Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte 24.02.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Advertisements

Konkurransegrunnlag - utdrag Omfang og kontraktsverdi Hedmark fylkeskommune ønsker å invitere et eksternt fagmiljø til å foreta en gjennomgang av Hedmark.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Informasjonsmøte vedr. konkurransen: Rammeavtale juridiske tjenester Oslo 5. november 2013 Kate-Mari Hagen og Monika Hagen Sykehuspartner.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
PKI-anskaffelse Leverandørmøter mars Agenda leverandørmøter – Velkommen, kort presentasjonsrunde – Kort presentasjon av prosjektet (10 min) – Kort.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Møte i nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Tilbyderkonferanse 15. januar 2015, kl
Digitalisering av offentlig sektor
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Utlysning av studentoppgave
Områdegjennomganger – en kommentar
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
Mandat for ferdigstillelse av Noark 5 tjenestegrensesnitt
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Digital postkasse til innbyggere
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Konsept regionalutvikling
Utredningsgruppe samferdsel
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Informasjonsmøte om «Felles læringsplattform for statlige virksomheter» (Virksomhetsplattformen) Tone Kastnes Difi
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte

Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT Etablert 1. januar 2008 Vi utvikler offentlig sektor Ca. 240 ansatte i Oslo og Leikanger Budsjett 2014: 364 mill. kr

Difis hovedmål Forvaltningen skal være godt organisert, ledet og ha riktig kompetanse Offentlig sektor skal tilby sikre, effektive og brukerrettede digitale tjenester Offentlig sektor skal gjennomføre samfunnsnyttige, kostnadseffektive og kvalitetsrettede anskaffelser

Avd lokalisert i Leikanger og Oslo IT drift og utvikling Jostein Fondenes Digital forvaltning Tone Bringedal Administrasjonsavdelingen Jørgen B. Smit Avd lokalisert i Oslo Offentlige anskaffelser Dag Strømsnes Ledelse og organisering Eivor Bremer Nebben Direktoratet for forvaltning og IKT

Tildelingsbrevet Difi innehar en krevende rolle. Virksomheten skal gi klare råd om forvaltningsutvikling og IKT og skal også i betydelig grad levere sentrale IKT-løsninger som er kritisk for store deler av informasjonsutvekslingen med offentlig forvaltning, i tillegg til at direktoratet på IKT-området har tilsynsoppgaver (knyttet til universell utforming). Difi har også et stort ansvar på anskaffelsesområdet. Departementet mener Difi står overfor to hovedutfordringer: Den ene er at direktoratets oppgaveportefølje er bred, med oppgaver som spenner fra å være operative til oppgaver som dreier seg om analyse og policyrådgivning. Den andre er knyttet til det å sikre god kvalitet i arbeidet, ikke minst knyttet til analyse og rådgivning. Med etablering av et nytt departement med et overordnet samordningsansvar både for statlig og kommunal forvaltning, må det også gjøres en vurdering av i hvilken grad og hvordan direktoratets virkeområde bør omfatte hele offentlig sektor.

Gjennomgang av Difi Foreslå forbedringer/endringer som støtter opp om regjeringens mål for forenkling, effektivisering og modernisering av offentlig sektor Gjennomføres i perioden april – desember Forutsetning at Difis kompetanse blir brukt – vi etterspør hvordan tilbyder vil involvere ansatte, brukere, andre interessenter Difi har ansvar for gjennomføringen, men KMD vil følge prosessen tett

Evalueringstemaene (1) Difis oppgaveløsning, virkemiddelbruk og måloppnåelse Oppgavesammensetningen mellom direktoratsoppgaver og operative oppgaver Kvaliteten på oppgaveløsningen som policyrådgiver overfor departementene – vurdere bredden i den metodiske tilnærmingen Utnyttelse av kompetansen på tvers av fagfeltene i Difi Hvorvidt ledelse bør kobles sterkere mot styring, organisering og IKT Vår rolle som policyrådgiver overfor KMD som ansvarlig for den overordnede forvaltningspolitikken

Evalueringstemaene (2) Difis roller, ansvar og oppgaver sett i forhold til å se stat og kommune i sammenheng Grenseflater mot andre departementers underliggende virksomheter DFØ Altinn NSM Rolle- og oppgavefordeling mellom KMD/NFD og Difi

Evalueringstemaene (3) KMDs etatsstyring av Difi Utfordringer og utviklingsbehov i offentlig sektor fram i tid Konsekvenser for Difi Påvirker det roller og oppgaver Krever det endring i mandat, rammebetingelser og virkemidler Krever det endringer i Difis kompetanse og arbeidsformer

Organisering Direktøren er prosjekteier og mottaker av den eksterne evalueringen Sentral prosjektgruppe Legge til rette for prosessen Noen interne oppgaver To referansegrupper Intern Ekstern Innspill til opplegg, funn, vurderinger, forslag

Tildelingskriterier Direktoratet for forvaltning og IKT KriteriumVektDokumentasjonskrav Kvalitet:80 %  Løsningsforslag60 %Leverandørens løsningsforslag/beskrivelse  Kompetanse og erfaring hos tilbudte konsulenter 40 % CV inkludert beskrivelse av tilbudte konsulenters kompetanse. I tillegg skal det vedlegges 1-3 prosjektreferanser (med kontaktinformasjon, navn og telefonnummer) per tilbudte konsulent. Referansene skal belyse hvordan leveransene var gjennomført, og skal være relevant for å kunne belyse tilbudte ytelse. Ikke alle referanser vil nødvendigvis bli kontaktet. Oppdragsgivers egne erfaringer (positive og negative) vil kunne bli tatt med i vurderingen. Pris:20 %Fyll inn vedlagte prisskjema.

Videre prosess/framdrift Anskaffelse av ekstern evaluator – tilbudsfrist kl Eventuelle presentasjoner uke 13 Avtale hvis mulig før påske Eksternt prosjekt ferdig innen utgangen av året Oversendelse av forslag til KMD februar 2015