Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars 2016 - Jon Holm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Advertisements

Noen tanker om utsatte språkfag – fra Forskningsrådets perspektiv
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
IHR-studier Ressurskartlegging Analyse – figurer Årsverk og studiepoengsproduksjon Revidert
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Universitets- og høyskolesektoren: sentrale utfordringer Statssekretær Per Botolf Maurseth På Universitets- og høgskolerådets rektorskole Asker, 26. september.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
Nasjonale tjenester fra UNINETT Thorleif Hallén 5. Mai 2015.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Fagmiljøenes erfaringer med oppfølging av tidligere evalueringer NFR Knut Helland Dekan Det.
Publisering innenfor norsk utdanningsforskning Foredragsholder: Erik Ruud Nasjonalt forum for utdanningsforskning, 24. april 2013.
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Denne informasjonen gjelder for
Mandat og rammeverk for evalueringen
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Statssekretær Jens Revold
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Ane Marte Rasmussen, spesialrådgiver
Studiebarometeret
Forskning og innovasjon
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
ALLE SKAL UT.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
USITs Målbilde og prioriteringer
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Organisasjons-utvikling FO 2019
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Kartlegging av mobilitet
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Noragric studier (de rare engelske studiene)
FAGVALG EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Indikatorrapporten Bibliometriske indikatorer og metode Dag W. Aksnes
Utskrift av presentasjonen:

Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars Jon Holm

Forskningsrådets fagevalueringer - kjennetegn  Utføres av internasjonale fagfeller som kan vurdere norsk forskning i et internasjonalt perspektiv  Gir anbefalinger om tiltak som kan fremme kvalitet, effektivitet og relevans i forskningen  Følges opp av:  Institusjonene i deres strategiske arbeid  Forskningsrådet gjennom støtte til nasjonale tiltak  Kunnskapsdepartementet gjennom stortingsmeldinger og i dialogen med UH-institusjonene

Forskningsrådets fagevalueringer - historikk for humsam  Evaluering av humanistisk forskning (pågående)  Nordisk evaluering av idrettsvitenskap (2012)  Evaluering av geografiforskning (2011)  Evaluering av sosialantropologisk forskning (2010)  Evaluering av sosiologi (2010)  Evaluering av filosofi og idehistorie (2010)  Evaluering av rettsvitenskapelig forskning i Norge (2009)  Evaluering av historieforskningen (2008)  Evaluering av utviklingsforskning (2007)  Evaluering av økonomifaget (2007)  Evaluering av nordisk språk- og litterturforskning i Norge (2005)  Evaluering av pedagogisk forskning (2004)  Evaluering av statsvitenskap (2002)

Forskningsrådets fagevalueringer - noen observasjoner  En evaluering tar 2-3 år å gjennomføre… …og oppfølgingen strekker seg over 3-5 år  Det går lang tid mellom hver evaluering  Ønskelig med evalueringsdata som kan oppdateres oftere uten stor arbeidsinnsats fra miljøene

Forskningsrådets fagevalueringer - spørsmål  Hvordan effektivisere evalueringsprosessene?  Hvordan følge opp mellom evalueringer?  Hvordan synliggjøre forskningens betydning for utdanningsoppdraget ved UH-institusjonene?  Hvordan synliggjøre forskningens betydning for samfunnet utenfor akademia?  Hvordan synliggjøre og vurdere tverrfaglighet?

Ny modell for fagevalueringer 1/2  Bruk av bibliometriske data  CRIStin  Internasjonale databaser (WoS, Scopus, Google Scholar)  Kan oppdateres mellom evalueringene  Vurdering av fagene ut fra publiseringsprofil  Supplert med institusjonenes egenvurderinger  Gjør det mulig å sammenlikne på tvers av fag og institusjoner  Vurdering av forskergrupper basert på:  Egenvurdering for forskergrupper  CV for gruppemedlemmer  Et begrenset antall publikasjoner  Synliggjør forskning på tvers av fag og institusjoner BREDDE SPISSSPISS

Ny modell for fagevalueringer 2/2  Utdanning som kontekst for forskning  UH-institusjonene er utdanningsinstitusjoner  Kunnskapsdepartementet etterspør kunnskap om forholdet mellom forskningskvalitet og utdanningskvalitet  Metode = identifisere koplinger forskning  utdanning  Synliggjøre samfunnsbidrag  Evalueringen skal synligjøre mangfoldet av samfunnsbidrag fra samfunnsvitenskapelig forskning  Metode = Innsamling av eksempler (impact-cases)

Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3Panel m n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z

Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3 Educational Research n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z

Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3 Educational Research n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z

Publiseringspraksis som basis for faginndeling Si meg hvor du publiserer - og jeg skal si deg hvem du er! 1.Faginndeling basert på de nasjonale fagrådene 2.UHR har tilordnet tidsskrifter innen samfunnsvitenskap til hvert enkelt fagråd basert på fagtilhørighet 3.Forskningsrådet vil lage en tentativ fordeling av forskere på fag basert på publiseringspraksis 4.Institusjonene foretar den endelige fordelingen av sine forskere på fag og evalueringspaneler

Eksempel 1 - Samfunnsøkonomi Tidskriftsartikler i CRIStin Chr. Michelsen Institute11 CICERO Senter for klimaforskning37 Handelshøyskolen BI48 Høgskolen i Lillehammer10 Høgskolen i Sør-Trøndelag15 Høgskolen i Østfold12 Institutt for samfunnsforskning26 NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning16 Norges Handelshøyskole127 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet27 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet102 Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning33 Norsk institutt for naturforskning16 Samfunns- og næringslivsforskning AS16 Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning59 Transportøkonomisk institutt15 Universitetet i Bergen53 Universitetet i Nordland21 Universitetet i Oslo171 Universitetet i Stavanger88 Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet28

Eksempel 1 - Samfunnsøkonomi – zoom Norges HandelshøyskoleInstitutt for samfunnsøkonomi87 Institutt for foretaksøkonomi40 NTNUFakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse74 Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi28 Universitetet i OsloDet samfunnsvitenskapelige fakultet136 Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet19 Institutt for helse og samfunn16 Universitetet i StavangerDet samfunnsvitenskapelige fakultet50 Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet38

Eksempel 2 - Utdanning og pedagogikk Tidskriftsartikler i CRIStin >20 Det teologiske Menighetsfakultet22 Dronning Mauds Minne Høgskole25 Høgskolen i Bergen33 Høgskolen i Hedmark41 Høgskolen i Lillehammer26 Høgskolen i Oslo og Akershus76 Høgskolen i Sør-Trøndelag33 Høgskolen i Telemark37 Høgskolen i Østfold31 Høgskulen i Volda21 NIFU41 NLA Høgskolen24 NTNU146 Universitetet i Agder79 Universitetet i Bergen127 Universitetet i Oslo386 Universitetet i Stavanger86 Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet57

Eksempel 2 - Utdanning og pedagogikk zoom Universitetet i AgderFakultet for humaniora og pedagogikk53 Fakultet for teknologi og realfag26 Universitetet i BergenDet psykologiske fakultet85 Det humanistiske fakultet21 Det samfunnsvitenskapelige fakultet21 Universitetet i OsloDet utdanningsvitenskapelige fakultet323 Det samfunnsvitenskapelige fakultet37 Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet26

Eksempel 2 - Utdanning og pedagogikk Tidskriftsartikler i CRIStin InstitusjonFakultetTidsskriftsartikler MenighetsfakultetetDet teologiske Menighetsfakultet22 Dronning Mauds MinneDronning Mauds Minne Høgskole25 Høgskolen i BergenAvdeling for lærerutdanning33 Høgskolen i HedmarkAvdeling for lærerutdanning og naturvitenskap41 Høgskolen i LillehammerAvdeling for pedagogikk og sosialfag26 Høgskolen i Oslo og AkershusFakultet for lærerutdanning og internasjonale studier76 Høgskolen i Sør-TrøndelagAvdeling for lærer- og tolkeutdanning33 Høgskolen i TelemarkFakultet for estetiske fag, folkekultur og lærerutd.37 Høgskolen i ØstfoldAvdeling for lærerutdanning31 Høgskulen i VoldaAvdeling for humanistiske fag og lærerutdanning21 NIFU 41 NLA Høgskolen 24 NTNUFakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse146 Universitetet i AgderFakultet for humaniora og pedagogikk53 Universitetet i AgderFakultet for teknologi og realfag26 Universitetet i BergenDet psykologiske fakultet85 Universitetet i BergenDet humanistiske fakultet21 Universitetet i BergenDet samfunnsvitenskapelige fakultet21 Universitetet i OsloDet utdanningsvitenskapelige fakultet323 Universitetet i OsloDet samfunnsvitenskapelige fakultet37 Universitetet i OsloDet matematisk-naturvitenskapelige fakultet26 Universitetet i StavangerDet humanistiske fakultet86 Universitetet i TromsøFakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutd.57