Hva skiller IT- prosjekter som lykkes fra de som mislykkes? Hva vil det si å lykkes? Magne Jørgensen Simula og Scienta Maleri av: Carrie Jackson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Advertisements

Risikostyring i staten
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Skillet mellom utvikling og drift: IT Norges største problem!
Software Requirements Elicitation
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Undersøkelsesmetoder: Industri og Forskning Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Prosjektavslutning og sluttrapport
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016.
Global outsourcing av IT
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Hvilken betydning har kontrakten for suksess i IT- prosjekter? Magne Jørgensen.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Hva vet vi om IT-bransjens evne til å levere nyttige løsninger med god kvalitet? Når er risiko for at det går galt størst? 20 Mai, 2015 Magne Jørgensen.
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Hva kjennetegner IT-prosjekter som lykkes?
Rekommunalisering eller en entreprise?
IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler
Kommunal planlegging.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Suksess med offentlige IT-prosjekter
Maleri av: Carrie Jackson
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Akuttkirurgi HF i Helse Nord Utvalg av data ved HSH HF
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Klassereiser og utdanningens betydning
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Offentlige anskaffelser
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Utskrift av presentasjonen:

Hva skiller IT- prosjekter som lykkes fra de som mislykkes? Hva vil det si å lykkes? Magne Jørgensen Simula og Scienta Maleri av: Carrie Jackson

92% av alle IT- prosjekter er mislykkede … eller hvilken som helst annen prosentandel avhengig av hvordan vi definerer mislykket.

Hva vil det si å lykkes?

Suksess er kontekstavhengig, men ofte en prioritert kombinasjon av: Levert nytte (gevinster, måloppnåelse, ROI) Prosjekteffektivitet Funksjonalitet Kostnadskontroll Tidskontroll Tekniske produktegenskaper (kvalitet, utvidbar, bærekraftig)

Korrelasjon mellom suksessdimensjoner (Studie fra 2014: 80 norske prosjekter) NytteKvalitetBudsjettTid Kvalitet0.6 Budsjett0.2 Tid Effektivitet Budsjettoverskridelse får ofte mest fokus, men korrelerer lite med nytte! Skala: 1: Suksess - 2: Akseptabelt - 3: Lav suksess - 4: Svært lav suksess/fiasko

Hvor gode er vi til å levere nyttige løsninger? Ca. 10% av IT-prosjektene fører til ingen eller svært liten nytte (Nasjonale og internasjonale tall fra flere kilder) Ca. 15% av IT-prosjektene oppfattes å levere mye mindre nytte enn planlagt. (Nasjonal undersøkelse) Ca. 50% leverer oppfattes å levere bra mhp nytte. (Nasjonal undersøkelse) Ca. 25% av IT-prosjektene har ikke noe klart nytte/mål-bilde å måle opp mot. (Nasjonal undersøkelse) I gjennomsnitt leveres ca. 30% mindre nytte enn planlagt (internasjonale tall fra Oxford-undersøkelse).

To typiske undersøkelser om årsaker til at IT prosjekter mislykkes Gotterer 1967 Lack of support from top management Lack of competent software professionals Changing technology Changing user requirements Insufficient project management Oxford-McKinsey 2012 Unclear objectives Lack of business focus Shifting requirements Technical complexity Unaligned team Lack of skill Unrealistic schedule Mye av de samme faktorene i 1967 som i Hvorfor klarer vi ikke å lære av tidligere feil? Og er det de riktige faktorene?

prosjektstørrelse

Bør vi unngå de store prosjekter? < 10 mill mill> 100 mill Nytte31%47%35% Kvalitet24%28%25% Budsjett24%47% Tid29%35% Effektivitet24%12%24% Ingen klar sammenheng mellom budsjett-størrelse og andel prosjekter som er suksessfulle. MEN, de store (> 100 mill) er sterkt overrepresentert i gruppen av fiaskoprosjekter! (2-3 ganger hyppighet) I en annen studie finner jeg at en tidobling av størrelsen dobler risikoen for fiasko.

KONTRAKTER

Har kontrakttype noe å si? (noen anga mer enn en type kontrakt) FastprisPer time”Smidig”Risikodeling Nytte0%59%29%22% Kvalitet22%24%43%22% Budsjett33%31%71%22% Tid11%29%43%44% Effektivitet0%19%29%33% Andel18%37%14%41% NB: Lite data om noen av kontraktstypene. Fastpris gjør det svært dårlig. Stemmer med annen studie jeg har gjort. Ingen store forskjeller i prosjektstørrelse eller type for ulike kontraktstyper.

Tidligere undersøkelse (data fra mer enn små prosjekter) Kontrakt-typeAntall prosjekter Fiaskorate (kansellert eller med svært lav kundefornøydhet) Fastpris % Per time2.3382% ”Trialsourcing” + per time %

Hvorfor går det så mye dårligere med fasprisprosjektene?

FASTPRIS GIR OFTERE STYRING ETTER KRAVSPESIFIKASJON (KONTRAKT), OG MINDRE ETTER NYTTE Foreløpig oppsummering av 30+ offentlige IT-prosjekter:

Fastpris gir mer administrasjon … Ahonen, Jarmo J., et al. "Reported project management effort, project size, and contract type." Journal of Systems and Software 109 (2015): Fixed price Per hour

kravhåndtering

Endringshåndtering og suksessrate I hvilken grad ble behov, krav eller løsninger endret underveis i prosjektet som et resultat av eksterne endringer eller læring innad i prosjektet? I stor gradI liten grad/fraværende Nytte67% (suksessrate)21% Kvalitet53%13% Budsjett47%27% Tid33%25% Effektivitet33%10% Endringer som muligheter, ikke som trussel. Korrelerer med god bruk av smidig.

Hjelper det å jobbe smidig? NB: Dersom et prosjekt var ”smidig” men IKKE hadde fleksible leveranser, eller IKKE hadde hyppig leveranse til kunde, gikk det dårligere enn i ikke-smidige prosjekter.

DEN GODE KUNDE

Noen IT-kunder lykkes oftere enn andre IT-Offshoring (undersøkelse av småprosjekter): –Den halvparten av kundene som hadde lykkes best med tidligere prosjekter, hadde ca. 50% lavere risiko for å feile i neste prosjekt. –Den halvparten av leverandørene som hadde lykkes best med tidligere prosjekter, hadde også ca. 50% lavere risiko for å feile i neste prosjekt. –Kundeegenskaper like viktige som leverandøregenskaper? Stor ulikhet mellom hvor ofte kunder fra ulike land/kulturer feiler (data fra samme offshoring-undersøkelse) –Leverandør i Ukraina: Prosjekter med indisk kunde feilet mer enn dobbelt så ofte som prosjekter med norsk kunde (30% vs 13%) –Leverandør i India: Prosjekter med indisk kunde feilet ca. 25% oftere som prosjekter med norsk kunde (37% vs 29%) – til tross for ”samme” nasjonale kultur. –India-India kombinasjonen var den 122. verste av 127 kunde- leverandørkombinasjoner (mellom land med mer enn 100 prosjekter). Verste var kunde fra Malaysia og leverandør fra India.

Undersøkelser i HIT-regi (norske prosjekter) Undersøkelse 1: Lite kundekompetanse eller involvering ga mye høyere sannsynlighet for å feile –Alle de mislykkede prosjektene hadde en kunde uten særlig grad av egen IT-kompetanse og/eller en kunde som i liten grad hadde involvert seg i prosjektet. (Flere andre lignende resultater) –Men, høy kompetanse og involvering var i seg selv ingen god indikator på prosjektsuksess! Undersøkelse 2: Type kompetanse og involvering (mer enn omfang av kompetanse og involvering) telte mest for å forklare hvilke kunder som hadde svært vellykkede prosjekter: –Dersom kunden hadde vært i stand til å: 1) Prioritere krav, 2) Ta viktige avgjørelser, og 3) Fokusere på nyttestyring underveis i prosjektet lyktes 66% av prosjektene svært godt. –Der ingen av disse var tilstede, lyktes kun 14% av prosjektene svært godt.

leverandørkompetanse

Et felt-eksperiment: Valg av seks leverandører som alle så ca. like bra ut på CV, referanser og tilbudsdokumenter. Kjempeforskjeller i pris. Comp. AComp. BComp. CComp. DComp. EComp. F PriceVery lowLow (2x)Medium (3x) High (5x)Very high (12x) Very high (14x) Est. effortVery lowLow (1.5x) Medium (3x) High (8x)Medium (4x) Very high (8x) CVOK Good OK Refs.Very good ProposalOK GoodOK CountryFinlandMalaysiaIndia CanadaUS

Svært store forskjeller i praksis… Comp. A Comp. B Comp. CComp. DComp. EComp. F Actual effortVery low Low (3x) High (6x)High (8x)Very high (18x) Very high (16x) Error fixing effort Very low High (4x) Medium (2.5x) High (4x)Very high (8x) Extr. high (20x) Maintenanc e effort Very low High (6x) Very high (11 x) High (8x)Extr. high (26x) Extr. high (20x) Lines of code Very low Low (2x) Low (1.5x) Medium (3x) High (4x)Low (1.5x) Trolig kun utprøving (trialsourcing) som kan avdekke hvilke leverandører (og utviklere) som er kompetente.

NYTTESTYRING

Noen nyttestyring-praksiser er mer viktige enn andre

Evidensbaserte tiltak for å lykkes 1.Reduksjon i prosjektstørrelse, og dermed ambisjonsnivå per prosjekt, gjennom oppdeling av større satsninger i mindre prosjekter/leveranser. 2.Hyppige leveranser (helst som kan settes i produksjon, men i det minste evalueres) underveis i prosjektene. 3.Gjennomgående nyttestyring, fra konseptanalyse, gjennom prosjektet og hos mottager av leveransene. Særlig viktig: Plan for og underveis nyttestyring. 4.Bedre, utprøvingsbaserte, evalueringer og valg av leverandører. Trialsourcing. 5.Kontraktstyper som gir riktige insitamenter for leverandør. I særlig grad synes fastprisprosjekter i mange sammenhenger å være uegnet og føre til mindre grad av levert nytte i IKT-prosjekter. Fastpris eller smidige kontrakter best. 6.Omfattende medvirkning og god kompetanse fra kunde-siden underveis i prosjektet. Gjelder særlig på underveis prioritering og nyttestyring. 7.Utviklingsprosesser som ser endringer i krav og målsetninger som muligheter for økt nytte av IKT-leveransene. Dette omfatter bruk av ”smidige” utviklingsprosesser. 8.Vektlegging av risiko og usikkerhetsanalyser for å skape risikobevissthet hos involverte aktører, god risikostyring og sikre at ambisjonsnivå ikke legges for høyt