TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet 2020. Oppdrag (Fylkestinget 2010, sak om Langtidsprioriteringer ) Innafor vidaregåande opplæring er det naudsynt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressursskoler i sørsamisk område
Advertisements

1 Skolestrukturutredning 2013 Nord-Trøndelag fylkeskommune, midtregionen Skole- og tilbudsstruktur for fremtiden.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Sykkelvelodrom i Asker ? Presentasjon TKF, den 14. januar 2016 ØEE, den 18. januar 2016 FSK, den 19. januar 2016.
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
Videregående opplæring i Vestfold v/ ass. direktør for videregående opplæring.
Framtidig eierskap NTE KS- konferanse Adm.sjef Inge Fornes NTFK.
Kunnskapsløftet – «Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse» NIFU 26/2012, Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
s. 1 Byggeprosjekt Polarsirkelen videregående skole Presentasjon av alternativer Foto: Thor-Wiggo Skille.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Veien videre - sammenslåing Samling Bodø, mars 2016.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Nav veileder i videregående skole
Regional planstrategi
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Eilert Sundt videregående skole
Skoletilbudet Hva menes med skoletilbudet?
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Handlingsplan og Budsjett 2017
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
Arbeidsgruppemøte 2.desember 2010
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Rådgiversamling 2. november 2016
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Regionsamlinger november 2016
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Ambulansetjenesten i Midt-Norge
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Oppfølgingsprosjektet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Prosjektpresentasjon – Før du starter
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Matematikk på ungdomstrinnet
Atrå barne- og ungdomsskole
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Gjennomføring etter 5 år
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
NY STRUKTUR.
Kompetanseutvalget (2017- )
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Gjennomføring
Kompetansestrategi Agder 2030
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet 2020

Oppdrag (Fylkestinget 2010, sak om Langtidsprioriteringer ) Innafor vidaregåande opplæring er det naudsynt å gå gjennom tilbodsstruktur med bakgrunn i endring i elevtal framover og betre ressursutnytting. Særleg gjeld dette Grenlandsområdet. Fylkestinget forventar at det kjem ei eige sak på dette i god tid før arbeidet med skoletilbod for 2012/13 startar opp.

3 faser (foreløpig) 1. Elevtallsanalyse og arbeidsmarkedsbehov. GSI/fødselstall, analyse og dialog med kommunene Analyse av fremtidig arbeidsmarkedsbehov i dialog med partene og aktørene i samfunnslivet gjennom høringer, konferanser Konklusjon i form av dimensjonering av utdanningsprogrammene Politisk behandling –> bestilling av skolestruktursak 2. Skolestrukturutredning Bygger på analysen i fase 1 samt ytterligere bestillinger fra FT Utredet i alt (minst) fem modeller Presentasjoner, konferanser, dialog, høring Konklusjon i form av en konkret anbefalt modell Politisk behandling og konkrete løsninger -> … 3. Plassering og fordeling, skolene i Skien

Nedgang i elevtall basert på GSI  GSI- talla har vi pr kommune og fordelt på jente/gutt - bekreftet av kommunene  Fødselstall 2020 – 2026 viser mindre nedgang ( stabilisering)  SSB Middelprognose gir noe høyere tall for elevtilgang – nettotilflytting. År GSI End- ing Ak k ,7%

Utfordring –fylkeskommunen som regional utviklingsaktør Arbeids -livets behov Demo- graf i Elev ønske r  Hva er et framtidsrettet utdanningstilbud for og i Telemark?  Hvilken basiskompetanse må gis i videregående skole? Tilbud og omfang

Spørsmål til samfunnsaktørene 1. Hvordan setter vi vår ungdom best mulig i stand til å møte kompetansesamfunnet? 2. Har dere noen overordna synspunkter på innretningen av tilbudet innen vgo i Telemark? 3. Hvilken kompetanse trenger Telemark de nærmeste år? 4.Hvordan setter vi sammen et best mulig opplæringstilbud innen vgo i Telemark? 5. Synspunkter på utdanningsprogram, omfang og plassering?

Særlige utfordringer for Telemark - samfunnsperspektiv  Befolkningsutviklingen  Svake resultater i grunnskolen  Svake resultater i vg skole  Lavt utdanningsnivå jfr nabofylker ( målt i andel av bef)  Høy uføregrad  Høy ledighet blant unge  Folkehelse --- Utdanning er en nøkkelfaktor i levekårssammenheng Arbeidsledighet reduseres med økt utdanningsnivå

Fordeling Y fag - studieforberedende Y-fag ~60% BA, EL, TIP HS, RM, MK SS, DH, NA Studiefor. ~40% ST, ID, MDD Er dette en framtidsrettet fordeling?

Framtidig kompetansebehov Generelle trekk: (SSB, NIBR, NOU) -Økte krav til kompetanse -Behov for personell med høyere utdanning, særlig mellom høy (bachelornivå) -Fagutdannete (særlig BA, HO) NAV - analyse: Færre arbeidsplasser: industri Flere arbeidsplasser innen: -Bygg og anlegg -Undervisning -Helse, pleie og omsorg Analyse program for program

Program for program… -

Næringslivets behov

Fase 2 – skolestruktur 2020 Fase 1 analyser Robusthetsanalyser (faglig og økonomisk) Arealeffektivitet (utnyttelse, vedlikehold, inv) Transport og skyss, mønster og behov Nærskoleprinsipper (hybel-behov etc) Fjernundervisning – Nettskoler Voksenopplæring Skolen som regional utviklingsaktør Sammenligninger med andre fylker Økonomiske analyser

Modeller utredet -5 ulike modeller presentert med konsekvenser hvorav dagens ordning var inkludert som referansemodell -Anbefalt modell inneholdt - forslag om nedleggelse av 3 skoler samt ytterligere 3 skoleanlegg, dvs reduksjon fra 13 (16) til 10 skoler (og anlegg) - Sammenslåing av flere program og fordeling på færre skoler -Vedtaket inneholdt - Ikke skolenedleggelser, men utfasing av noen anlegg - adminstrative sammenslåinger, og - presisert fordeling av program på skolene - bestilling av ny utredning (fase 3) for Skien spesifikt, og videre prosesser

Fase 3 - Skien -Fra politisk vedtak, fase 2: - Ny Skien videregående skole vurderes bygget på Klosterøya. - forslag til fordeling av utdanningsprogrammene best mulig på de tre skolene:  Skien videregående skole  Hjalmar Johansen videregående skole  Skogmo videregående skole -Noen sentrale prinsipper legges til grunn for vurdering av i alt 4 alternativer -Vedtak fattet oktober 2013

Skien: Rettesnor for fordeling av tilbudet  Elevenes beste og læringsmål Kvalitet, resultater, gjennomføring og læring for eleven veier tyngst.  Faglig-pedagogiske argumenter Sammensetting av utdanningsprogram som gir gode synergier Sterkt fagmiljø og attraktive arbeidsplasser Samspill med bransje og samfunnsliv God fagbredde for elevene Skolestørrelse  Arealmessige og økonomiske vurderinger/konsekvenser Lite provisorium Ikke billigst og ikke dyrest, men faglig solid I tråd med Fylkestingets vedtatte ramme Gunstig bygge- og finansieringstidspunkt