Midlertidig ansettelse - inngåelse og opphør Seniorrådgiver Roger Markgraf-Bye, Personalstøtte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faste ansettelser i bemanningsbyråer- blindspor eller realistisk krav?
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Eva Borhaug, advokat i Parat /
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Bruk av midlertidige stillinger i forsknings- og utdanningssektoren
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Universitetet i Tromsø
Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
AMLS BESTEMMELSER FASTE, HELE STILLINGER Kompteansesenter for Østlandet 2015.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Du er saken!, Det er bare du som kan endre deg Søren Kirkegaard: Hemmeligheten i all hjelpekunst er å finne et menneske der hvor han er og begynne der.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
§12 i vannforskriften
Praktisk og lønnsom innretning for arbeidsgiver v/ advokat Pål Kleven
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Metodekurs i regi av Juristforeningen
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Oppsigelsessaker i UH-sektoren med hovedvekt på nyere rettspraksis
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Arbeidstaker eller selvstendig oppdragstaker (ot. prp. nr
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tilsetting i rekrutteringsstillinger
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Personalpolitikk ved omstillingsprosesser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Arbeidsinnvandring i landbruket Stiklestad
Oppstart SU Jevnakerskolene
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
1. Innledende påstander om organisasjoner
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Seniornett 15.nov Kjersti Haugen Norheim
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Veileder for innplassering av ansatte
Om reise, kost og losji (RKL) i Industrioverenskomsten
Nytt regelverk.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Gjennomgang av kursoppgave i selskapsrett 3. juni 2019
Utredningsgruppe samferdsel
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utskrift av presentasjonen:

Midlertidig ansettelse - inngåelse og opphør Seniorrådgiver Roger Markgraf-Bye, Personalstøtte

§ 3.Fast og midlertidig tilsetting m.v. 2. Tjenestemann skal tilsettes fast, medmindre: a. Tjenestemannen trengs bare for et bestemt tidsrom eller for å utføre et bestemt oppdrag. b. Arbeidet ennå ikke er fast organisert og det derfor er usikkert hvilke tjenestemenn som trengs. c. Tjenestemannen skal gjøre tjeneste i stedet for en annen (vikar). d. Tjenestemannen skal være aspirant eller elev ved etatsskole. e. Tjenestemannen skal tjenestegjøre i utdanningsstilling. f. Tjenestemannen skal tjenestegjøre i åremålsstilling.

a) Tjenestemannen trengs bare for et bestemt tidsrom eller for å utføre et bestemt oppdrag Vurderingen om vilkårene foreligger må skje ved ansettelsen –Gjelder for alle midl hjemler og ved forlengelser… Et bestemt oppdrag må ha en noenlunde klar arbeidsmessig avgrensning og ha en naturlig avslutning Må kunne fastsette enten tidsrammen eller definere oppdraget i tilsettingsdokumentene

a) Tjenestemannen trengs bare for et bestemt tidsrom eller for å utføre et bestemt oppdrag Hva hvis begge alternativ foreligger samtidig? –Bestemt oppdrag og –oppdraget forventes avsluttet innen et bestemt tidsrom De reelle forholdene er avgjørende Valg av begrunnelse har betydning om man plikter å fratre uten oppsigelse –Tjml § 7 nr. 2

b. Arbeidet ennå ikke er fast organisert og det derfor er usikkert hvilke tjenestemenn som trengs Kan ikke brukes for midlertidige tilsettinger for et lengre tidsrom enn det som er nødvendig for å få avklart arbeidets organisering og de stillingsbehov som følger av dette (HR) –To vilkår… Ny virksomhet eller omorganisering

c. Tjenestemannen skal gjøre tjeneste i stedet for en annen (vikar) Vikar for en eller flere bestemte, navngitte personer Anonyme vikariater Vikar i påvente av tilsetting i fast stilling

e. Tjenestemannen skal tjenestegjøre i utdanningsstilling nr. 3: «Kongen fastsetter ved forskrift om en tjenestemannsstilling skal være utdanningsstilling..» –Tjenestemannsforskriften § 3 nr 3 D: –Bla. stipendiater og vit.ass

f. Tjenestemannen skal tjenestegjøre i åremålsstilling nr. 3: «Kongen fastsetter ved forskrift om en tjenestemannsstilling skal være … åremålstilling» –Tjenestemannsforskriften § 3 nr 1 Øverste adm leder Faglig lederstilling m.m –Tjenestemannsforskriften § 3 nr 3 Utdanningsstillinger Postdoktorstillinger

Særhjemler i UH-sektoren Utdanningsstillinger –Stipendiat, postdoc, vit.ass, speskandidat –Åremål uhl § 6-4 og forskrift til tjml § 3 nr.3 Bistillinger –Prof II –Uhl § 6-6 Ledere –Uhl § 6-4 Mangel på kvalifiserte søkere –Uhl § 6-5 «Kunstnerisk kompetanse» –Uhl. § 6-4

Midlertidighet i strid med loven? Ulovlig midlertidig tilsetting er normalt at tjenestemannen anses som fast ansatt

§ 7 (2) Opphør av midlertidig tjeneste «Tjenestemann som er tilsatt for et bestemt tidsrom, på åremål eller i utdanningsstilling, fratrer uten oppsigelse når tiden er ute» –1. alternativ i § 3 (2) a –§ 3 (2) e og f Tjenestemann som er tilsatt som vikar, fratrer uten oppsigelse når stillingens faste innehaver inntrer i stillingen –§ 3 (2) c –Innehaver kommer ikke tilbake? Andre midlertidige tjenestemenn sies opp med slike frister som er fastsatt i §§ 8, 9 og 10. –Andre? Må sies opp –utføre et bestemt oppdrag (2. alternativ i § 3 (2) a) –ikke er fast organisert (§ 3 (2) b)

Sterkt stillingsvern – tjml § 10 Midlertidig ansatt må likevel ikke fratre uten oppsigelse etter § 7 hvis denne har: –«mer enn fire års sammenhengende tjeneste» –likevel unntak for utdanningsstillinger og postdoc Vilkår: «stillingen inndras eller arbeidet faller bort» –Prosjekt avsluttes… –arbeidsoppgavene har endret seg så klart og vesentlig at de må anses bortfalt –Etter forskriftens § 2 nr. 4 sidestilles bortfall av oppdragsinntekter med bortfall av arbeid, når det gjelder en tjenestemann som er tilsatt for å utføre oppdrag som er eksternt finansiert (dvs. at lønnsmidlene ikke stammer fra virksomhetens eget budsjett)§ 2 Fortrinnsrett § 13

Spørsmål? Erfaringer?