Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier
FELLES STRATEGI FOR INNFARTS- OG PENDLERPARKERING I BUSKERUDBYEN I Areal- og transportplan Buskerudbyen heter at det skal legges til rette for pendlerparkering med gode overgangsmuligheter til kollektivtransport I skisse til Buskerudbypakke 2 av 23. juni 2014 heter det: “Det er en forutsetning at alternativt transporttilbud må styrkes før bompenger blir innført; herunder pendlerparkeringer og bedre kollektivtilbud og tilbud for sykkel”. ATM-utvalget vedtok at det skal utarbeides en felles strategi for innfarts- og pendlerparkering for Buskerudbyen. Belønningsmidler i BBP1 handlingsplan inneholder konkrete tiltak for pendlerparkering
FELLES STRATEGI FOR INNFARTS- OG PENDLERPARKERING I BUSKERUDBYEN “Formålet med innfarts- og pendlerparkering er å legge til rette for bruk av kollektivtransport på hoveddelen av reisen.” Etterspørselen etter innfarts- og pendlerparkering kan forventes å øke ved innføring av bompenger. Strategien vil være grunnlag for prioritering av tiltak for Buskerudbypakke 1(belønningsmidler 2016 og 2017) og revidert Buskerudbypakke 2.
FELLES STRATEGI FOR INNFARTS- OG PENDLERPARKERING I BUSKERUDBYEN Foreløpige forslag til prinsipper: 1.Primært legge til rette for at hovedreisen kan foregå med kollektivtransport, sekundært som samkjøring for å avlaste vegnettet for biltrafikk 2.Fange opp bilister så tidlig som mulig på reisen
FELLES STRATEGI FOR INNFARTS- OG PENDLERPARKERING I BUSKERUDBYEN
Mulig innhold i felles strategi: –Innfarts- og pendlerparkeringstilbudet som virkemiddel i det helhetlige transporttilbudet –Tilpassing til lokal situasjon og transportsystem, –Vi arbeider for et felles pris- og sonesystem for kollektivtrafikk – det påvirker folks reisevalg –Hvor og hvordan tilbudet bør videreutvikles i: by- og tettstedsentra med togstasjon (Drammen, Kongsberg, Mjøndalen, Hokksund), togstasjoner utenfor bysentra (Darbu, Lier st) og ved god overgangsmulighet til buss (Heiatoppen, Lerberg) –Hvem har ansvar for utvikling av tilbudet? –Vi må erstatte korter bilreiser med med gåing og sykling så ikke parkeringsplasser blokkeres de som kunne gått eller syklet
FELLES STRATEGI FOR INNFARTS- OG PENDLERPARKERING I BUSKERUDBYEN Framdrift DatoOrgan 12. juniOpplegg for arbeidet vedtatt av ATM-utvalget 22. juniATM rådet gir innspill til strategiarbeidet 27. augustFagrådseminar med drøfting av forslag til strategi 11. september Administrativ styringsgruppe anbefaler forslag til strategi 25. september ATM-utvalget anbefaler forslag til strategi og videre behandling i hovedutvalg for samferdselssektoren, kommunestyrer, bystyre og fylkesting.
FELLES STRATEGI FOR INNFARTS- OG PENDLERPARKERING I BUSKERUDBYEN