·At den treffer slik at vi kan bli bedre og utvikle oss kvalitativt og i tråd med styringssignaler ·At vår rolle i forskning og kunnskapsutvikling blir sett og verdsatt og gir grunnlag for utvikling av forskningspolitikken ·At Forskningsrådets virkemidler tar høyde for instituttsektorens bredde og særegne rolle, samt bidrar til å sikre likebehandling mellom instituttsektoren og UH-sektoren 12

Innsetting av heldekkende bilde bak logo: 1. Høyreklikk på lysbildet 2. Velg Formater bakgrunn 3. Velg Bilde eller tekstur 4. Klikk Sett inn fra: Fil Velg ønsket bilde og klikk Åpne 6. Klikk Lukk