Rettssosiologi JUS4122 Rett, politikk og samfunn Stipendiat Olaf Halvorsen Rønning 9. februar 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Sosiologi i barnehagen
Øyvind Østerud - Institutt for statsvitenskap, UiO
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Styresett og demokrati i Norge
Velkommen til Kurs i rettssosiologi – Høst 2007
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styresett og demokrati i Norge
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
8 Mål og strategier Påstandene:
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Internasjonale menneskerettigheter Innføringsforelesning kl v/ Marius Emberland.
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Integrasjonsteori og integrasjonshistorie
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Ole Kr. Fauchald Noen studietips I n Valg av litteratur ä Viktig at boka er best mulig oppdatert ä Kjøp traktatsamling og bruk den aktivt! n.
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Kort og elementært om rettsdogmatisk metode
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Framtidens ledelse i kommunene
Den politiske styringskjeden
Kapittel 2- Juridisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Internasjonale menneskerettigheter
Den internasjonale arenaen
Elektronisk forvaltning og jus
Forelesninger i statsrett - Dag 1 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Framtidens ledelse i kommunene
Rettskilder til fots - Innledning
Juristsamling - Ålesund
Institusjonelle omgivelser
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Styreansvar i praksis Oslo, 26. februar 2019 Andrea Dahlum.
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Rettskilder til fots - Innledning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rettssosiologi JUS4122 Rett, politikk og samfunn Stipendiat Olaf Halvorsen Rønning 9. februar 2016

Problemstilling PolitikkRettenSamfunn Forholdet mellom politikk, retten og samfunn

Oversikt Politikk, retten og samfunn –Begrepene «politikk» og «retten» –Teoretiske forståelser av rett og politikk –Grensene mellom politikk og rett –Forholdet mellom politikk, rett og samfunn Rettsliggjøring Lovers virkning

Begrepet «politikk» «… et kompleks av verdier, idealer eller ideologier (av økonomisk, sosial eller moralsk natur), samt den rekken av prosesser for disse verdiene blir implementert av offentlige autoritative apparat for å gjelde hele samfunnet, via skapelsen av rettsregler.» Cotterrell 1997, fra Hammerslev 2013

Begrepet «retten» «Det samlede system av formelt vedtatte regler i et samfunn, de institusjoner som i siste instans har ansvaret for utøvelsen av disse reglene eller kontrollen med at de blir fulgt, og ikke-formelt vedtatte regler basert på såkalt sedvanerett» Mathiesen 2011

Grensen og skillet mellom rett og politikk Rettens rolle i politikken Politikkens rolle i retten

Rett og politikk som system RettØkonomiPolitikkReligionKunstTeknologi Masse- media Kjærlighet

Systemteori Samfunnssystemer med funksjonell differensiering –Systemer avsondret fra samfunnet –Systemer som kommunikasjon –Systemets programmer og binære kode –Systemer som autopoiesiske og selv- reproduserende –Kognitivt åpne og operasjonelt lukkede –Interaksjon mellom system: irritasjon, ikke-kausalt –Forholdet mellom systemene: strukturelle koblinger og systemets ytelser

Habermas Politikken «innleiret» i retten –Tette bånd mellom rett og politikk –Vanskelig å skille rett og politikk fra hverandre –Dog: rettslig autonomi, som særpreger retten Skiller den fra politiske diskurser Rett som integrert del av maktutøvelse Rett som et maktspørsmål Rettens påvirkning av politikken Legitimitet og rett

Grensen og skillet mellom rett og politikk Politikkens rolle i retten –Rett som uttrykk for makt –Skjønn ved tolkning og rettsanvendelse –Rettens fleksibilitet overfor politikk –Utydelige skiller mellom politiske lovgivningsprosesser og retten Rettens rolle i politikken –Rettens rolle i politikken –Rettslige aktørers rolle i politikken –Rettsutvikling som politikk

Forholdet mellom politikk, rett og samfunn Forutsetninger for hverandre Funksjonsforskjeller Interagerer I et spenningsforhold med hverandre

Rettsliggjøring Om Makt- og demokratiutredningen Begrepet «rettsliggjøring» Beskrivelsen av rettsliggjøring i Makt- og demokratiutredningen Kritikken av maktutredningen fra Kristian Andenæs –Faktiske beskrivelse –Normativ og teoretisk forståelse

Makt- og demokratiutredningen Mandat: «(…) vilkårene for det norske folkestyret og endringene i disse.» Maktforståelse Demokratiforståelse «Folkestyrets forvitring»

Demokratiforståelse Demokrati som statsform Demokrati som rettigheter og rettsstatlige garantier Demokrati som samtale og deltagelse Demokrati som verdigrunnlag

Om Makt- og demokratiutredningen Minskende deltagelse i og interesse for politiske prosesser Endring i partistrukturen Mindretallsparlamentarisme Fragmentering av statlig sektor – statskapitalisme Forfeilet likestillingsarbeid Rettsliggjøring

Begrepet «rettsliggjøring» i MDU Stadig flere områder i samfunnet blir regulert gjennom lover. Domstolers og andre rettsorganer får økende betydning på bekostning av folkevalgt myndighet. –Internasjonaliseringen binder Norge til overnasjonalt regelverk og overnasjonale domstolers fortolkning –Nasjonal rettighetsfesting –Politiske interesser blir formulert som rettskrav Rettsliggjøring fører til maktforskyvning.

Internasjonalisering Internasjonale handelsavtaler og EU-/EØS- rett –Utvikling av regler – «lex mercantoria» –Internasjonal lovgivnings- og avgjørelseskompetanse Internasjonale menneskerettigheter –Internasjonal avgjørelseskompetanse –Utvidet rettighetsvern

Nasjonal rettighetslovgivning Rettighetslovgivning –Eksempelvis helserettigheter, rett til utdannelse, rett til barnehageplass Grupperettigheter –Eksempelvis urfolksrettigheter, likestillingsrettigheter og rettigheter for kulturelle minoriteter

Interesser som rettskrav Avveininger mellom rettigheter foretas av domstoler Interessekamp som rettskrav

Virkning av rettsliggjøring Maktforsyvning fra politikk til retten –Innskrenkning av politisk handlingsrom –Båndleggelse av lokalt selvstyre –Utilsiktede former for ulikhet –Økt etterspørsel etter advokattjenester –Avgjørelser i «lukkede rettsrom»

Kritikk av MDUs rettsliggjøringstese Kritikk av det empiriske grunnlaget –Domstolenes virksomhet har ikke økt –Juristene har mindre innflytelsesrike stillinger innen forvaltningen, og mer i næringslivet –Rettsliggjøring i form av rettighetslovgivning har lite effekt –Rettsliggjøring innebærer ikke faktisk forflytning av makt fra politikere til retten, men fra profesjoner til politikken

Domstolenes virksomhet ÅRSivile dommer i HR pr år 1900 – tallet tallet tallet tallet

Kritikk av MDUs rettsliggjøringstese Kritikk av det normative og teoretiske grunnlaget –Normativ forståelse av demokrati –Forståelse av forholdet mellom rett og politikk Teoretisk Faktisk –Praktisk deltagelse i lovgivningsprosesser –Økt kompleksitet i samfunnet –Håndheving av lovgivning

Kritikk av kritikken av MDU Forståelsen av maktforskyvelse Betydningen av domstolsprøving Ulikhet ved regelhåndhevelse –Rettighetsfesting –Fragmentering av lovgivningen

Alternative forståelser av rettsliggjøring Habermas: rettsliggjøring – rettslig regulering av flere livsområder –stadig mer tett og detaljert utformet lovgivning –Rettsliggjøringens faser –Rettsliggjøringens virkning Hammerslev (bygget på Cotterrell): –Rettsliggjøring som spesialisering –Skiller rett og politikk

Oppsummering rettsliggjøring Hva er rettsliggjøring Kritikken av rettsliggjøringstesen Forholdet mellom rettsliggjøring og øvrige teorier om politikk, rett og samfunn

Lovers virkning Hvordan virker lover i samfunnet? Historisk bakgrunn Sentrale undersøkelser Konkrete elementer av betydning for lovers virkning

Hushjelplovundersøkelsen Hushjelploven av 1948 Representativ intervjuundersøkelse Aubert, Eckhoff, Sveri 1952 Funn –Lite kunnskap om loven –Loven endret i liten grad praksis mellom partene. –Mange kjente reglene, men ikke loven –Svak sammenheng mellom kunnskap om loven og etterlevelse av den

Hushjelplovundersøkelsen (forts.) Årsaker til manglende etterlevelse –Fordel ved manglende etterlevelse for begge parter –Svakt tilpasset samfunnets normoppfatninger og praktiske forhold –Svake sanksjonsmuligheter –Lovens symbolske funksjon viktigst ved vedtagelsen

Rettshjelpsundersøkelser Undersøkelser av «udekket rettshjelpsbehov» Oppsøkende rettshjelpsarbeid, kombinert med forskning –Oslo – Eskeland/Finne Rettshjelp 1971 –Troms – Johnsen Retten til juridisk bistand 1987 –Oslo – Rettshjelp 1991 –Oslo – Rettshjelp 2001

Rettshjelpsundersøkelser (forts.) Funn –Stort, udekket rettshjelpsbehov –Størst rettshjelpsbehov hos svakerestilte grupper –Latent behov –Begrenset effekt av juridisk bistand – kunne ikke håndtere underliggende sosiale problemer

Om lovers virkning Loven, dens innhold og form Lovens rettslige kontekst Myndigheters håndhevelse Individers holdning til loven Lovprosessen Formidling av loven Strukturelle forhold ved lovers virkning

Oppsummering Forhold rett og politikk Rettsliggjøring Lovers virkning