Lese- og skrivevansker Tilrettelegging på eksamen og i studiesituasjonen på NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Advertisements

Attraktiv for arbeidsmarkedet!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Skole – hjem samarbeid.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2010 Presentasjon for søkere.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2008 Informasjonsmøte mandag 11. februar 2008.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2013 Presentasjon for søkere.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Om veiledning II.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
Tanker rundt tilrettelegging
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Erfaringer med leseopplæring for voksne
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Dysleksi hos voksne.
Skriving av prosjektrapport
Universell Forum 15. oktober 2014 Overgang studier – arbeid NTNU Karriere og Tilretteleggingstjenesten.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
1 Kombinasjonen toppidrett og utdanning ved NTNU Jan Erik Tangen, NTNU Studentservice Miniseminar_Tr.lag_som_toppidr.reg._
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
skriftlig eksamen i norsk
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2006 Informasjonsmøte mandag 6. mars 2006.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Fagforbundets stipendordning Hvem kan søke? Yrkesaktivt medlem Ikke lærlinger, elev- og studentmedlem Har du vært yrkesaktivt medlem, men går over til.
Introduksjonskurs høst 2016 Studentbiblioteket Sophus Bugge Biblioteket for bachelorstudentene på Det humanistiske fakultet.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Avhandlingsseminar mai 2006, Radisson SAS hotell, Lillehammer Nasjonal forskerskole TEKST, BILDE, LYD, ROM. Fortolkning og teoriutvikling Faglig.
Samling for språk- og leseveiledere Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
Universellforum 2016.
Studieveien.
Prosjektoppgaven.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Velkommen til bachelor og årsenhet i idéhistorie!
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Informasjon om eksamen
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Arbeidsrettede virkemidler
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Svaksynt student i en digital hverdag
Vurderingskriterier enkel versjon
Universellforum 2016.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2019
Digital eksamen - relevante tilbud
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Lese- og skrivevansker Tilrettelegging på eksamen og i studiesituasjonen på NTNU

2 Kort oversikt over innlegget Tiltak på eksamen og i studiesituasjonen – v/Reidar Kurs – v/Ingebjørg

3 Tiltak - Eksamen Alle får: Anonymisert dysleksiattest Grunnpakke (manglende/mangelfull rapport, kun attest på dysleksi): –Utvidet tid (+30 min/4 timers eksamen) –PC m/LingDys/Right innstallert –Opplesning av eksamensoppgave (ikke digitalisert) –Mindre eksamensrom Utvidet pakke (god logopedrapport + samtale): –Ekstra utvidet tid –Alternativ eksamensform –Annet utover grunnpakken

4 Tiltak - Studierelatert Hjelpemidler –LingDys/Right via NAV Hjelpemiddelsentralen –Lydbøker via NLB og NTNU UB Tilrettelagt leseplass Notathjelp Kurs Samtaler Ansatte –Tilretteleggingsforum – informasjon om dysleksi –Nettside: Forelese for studenter med funksjonsnedsettelser /wiki/Norsk/Forelese+for+studenter+med+funksjonsnedsettelsehttps://innsida.ntnu.no/wiki/- /wiki/Norsk/Forelese+for+studenter+med+funksjonsnedsettelse

5 Kurs i studieteknikk for studenter med lese – og skrivevansker Arrangert første gang i 2008 Kjøres både i vår – og høstsemesteret Tre timer: Presentasjon, filmsnutter, dialog/plenumsdiskusjoner

6 Tema Hva er dysleksi? Motivasjon og bevisstgjøring Mål og planlegging Studieteknikk Hjelpemidler

7 Hva sier studentene? Hva tenker vi? Evaluering Aktuelle endringer

8 Kurs i akademisk skriving Arrangert første gang i 2011 Kursholdere: Ingrid Stock og Pia F. Eriksen ved Institutt for språk og litteratur Tre timer: Presentasjon, dialog/plenumsdiskusjoner og skriftlig arbeid

9 Tema Skriveprosessen Skriveblokkering Sammenheng i tekst Strukturering av tekst

10 Takk for oss!