Bruk av universitetslektorer ved UiT Utvidet ledermøte 24.8.2016, sak 74-16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Advertisements

1 Lokale forhandlinger 2010 NITO UiB. 2 Tall UiB beregner ca 12 millioner til lokale forhandlinger Skal fordeles på 3200 UiB-ansatte: 3750 kroner i snitt.
Resultatindikatorer 2013 I de følgende fire foilene er resultatindikatorene som skal benyttes i årsplan listet opp og det er gitt en nærmere.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
Rune Nilsen prorektor.
Lønnspolitikk og lønnsfastsetting ved UiT
Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Velkommen til åpent møte om fakultetets økonomi 22. februar 2008.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Tariffoppgjøret lokale lønnsforhandlinger ved HiL pr
Vårt behov for studiesenteraktører
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Publiseringssituasjonen ved HF Publiseringsanalysen 2010 Denne analysen gir en oversikt over publiseringssituasjonen ved HF i Den peker.
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen
2009 Regnskap og resultater
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Samarbeidsorgana som samordnings- aktørar – er potensialet fullt utnytta? Olav Helge Førde UiT.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Strukturreform i universitets- og høgskolesektoren Hva med KHiB? KHiB seminar
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Internasjonalisering ved universiteter og høgskoler Hvilke trender ser vi? Susanne L. Sundnes Lansering av Indikatorrapporten 28. september.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Det medisinske fakultet HANDLINGSPLANER DMFs handlingsplaner for Handlingsplaner 2009 – prosess Prodekanus Helge Klungland Fakultetsrådssak.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Studentombudets rolle og oppgaver. Oppgavene Påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling Sikre rettssikkerhet Bidra til å løse saker Adgang.
Publiseringsanalyse 2011 Erik Ruud. Hovedtrekk ,6 160,9 240,8 245,8 Opprettholder økningen fra 2010 Samlet tellende publisering øker med.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Utfyllende bestemmelser
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Reiseregninger Økonomiforum, Helsefak 10. mars
Endringsprosesser ved UiT
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Orientering om søkertall
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Forskning og innovasjon
Overordnet strategi SV-fakultetet
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Kjønnssammensetning Lederforum 27. september 2010.
Arbeidsmarknaden for lærarar og barnehagelærarar i Finnmark, og rekruttering til lærarstudium ved UiT Utdanningsforbundets leiarkonferanse Finnmark
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Studentombudets årsrapport 2014
Pedagogisk merittering
Ny som universitetslærer
Årsmelding 2013 Menneskelige ressurser (HR)
Kartlegging av mobilitet
Torbjørn Evanger Daglig leder AJA
Førstelektorprogram ved UiT
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Studietilbud i Kristiansund - ØS
Om førstelektorprogrammet
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av universitetslektorer ved UiT Utvidet ledermøte , sak 74-16

Stillingsstruktur ved universitetene 2015 (DBH) 2015, årsverkUniv.lektorFørstelektorFørsteaman.ProfessorDosent UiO136,248,1421,5786,62,0 UiB76,48,7343,5525,91,0 NTNU146,318,5429,1661,16,9 UIT260,970,2369,4292,315,0

Årsverk universitetslektorer , universitetene ( DBH)

Andel universitetslektorer av undervisnings- og forskerstillinger 2015, universitetene (DBH, uten stipendiater og postdok) Forholdstall årsverk UiT 261/1168 NTNU 146/1523 UiO 136/1738 UiB 77/1155

Utvikling ved UiT Andel universitetslektorer av undervisnings- og forskerstillinger (DBH/Paga) Forholdstall i årsverk 2016: 352/1355 (per ) 2015: 261/ : 255/ : 200/ : 181/ : 179/ : 163/ : 163/841

Universitetslektorer ved UiT per (Paga) 352 årsverk (502 ansatte) univ.lektorer per % av univ.lektorer < 51 % stillingsandel (45 åv) 62 % av univ.lektorer > 50 % stillingsandel (307 åv) Økt med 91 årsverk fra Fordeling campus: 208 årsverk campus Tromsø 42 årsverk campus Harstad 41 årsverk campus Narvik 61 årsverk campus i Finnmark Bistillinger: 115 ansatte univ.lektorer i bistilling (B) 106 ansatte univ.lektorer i bistilling er ved Helsefak, jf samarbeidsavtale med Helse Nord (har stillinger ved UNN) Faste universitetslektorer: 272 fast ansatte univ.lektorer ved UiT, hvorav 94 Helsefak, 57 HSL-fak, 22 IRS-fak, 36 IVT-fak, 14 BFE- fak, 18 Kunstfak Annet: 85 % av univ.lektorer er finansiert over grunnbudsjett Snittalder 48,6 år Snitt lønnstrinn 62,8 19 univ.lektorer er i permisjon u/lønn (ikke med i tallgrunnlag, og rapporteres ikke) 40 univ.lektorer er på timelønn (ikke med i tallgrunnlag, og rapporteres ikke)

Utvikling og fordeling av universitetslektorer i årsverk per fakultet (DBH) Helsefak Jurfak Kunstfak BFE-fak HSL-fak IRS-fak NT-fak Helsefak: 57,5 % økning, med 38 årsverk fra 2009 til 2015 HSL-fak: 37,7 % økning, med 20 årsverk fra 2009 til 2015

Antall vit. stillinger lyst ut i ulike kategorier (univ.lektor, førstelektor, førsteamanuensis, dosent, professor) (ikke stip., postdok, forsker)

Søkertall: et oversiktsbilde, og hvordan søkertall er for utlyste stillinger ved ILP, IHO, IIS

Oppsummert: UiT har langt flere universitetslektorer enn andre breddeuniversiteter, og andelen øker Mulige drivere: –Svak tilgang på førstestillingskompetanse –Ivareta gode masterstudenter –Økonomi: lavere avlønning og høyere andel undervisning Er dette en ønsket utvikling, og hvordan styre? Mulige negative konsekvenser for: –Forskningsbasert undervisning –Kvalitet på undervisning –FoU-innsats, særlig i profesjonsfagene Mulige tiltak: –Fortsette som nå, dvs. la fagmiljø og fakultet avgjøre hvilke stillinger som skal lyses ut –Kreve klarere strategiske og rekrutteringsmessige begrunnelser i enkeltsaker, og følge opp –Felles styring/godkjenning av utlysning av faste universitetslektorstillinger –Karriere-/kompetanseutvikling for universitetslektorer – kreve karriereplan og følge opp –…–…