En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i Bydel Stovner Cecilie Kjølnes Skar, programleder for områdeløft Ammerud i Bydel Grorud
Erfaringer fra 3 områdeløft
Hvordan bygge opp kunnskap om et område?
Vi hadde kartlegginger og grunnlagsdokumentasjon for valg av områdeløftene. Viktigste kunnskapskilder i oppstarten var medvirkningsprosesser med befolkningen og med bydelens ansatte. På Haugenstua og Stovner sentrum ble det også gjennomførte kvalitative studier med innleide konsulenter.
Hvorfor valgte vi en kvantitativ undersøkelse utover kartleggingen Hadde ytterligere behov for måling som verktøy for å beskrive dagens situasjon Målingen gir oss også grunnlag for å kunne måle utviklingen underveis og etter et program.
StartSlutt Gjennomføring Resultat Mål Resultat Mål Effektmål = Formål Effektmål = Formål Programmets varighet Kvantitativ undersøkelse
Hvilke effekter er det vi måler, og hva er suksess for områdeløft?
Nytten for oss – Hva bruker vi det til? Lokalt perspektiv: Rikere kunnskap om områder vi jobber i for å styre innsats i riktig retning. Dokumentasjon på utfordringer og behov ved søknad om midler Resultater som utgangspunkt for dialog: Lokalsamfunn Tjenestesteder Private
Nytten for oss – Hva bruker vi det til? Måle effekt på sikt: Ønsket sammenlignbare tall til å ha mulighet til å vurdere måloppnåelse ved/etter endt løft. Vise vei videre for områdeløft som strategi. Større perspektiv: Kan våre studier sett i sammenheng brukes til å si noe om storbyfaktorer? Peke veien videre for overordnede visjoner/problemstillinger i fremtidige områdeløft? Utfordringer med ulik metode?
Tidspunkt for måling - Hvor langt var vi kommet i de 5-årige programmene når målingen ble gjennomført? Områdeløft Haugenstua startet sommeren 2007 – målte sommer 2011 Områdeløft Stovner startet høst 2011 – målte februar 2013 Områdeløft Ammerud startet september 2011 – målte sommer 2013 Positivt og negativt ved ulike tidspunkter å måle på.
ANSKAFFELSESPROSESSEN – HVORDAN GJORDE VI DET Haugenstua og Stovner – Direkte forespørsel til 3-4 tilbydere, gjennomført som konkurranse med forhandling under nasjonal terskelverdi. Ammerud – Åpent tilbud på anskaffelsesportalen på Oslo kommunes sider. Også som konkurranse under nasjonal terskelverdi. Vi så på erfaringer fra andre områdeløft Fordeler og ulemper ved ulik prosess
Metodevalg Haugenstua: Telefonsurvey 371 personer både innenfor og utenfor områdeløftområdet. Stovner: Telefonsurvey 400 personer i områdeløftområdet Ammerud: Statusmåling består av tre deler – 1.Levekårsstatistikk 2.Boligprisanalyse 3.Spørreundersøkelse blant befolkningen på Ammerud: Informasjon i postkasser Egen ungdomsskoleundersøkelse Informasjon og svarmuligheter i barnehagene Ranselpost på barneskolen Oppsøkende virksomhet Facebook-annonse Positivt og negativt ved ulikt metodevalg
Eksempler på hvordan undersøkelsen påvirker hva vi prioriterer
Erfaringer Haugenstua: omdømmeutfordringer og informasjon
Erfaringer Stovner: bruk av møteplasser og deltakelse
Oppruste underganger
Takk for oss! Undersøkelsene kan lastes ned på: stovner.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/ stovner.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/ -Se brosjyrer og dokumenter grorud.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/omrade loft_ammerud/ grorud.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/omrade loft_ammerud/ - Se sentrale dokumenter