1 Godsterminal på Orkdal – Skaun Eit miljøvennleg alternativ? Minimale nye naturinngrep Minimale tap av matjord Nesten ubebodd område God kontakt med tungindustri.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Advertisements

Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL FELLESINITIATIVET FOR NESØYA.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
AMAZONAS. Kart over Amazonas. Amazonas er ei elv i Sør-Amerika. Den er verdens største elv regnet etter nedslagsfelt og vannmengde, med en middelvannføring.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
1 Godsterminal: Orkdal – Skaun Det mest miljøvennlege alternativet? Minimale naturinngrep og tap av matjord Nesten ubebodd God kontakt med industrien i.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
”De vanskelige beslutningene” - eierskifteseminar i Bodø Generasjonsskifte i fiskebåtrederiet Asbjørn Selsbane AS …som endte med fisjon.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
NYTT INNTEKTSSYSTEM FOR KOMMUNANE 17. FEBRUAR 2016 Lars K. Fylling Økonomisjef Skodje kommune Tlf DET HANDLAR.
BU- og miljøsamling, Lierne Per Helge Haugdal Arealbank – bare tull eller nødvendig tiltak ?
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult
STRATEGIPLAN IL HØDD FOTBALL
Viva IKS Infomøte på Haugestad angående
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
PLANENE FOR KARTLEGGING OG VERDSETTING AV FRILUFTSLIVSOMRÅDER I OSLO
Salmon Group AS Skisse til løsning som gir bærekraftig vekst
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Prosjektutløsende behov
Jernbanemøte, Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann Hamar.
Leknes Havn Mulighetsstudie – august Leknes Havn Mulighetsstudie – august 2014.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
På sporet av den tapte tid
Distriktssekretær i Sogn og Fjordane Nils P Støyva
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fornying av kraftleidningen Dale – Fosse – Kaldestad - Hodnaberg
Jernbane i Trøndelag
Kommunemøter RPBA - om RTP
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Bærekraftig byfornyelse
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Nettverk for berekraftige bygg i Møre og Romsdal
Dobbeltspor Trondheim – Stjørdal
Grønne Datasentre på Sørlandet
PROSJEKT E6 ARNKVERN-MOELV Informasjonsskriv Uke 11 og
E39 Kristiansand-Trondheim
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Trebruk i nye Tvedestrand VGS -mange bekker små…
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
INVITASJON TIL NÆRMILJØMØTE
Fjord Pontoon Norway AS
Revidert planforslag Bærum
Hva er prosjekt reperbane ?
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Lokal markagrense for Frogn kommune
Utskrift av presentasjonen:

1 Godsterminal på Orkdal – Skaun Eit miljøvennleg alternativ? Minimale nye naturinngrep Minimale tap av matjord Nesten ubebodd område God kontakt med tungindustri Opnar nytt område for persontransport med tog Mads Løkeland Prosjektmøte – Godsterminal

2 Nøkkelpunkt for alternativet Orkdal / Skaun Små miljøkonsekvensar Lite belastning på buområde 2 – 3 km lang terminal –Skalerbart 500 – X000 mål –Djupvasskai –Nytt industriområde for Trondheimsregionen 18 km jernbane for gods og persontransport

3 Langs E39 og fjorden Gaulosen foreslått som maritimt verneområde Godsterminal?

4 Grenseområdet Orkdal / Skaun Lite bebyggelse og dyrkamark Skaun Orkdal

5 2-3 km lang ?000 mål 200 m 2,5 km Skalerbart ved bruk av flyteelement

6 Fast kai og flytekai Stor dybde og rasfare (kvikkleire) krev alternativ til tradisjonell fylling Realisert med landfast del og flytande betongkonstruksjonar E39

7 Prinsippkonstruksjon E39 + fylkesveg/ gang sykkelbane Fylling? Fast plate Flyteelement i betong til kai, lager, industri, parkering Spuntvegg Fjellhall som lager Rasfarlege lausmassar Forankring i berggrunnen Flytande, skalerbar del i betong Landfast, forankra del Større landfast del ved å flytte E39 innover

8 Skalerbart Utvide utover med nye flyteelement Flytte E39 innover for å auke landfast areal Forlenge Bruke fjellhallar

9 Flytande betong - kjend teknologi Heidrun Verdas største flytande betong- konstruksjon Flytande betongkai Normandi 1945 Flyplasselement for US navy (4 stk i kjede) Neddykka flytande bru Norsk plan

10 Flytebru E39 med betong flyteelement Bergsøya - Aspøya Oppdrettsflåter med driftsbygning Flytande betongkonstruksjonar på Møre

11 18 km jernbane Mogleg trasé, 90% i tunnel Dagens trasé Mogleg trasé for høgfartsbane (Deutsche bahn) Tunnel på vestsida av Gaula

12 Jernbane 18 km (90% tunnel) –Kostnad 1,5 – 2 mrd (etter samanlikning med kostnad for Gjevingåsen tunnel) –3 km vidareføring til Bårdshaug –Industrispor til Grønøra? Tilkopling til framtidig høgfartsbane? –Vestsida av Gaula aktuell på strekninga

13 Persontransport Persontransport med tog til Trondheim Haldeplass på Bårdshaug, Børsa og Buvika

14 Transportfirma interessert ”Dersom det bygges en bane av godshensyn til Orkanger vil dette samtidig gi meget gode muligheter for å etablere persontrafikk på samme strekning.” ”et veldig interessant oppdrag for oss.” ”kombibaneløsning, lett tog definert som trikk på jernbanesporet.” Erlend Solem, Veolia Transport Bane AS (Driv Gråkallbanen og diverse strekningar i Sverige.)