Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikerne og Arbeidsgiver- rollen
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Veileder i Trepartssamarbeid
Folkevalgt rollen som sentral utvikler
ROLLEN SOM FOLKEVALGT.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Modellkommunene Hva er unikt?
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Nordiske erfaringer med godt politisk lederskap og god medvirkning Kjell-Torgeir Skjetne, direktør Lokaldemokrati og kommuneøkonomi.
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Kommunal styring og privatisering.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Skranker i arbeidslivet
Den politiske styringskjeden
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Kommunestyrekomiteer
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Reformarbeidet i offentlig sektor
Victor Ebbesvik, KS Vest 27. og 28. februar 2019
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Utskrift av presentasjonen:

Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS

Som folkevalgt er du et forbilde ….

KS Folkevalgtprogram

Det lokalpolitiske mulighetsrommet Lov Forskrifter Avtaleverk Rundskriv Administrative reglementer/vedtak Enhetsleders fullmakter Mine muligheter som lokalpolitiker

Det lokalpolitiske mulighetsrommet Lov Forskrifter Avtaleverk Reglementer Administrative reglementer/vedtak Enhetsleders fullmakter Mine muligheter som lokalpolitiker

Som folkevalgt har du fått lokalsamfunnets tillit til å ivareta deres interesser Hva legger du i ordet tillit? I hvilke relasjoner er tillit viktig? Hvordan får man tillit?

Det lokale selvstyret Frihet Demokrati Effektivitet Foto: Stortingsarkivet/Odd Harald Kvammen

Staten og kommunesektoren Tre prinsipper: Generalistkommuneprinsippet Rammestyring Det finansielle ansvarsprinsippet Hvordan styrer staten? Juridiske - Økonomiske - Pedagogiske virkemidler

Kommunen og fylkeskommunens oppgaver Demokratisk aktør Tjenesteyter Samfunnsutvikler Myndighetsutøver I tillegg er kommunene og fylkeskommunene store arbeidsgivere.

Godt lokaldemokrati med høy tillit har vi når… innbyggerne kjenner seg godt representerte, de folkevalgte setter dagsorden, styrer ressursbruken og er ombud for innbyggerne, og ….. kommunen leverer det som er lovet.

Hva gir god lokal demokratisk styring og ledelse - hva kan påvirkes? SPESIELT VIKTIGE Intern kultur preget av tillit og åpenhet Åpenhet, innsyn og inkludering Ordførerens rolle er viktig Tydelige ansvarslinjer og god rolleavklaring Delegeringsreglementet! Informasjonstiltak forutsetning for Delegering og målstyring Tiltak for borgernærhet Innsyn gir tillit og nødvendig for å holde de styrende ansvarlige IKKE ENTYDIG PÅ TVERS AV KOMMUNENE Politisk styringsmodell Delegering til politiske utvalg og til administrasjon Målstyring Interkommunalt samarbeid Møteledelse Kanaler for innbyggerdeltakelse Møteledelse

Hvorfor har kommunen lykkes? God lokalkunnskap Lokal tilpasning i tråd med behov og forventninger Tilgjengelig og mulig å kontrollere Dialog med innbyggerne

«Frihet til lokal tilpasning er en forutsetning for likeverd. Kommunens evne til å tilpasse tjenestene til lokale, varierende og økende behov er påfallende – og synes sterkt undervurdert.» «Frihet til likeverd», Telemarksforskning. Rapport 281, 2011.

Hva mener dere er et godt lokaldemokrati?

Styreformer i norske kommuner og fylkeskommuner Formannskapsmodellen Parlamentarisme

Formannskapsmodellen Makt etter størrelse Konsensusorientert Finne løsninger som «alle» kan stille seg bak

Sentrale mål for det kommunale parlamentariske system i Norge Økt innflytelse til de folkevalgte Å tydeliggjøre skillelinjene i politikken Klarere politiske ansvarsforhold Sikre opposisjonen vilkår for å ivareta sin rolle som en aktiv og kritisk opposisjon

Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en del av et folkevalgt lederskap Dine roller som folkevalgt

Du skal representere innbyggerne Partiet Innbyggerne Enkeltindivider eller grupper Representasjonsrollen kan være individuell men også kollegial

Hvem føler du at du representerer?

Tilleggs lysark (som ikke ble vist den 18/12)

Film: Å være ny som folkevalgt ch?v=3Ul4miLMFjI ch?v=3Ul4miLMFjI

Hva vil det si å styre? Fatte vedtak Kontrollere at vedtakene blir iverksatt Dette er en kollegial rolle

Hva vil det si å lede? Sette dagsorden Finne politiske løsninger på (fylkes)kommunens utfordringer Få aksept hos innbyggerne for de valgte løsningene Ofte er det enkeltpolitikere som tar lederrollen, men den kan også være kollegial

Hva vil det si å være arbeidsgiver? Vedta en lokal arbeidsgiverpolitikk Delegere det daglige arbeidsgiveransvaret til rådmannen Daglig arbeidsgiveransvar for rådmannen Det er kun kollegiet som kan være arbeidsgiver

Hvordan vil du at din arbeidsgiver skal omtale deg?

Politisk lederskap kan utøves på ulike måter Mobiliserende Representerende Inkluderende

Å være folkevalgt er givende, men utfordrende – presses fra mange hold En sterk stat En kritisk og våken presse Oppgavevekst og komplekse prosesser Kommune- og fylkespolitikken Forventninger fra innbyggerne Reaktiv eller proaktiv?

Samspillet mellom de folkevalgte og administrasjonen «Samspillet mellom folkevalgte organer og administrasjonen forutsetter en kontinuerlig og god rolleavklaring og respekt for hverandres roller.»

Hvordan finne det politiske handlingsrommet?

Hvordan ønsker dere å utøve rollene som folkevalgte? – Politisk organisering – Samspillet med administrasjonen Hvem innstiller i sakene? Delegeringsreglementet – Hvilke planer og saker skal behandles i nær framtid? – Enkeltsaker eller de store linjene?

Hvordan får jeg en sak opp til politisk behandling? Reise en sak eller en debatt – «rette en forespørsel til lederen i møtet» – Grunngitt spørsmål – Interpellasjon – Private forslag – Muntlig spørretime Fremme alternative forslag til vedtak

Hvordan gjennomføre en god beslutningsprosess? Ingen fast oppskrift Åpenhet er en forutsetning Saken skal være utredet i sin fulle bredde (rådmannens ansvar) Inhabilitet? Involvere innbyggerne? Organiseringen av det politiske arbeidet? Klare ansvarslinjer Hva med de ansatte?

Hvordan organisere oppgaveløsningen? Stor frihet til å organisere virksomheten: Egen driftsorganisasjon Det overordnede ansvaret Selvstendige rettssubjekter ligger alltid i kommunestyret Kjøp av tjenester eller i fylkestinget Interkommunalt samarbeid

Folkeskikk for folkevalgte

Lykke til som folkevalgt! Her finner du flere filmer og mer stoff om det å være folkevalgt: demokrati/lokaldemokrati-og-folkevalgt/ks- folkevalgtprogram/