Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte 20.11. 2008 Undersøkelsen er gjennomført av Research International.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
? Hva er.
Advertisements

1 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember 2014 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Holdninger til naturskader og klima TNS Gallups Klimabarometer 2 / 2010 Prosjekt: © 2011.
1 Medlemsundersøkelse Oppsummering Undersøkelsen blant Kommunikasjonsforeningen er gjennomført i februar 2012 Kommunikasjonsforeningen gjennomfører.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Sett inn Prosjektnavn Prosjektleder: … Statnett:... Prosjektbeskrivelse OBS! Se notater under foilen for veiledning!
Meldal kommune Profilundersøkelse - ekstern befolkning 2009.
Max Havelaar Garantimerket for rettferdig handel Rapport fra en kvantitativ markedsundersøkelse September 2004.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Sluttpresentasjon KS FoU-prosjekt; Kvinner i kommunal toppledelse ( )
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Markedsføring.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Utvalg og metode Målgruppe
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Glommastien, Fredrikstad
Fremtiden er elektrisk
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Brukerundersøkelsen
Rekruttering Navn på foredragsholder Dato
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Familiesegmentet Tele2
Rekruttering og deltakelse i korps
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Foreldremøte skolestartere 2018
Norsk e-helsebarometer 2017
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
(Selskapsnavn) Markedsplan
Presentasjon for virksomhetens ledelse
NAV i tall og fakta 2016.
Presentasjon på KS-nettverk
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
1. Innledende påstander om organisasjoner
Klubbutvikling oppfølging
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Hvem er vi og hva er oppdraget?
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Bilkollektivet SA
Serious Privacy Game Workshop
Tegn røttene til mosene og skriv her: 3 Tegn her:
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Rapport Veidekke.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International i samarbeid med Kommunikasjonsforeningen og Sermo

2 Om undersøkelsen Målgruppen Medlemmer i Kommunikasjonsforeningen (totalt 2807) Metode Undersøkelsen er gjennomført som en web-basert undersøkelse Antall gjennomførte intervju 863 deltakere (svarrespons 31%) Tid for gjennomføring Undersøkelsen ble gjennomført i uke 41, 2008

3 Bakgrunn  Det finnes ……………185 millioner blogger ………… million videoer på YouTube ………… millioner medlemmer på Facebook ………… milliarder mobilbrukere verden over  Aviser, magasiner og TV har ikke den samme gjennomslagskraften som før  Folk går til søkemotorer, sosiale medier og venner når de trenger informasjon og råd  Det betyr at alle selskaper, myndigheter og organisasjoner må tenke gjennom sin kommunikasjon i tiden fremover

Bakgrunnsdata om respondentene

5 Deltakerne i undersøkelsen reflekterer medlemsmassen i Kommunikasjonsforeningen Vennligst angi den stillingsbeskrivelse som passer best for ditt arbeidsforhold Spm 1 - Tall i % av base: 863

6 Andelen offentlig vs privat reflekterer godt medlemsmassen i Kommunikasjonsforeningen Spm 2 - Tall i % av base: 863

7 Spm 3 - Tall i % av base: 354 Av offentlig ansatte er 72% statlige Vennligst angi om din virksomhet er………

8 Undersøkelsen inkluderer mange store bedrifter Hvor mange ansatte har din bedrift? Spm 4 - Tall i % av base: 863

9 69% av respondentene er i alderen år Vennligst angi din alder og kjønn Spm 6 - Tall i % av base: 863

Resultater

11 Hovedmålgruppene er voksne (20-65 år) Hvem er hovedmålgrupper for din bedrift? Spm 5 - Tall i % av base: 863

12 Bedriftens egen hjemmeside dominerer som kommunikasjonskanal Hvordan kommuniserer din bedrift med de viktigste målgruppene i dag? Spm 7 - Tall i % av base: 863

13 Spm 8 - Tall i % av base: 863 Av de digitale sosiale medier har Facebook flest aktive brukere Vi ber deg angi i hvilken utstrekning du kjenner til eller benytter deg av de forskjellige digitale sosiale medier på Internett

14 Spm 9 - Tall i % av base: 863 Det er stor tro på bruk av digitale sosiale medier Vi ønsker nå at du skal angi hvor enig eller uenig du er i følgende utsagn om digitale sosiale medier på Internett

15 Mange bruker digitale sosiale medier ofte Hvor ofte har du, enten privat eller i jobbsammenheng, benyttet en eller flere av de digitale sosiale medier på Internett i løpet av den siste måneden? Spm 10 - Tall i % av base: 863

16 Spm 11 - Tall i % av base: 863 Det er svært få bedrifter som er aktive brukere I hvilken grad benytter din bedrift i dag digitale sosiale medier på Internett?

17 Spm 12 - Tall i % av base: 92 Av de få brukerne, er det mindre enn halvparten som har innsikt i effekten av deres bruk Hvilken innsikt har bedriften om markedsføringseffekten som deres bruk av sosiale digitale medier har på produkter eller tjenester?

18 Informasjonsavdelingen “eier” i stor grad kommunikasjonen Hvilken avdeling/funksjon i din bedrift anser du "eier" kommunikasjonen gjennom digitale sosiale medier? Spm 13 - Tall i % av base: 863

19 Man søker først og fremst råd internt Hvis du skulle søke råd om bruk av digitale sosiale medier; hvem ville du kontakte? Spm 14 - Tall i % av base: 863

20 Kun 18% av bedriftene følger med på en strukturert måte Hvor aktivt mener du at din bedrift følger med på hva som skrives om deres produkter og tjenester på digitale sosiale medier? Spm 15 - Tall i % av base: 863

21 Overvåkning av egen bedrift foregår primært ved hjelp av elektroniske medier Kan du kort beskrive hvordan din bedrift overvåker hva som skrives om dere på sosiale digitale medier? Spm 16 - Tall i % av base: 156

22 Spm 17 - Tall i % av base: 863 Det finnes noen suksesser Har du hørt om noen bedrifter som har brukt sosiale medier med suksess i markedsføringen?

23 Det er ingen bedrifter som utmerker seg spesielt Kan du huske navnet på bedrifter som har brukt sosiale digitale medier med suksess i markedsføring eller annen kontakt med sine viktigste målgrupper? Spm 17 - Tall i % av base: 396

24 Spm 19 - Tall i % av base: 863 Ikke mange tror de vil være aktive brukere ved neste valg I hvilken grad tror at du vil komme til å delta aktivt i digitale sosiale medier i forbindelse med neste høsts Stortingsvalg?

25 1 Det er svært få bedrifter som er aktive brukere av digitale sosiale medier 2 Mange bruker digitale sosiale medier ofte, og Facebook har flest aktive brukere 3 Kun 18% av bedriftene følger med på en strukturert måte hva som skrives om deres produkter og tjenester 4 Det er ingen bedrifter som utmerker seg spesielt med suksess i markedsføring eller annen kontakt med sine viktigste målgrupper 5 Ikke mange tror de vil være aktive brukere av digitale sosiale medier ved neste Stortingsvalg Viktigste innsikter

26 Rapport Oppdrag Hvordan vurderer profesjonelle kommunikatører bruk av digitale sosiale medier? Funn Mange kjenner til, og det er en betydelig privat bruk, men det er svært få bedrifter som er aktive brukere av digitale sosiale medier Implikasjoner Det er stor tro på bruk av digitale sosiale medier, men de fleste vet ikke helt hvordan de skal komme videre?!? Muligheter Posisjonen ”Best i klassen” ved bruk av digitale sosiale medier er LEDIG

27 Takk for oppmerksomheten!