Kreativitet og talent  Det finnes ingen som ikke er kreative - bare større eller mindre tilgang til kreative ressurser  Det finnes ingen programmer som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Norges Musikkhøgskole
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Kilder: Manus og forelesninger om autogen trening Philip Dammen
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Kvinne på topp September2008.
- Hovedrolle eller birolle
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Velg ord ! Hvilke ord kan passe til bildet ? Forklar hvordan…!
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Om å skrive om litterære tekster
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
12 Reflekterende lesing.
HelART i Ulåsen barnehage
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Grunnleggende pedagogikk,
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Veiledningsmetodikk Hvordan skape trygghet som veileder? Hvordan skape trygghet i forhold til veileder? Hvordan utvikle den ønskede kompetanse i veiledning?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Helsesøsterkongressen 2017
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykologisk førstehjelp
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norges Musikkhøgskole
Emilios jobb som assistent
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Kreativitet og talent  Det finnes ingen som ikke er kreative - bare større eller mindre tilgang til kreative ressurser  Det finnes ingen programmer som mangler kreativitet - bare kreativitet langs en skala 1

Kreativ - noe du er allerede  Hva er du kreativ på allerede?  Når, hvor og hvordan er du kreativ?  Hva ønsker du å bli mer kreativ på?  Sett at du overførte kreativitet fra en situasjon til en annen? 2

Kreativitet i øyblikket  Øyeblikket  Er alltid her  Gir alltid en ny mulighet  Har du alltid erfaringer fra  Kan du alltid forbedre deg i forhold til  Kan du være kreativ i øyeblikket kan du være kreativ hele livet  Ethvert program består av mange øyeblikk 3

Den kreative sjelen - et lager med 4 innganger  Hva oppsøker du som fører til økt kreativitet?  Hvordan møter du noe når det fører til økt kreativitet  Hvordan tenker du når du er kreativ, rent mentalt?  Hva forandrer du på når du kreativ? 4

Kreativitet kan henge sammen med…  Trygghet og selvtillit i forhold til noe  Opplevelse av at du får til noe  Opplevelse av at noen liker det du gjør  At noen opplever deg som kreativ  Troen på at du kan bli så kreativ som du ønsker 5

Kreativitet kan påvirkes av  Ønsket om å være mer kreativ  Innsikt i hva det innebærer  Evne til å be om hjelp når du står fast  Å tro at andre har noen ideer på lur 6

Kreativitet - hvis du ønsker...  Å være litt mer kreativ i forhold til noe - finn ut hva...  Noen rammer som du kan være kreativ innenfor - hvilke rammer gir hvilke muligheter  Friheten til å være mer kreativ - finn ut hva som hindrer deg 7

Kreativitet og mål  Realistiske mål gir trygghet  Barrierebrytere gjør deg trygg når du blir mer kreativ  Visjoner forbereder din kreativitet i morgen  Tåler du din egen kreativitet? 8

Kreativitet og roller  Roller bestemmer atferd og tilgang til muligheter  Hvor har du rollen som kreativ?  Hva vil rollen som kreativ føre til, hvor og når?  Sett at du overfører rollen som kreativ fra en situasjon til en annen…  Hvilken rolle tar du i ditt program? 9

Kreativitet og behov  Vi er ofte født med behov for liv og variasjon  Men kreativiteten er som en muskel, den kan trenes opp 10

Kreativitet og usikkerhet  Usikkerhet reduserer eller øker kreativitet  Hva gjelder for deg og i hvilke situasjoner 11

Kreativitet og ditt program  Del programmet opp i små biter  Hva er fastlagt?  Hva er endringsbart?  Hvor kreativ er du på en skala fra 0-10  Hva skjer når du tar 2 skritt opp? 12

Kreativitet og ditt program  Hva ønsker du å få til i forbindelse med programmet?  Hva får du til når du får det til?  Hva gjør du mer av når du får det til?  Hva gjør du mindre av når du får det til?  Med mere….. 13

Kreativitet og programmer  Hvem inspirerer deg?  Hva ved dem inspirerer deg?  Hvem er dine forbilder  Hva ville de gjort i din situasjon?  Hvilke programmer synes du er gode  Hvilke ideer kan du overføre til ditt program 14

Kreativitet og spørsmål (2)  Hindringer og muligheter  Hva hindrer deg?  Hva skjer når det som hindrer deg ikke lenger hindrer deg  Hva trenger du for å få det til?  Hvor anvender du trenger?  Hva gjør du når du overfører dette til programarbeidet? 15

Kreativitet og kommunikasjon  Kreativitet øker ved åpenhet - Joharis vindu  Den kreative  lytter etter ideer  lytter etter gode intensjoner  ser ideer når en annen formidler intensjoner  konkretiserer uavlatelig  Hva tar du inn?  Hva stenger du ute? 16

Kreativitet og spørsmål  Den kreative  Stiller mange spørsmål -  og svarer på dem...  Spør om hva, hvor, når og hvordan -  og svarer på spørsmålene... 17

Kommunikasjon og levende kilder  Hvem har de ideene du trenger?  Hva gjør de kreative - skaff deg flere modeller  Legg merke til samtaler som gjør deg kreativ - Hva skjer  Legg merke til mennesker som gjør deg kreativ - hva skjer? 18

Kreativitet og uenighet  Du har noen ideer  Hold godt fast på dem  Det er din virkelighet  Det finnes ingen gale ideer  Bare mer eller mindre gangbare  Fortell hva du ønsker å få til  Gi først slipp når det er riktig for deg 19

Kreativitet og uenighet  Den andre har noen ideer  La den andre holde godt fast på dem  Det er hans virkelighet  Tro at den andre har noen gode intensjoner  Lytt til intensjonene  Støtt intensjonene og be om flere løsninger 20

Kreativitet og ord  Legg merke til dine stopper og nei-ord  “nei”,“men”, “kanskje,  “vet ikke” “senere”,“umulig”,  “forsøkt” før, “passer ikke”, “mangler tid” 21

Kreativitet og ord  Legg merke til dine  Ja, oi, si mer om det, tenk om, tenk høyt, hva vil det innebære, hva skjer hvis vi prøver, mangfold, kom igjen, er det mulig? Så flott, stå på, det funker, hva er best av, hvem har glede av det, hva trenger de, alle er perfekt, det finnes ingen dumme ideer, vi kan teste det mentalt før vi starter, ting ordner seg,  Ord kan fremme eller hindre tenkning….. 22

Kreativitet og forestillinger  Følelser er lagret i forestillinger  Endrer du forestillinger endrer du følelser  Endrer du forstillinger og følelser endres din resultater  Kreativitet er dine forestillinger…. 23

Kreativitet og spørsmål  Hva ønsker du å få til?  Hva trenger du for å få det til?  Hva gjør du når du får det til? 24

Kreativitet og autoritetsangst  Tenk på noe hyggelig og på noe trygt  Kjenn fint etter  Der borte - en du er redd for  Tyrolerbukse  Men bevar respekten 25

Kreativitet - når du er litt redd  Tenk på noe hyggelig, ankre  Se deg der borte på et bilde  Hva skjer på avstand når du er litt redd?  Hva trenger mer av?  Hva skjer når du har akkurat det du trenger der borte? 26

Kreativitet og selvtillit,  Kjenn etter hva du kan eller er god på  Oppsøk det du mestrer  Ros deg hver gang du får til  Husk å feire  Trygghet er ofte et godt grunnlag for kreativitet 27

Kreativitet - en øvelse  Hva er du flink i allerede?  Hva gjør du når du er litt kreativ hvor?  Hva ønsker du å bli mer kreativ på?  Hva gjør du når du kombinerer kreativitet og flinkhet?  Vær presis 28

Kreativitet og Railo  For idrettsstjerner og andre stjerner  Tanker påvirker følelser som påvirker kreativitet  Trygghet øker eller reduserer kreativitet  Protestreaksjoner kan hindre kreativitet  Blokkeringer kan hindre kreativitet  Gir du deg friheten til å tenke fritt? 29

Kreativitet Metode - autogen trening  Sett deg riktig  Pust ut, deretter langsom pust  Kroppen slapper av  De mentale setninger  Avspenning  Nedteliling 30

Kreativitet Metoder - NLP  Submodale teknikker - ved trygghet og utrygghet  Forminske,  Endre,  Se ovenfra,  Se nedenfra  Se på avstand, nært etc 31

Kreativitetsutvikling - metode Se på programmet eller ditt innslag:  Utenfra,  Ovenfra,  Nedenfra  fra siden eller fra…...  Hva oppdager du? 32

Kreativitetsutvikling - metode Se på programmet eller ditt innslag:  Hold det i hånden, la det sveve  La det vokse, la det bli mindre,  La det endre farge  La det bli mange deler en stor  La programmet være en ball eller …..  Hva skjer? 33

Kreativitet og tilgang  Pust godt  Vil det ubevisste kommunisere med deg?  Sett at det ubevisste vill gi deg mange ideer……... 34

Kreativitetsutvikling metode - empati  Hør på ditt program med ørene til  ulike lyttergrupper  kritiske og vennlige kolleger  deg selv i godt humør og i kritisk lune  din leder  din familie og dine venner  Hvilke reaksjoner får du  Hvilke muligheter gir seg? 35

Kreativitet og metode  Se på ditt program eller innslag.  Spørsmål  Hva vil du beholde?  Hva vil du tilføye?  Hva vil du kvitte deg med?  Hva vil du endre på?  Hva skjer nå? 36

Kreativitet - Metode - øvelser  Autogen trening og kreativitet  Tegne kreativitet og fravær av kreativitet  Forestille seg kreativitet  Redusere usikkerhet 37

Kreativitsutvikling - Metode - Skriftlig historie  Beskriv det du ønsker å få til i presens  Skriv i korte setninger  Ikke bruk ordet ikke  Bruk fine adjektiver og bilder  Hva kjenner du når får det til  Gjenta historien morgen og kveld 38

Kreativitet og metode - systematikk  Nålen  Skyene 39

Kreativitet og ros  Vær rask med ros  Skill det ubehagelige fra det positive  Ingenting er bare svart  Finn noe rosverdig  Unngå ordet ”men”  Let etter små fremskritt  Å rose er å gjøre sjelen sterkere 40

Kreativitet og kritikk (1)  Finn noe rosverdig før du kritiserer  Hva vil du med kritikken, gi kjeft eller få til noe?  Har du sterke følelse. Vent med kritikk  Skill sak og følelser  Unngå vurderinger av person  Gi kritikk for handlinger ikke egenskaper 41

Kreativitet og kritikk (2)  Forbered kritikk  Formuler kritikk som ønsker  Vær presis og konkret  Kritiser ved å beskrive den gode virkelighet  Fortell hvordan du skulle ønske at noe var  Tro at den andre har noen gode intensjoner 42

Kreativitet og kritikk (3)  Spør hvordan den andre ønsker å ha kritikk  Gi kritikk det er mulig å ta hensyn til  Vurder hvor mye kritikk den andre tåler  Stopp i tide 43

Kreativitet - om å ta i mot kritikk  Pust rolig og dypt - bli mindre sårbar  Hva ønsker den andre at du skal få til?  Ta godt vare på informasjonene  Styr unna pilene om de blir for mange  Legg vonde følelser bak deg  Sett at du gjør noe annerledes etterpå, hva gjør du mer av? 44

Kreativitet og mål  Du har noen visjoner  Du har noen barrierebrytende mål  Du har noen realistiske mål 45

Kreativitet - metode - mål  Bryt visjoner ned i barrierebrytende mål  Bryt barrierebrytende mål ned til konkrete mål  Bryt mål ned i delmål  Bryt delmål ned i små handlingerog så - tilbake igjen 46

Kreativitet og feil  Det finnes ingen feil - alt ligger perfekt til rette...  Feil rommer viktige informasjoner  Du må tørre å feile, også for andre  Feil er uunngåelige og viktige. 47

Kreativitet og feil  Gjør feil raskt og du blir flinkere siden  Den som tør feile lærer mer og blir mer kreativ  Hver gang du gjør en feil er du noe du gjør riktig, hva?  Den som stadig sikrer seg stagnerer raskere. Ta sjanser 48

Kreativitet og valg  Å velge noe ut fra 1 mulighet kan være tvang  Å velge ut fra 2 muligheter kan innebære konflikt  Å velge ut fra 3 muligheter gir deg følelse av frihet 49

Kreativitet - fremtid  Hva vil du ned dine programmer  Hva vil NRK med dine programmer?  Hva vil lytterne med å lytte til dine programmer  Ta det beste fra hver  Da får du et godt grunnlag for å være kreativt 50

Kreativitet - om å lykkes med dine programmer  Hva gjør du når du lykkes?  Hva unngår du når du lykkes?  Hvordan møter du vanskeligheter når du lykkes?  Hva trenger du får å lykkes?  Hvor har du allerede det du trenger? 51

Hvordan du kan bli mer kreativ  Du forestiller deg hvordan du får det til  Du legger merke til små fremskritt  Du roser deg selv når du får det til 52