Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger 01.09.2016 Dina Elverum Aune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Status og viktige saker fremover
Advertisements

Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Leverandørnett Olje og Gass -nasjonalt og bransjeovergripende -prosjektorientert -ett nettverk flere prosjekter -regional forankring i flere regioner.
Ny i styret: Ombud i praksis Veiledningskurs i organisasjons- og styrearbeid.
12 Jeg er gründer.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Leverandørnett Ormen Lange - LOL
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Industriutvikling i Haugesundregionen
10Velstand og velferd.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Norsk Hydros konsekvensutredning (KU) –forutsetter aktivt engasjement fra næringslivet Gass-ROR (6 kommuner i Romsdal) –vedtatt strategiplan for Ormen.
Velkommen til Møteplass i LOL... leveranser til Ormen Lange er lagspill.
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
Gauldalskonferansen 2011 Gunnar Sund
Leverandørnett Ormen Lange
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
– Industriutvikling i Haugesundregionen Jan Johannesen Informasjonsmøte, 05. September 08
Rådmann Snorre Glørstad, Trondheim kommune
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
1 Småtinget Forum for ledere i mindre bedrifter og politikere 1996: Oslo 1999: Eidsvoll 2002: Kristiansand 2003: Kongsberg 1.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Narvikregionen Næringsforening 300 medlemmer i Narvikregionen
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Idrettsrådets ansvar og rolle
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Kompetansemegling i Rogaland
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Styresak 23/14 Strategiske mål Røyken Eiendomsutvikling AS Slemmestad, den 12. september 2014.
DIVA - organisering Svolvær 30.mars 2009 v/ Magne Lorentzen Leder i DIVA.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Klubbesøk. Agenda: Bli kjent – presentasjonsrunde Klubbsatsningsprogrammet - bakgrunn og målsetting Hvilke klubber deltar i programmet Gjennomgang «Hva.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Women Business Network Vestfold Women business Network (wbn) er et nettverk for kvinner i Vestfold. Nettverket skal støtte og inspirere kvinner; som ansatt,
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
NÆRINGSFORENINGEN – ÅLESUNDREGIONEN NÆRINGSFORENINGEN.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Næringslivet i Trondheimsregionen
Strategiplan
Seksjonskonferansene
NÆRINGSForeningens arbeid med sentrumsutvikling
Vi er i omstilling – hva nå?
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Status samhandlingsforum
Karate seksjonen Visjon: Verdier: Vi skaper vinnere/mestring!
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Bakgrunn, status og fremtidsplaner
Kompetansestrategi Agder 2030
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Utskrift av presentasjonen:

Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune

PRESENTASJON NIT

Kort om Næringsforeningen (NiT) Interesseforening for bedrifter og kunnskapsorganisasjoner i Trondheimsregionen Næringsforening for Trondheim, Malvik, Melhus, Skaun, Klæbu og Midtre Gauldal Handelskammer for Midt-Norge Ca medlemsbedrifter/organisasjoner med ansatte 24 fagråd og et aktivt styre med totalt ca. 250 ledere fra regionens nærings- og arbeidsliv som jobber på dugnadsbasis for næringsutvikling i regionen Arrangerer årlig mer enn 150 seminar med deltagere Aktiv mht. næringspolitikk Løfter til medlemmene: Samle næringslivet i et lønnsomt felleskap Være pådriver i næringspolitikk Være en attraktiv møteplass

Kort om Næringsforeningen (NiT) Omsetning på 20 mill Stor aktivitet, store kostnader Medlemskontingent, arrangement, samarbeidsforum Mottar (4%) i offentlige midler 13 ansatte + 0,40% innleid + 3 studentassistenter  Viktig med en grunnfinansiering for næringsforeningene  Offentlige midler  Prosjektmidler  Faste tilskudd

Samarbeidsforum – støttetspillere som bidrar til grunnfinansiering NiT  7 større selskap i Trondheim – Danske Bank, Sparebank1 M-N, Trønder Energi, KPMG, Adecco, Simonsen Vogt Wiik, E. C. Dahls Eiendom AS  Tilbyr et arrangement pr halvår i samarbeid med næringsforeninga. NiT markedsfører arrangementet overfor alle medlemmer/nøkkelpersoner. Bistår med praktisk tilrettelegging hvis ønskelig  Vedlegg til næringslivsmagasinet Midtpunkt, en helsides artikkel hvert år, inntil 5 artikler i året på NiTs hjemmesider  Logoprofilering i alle Midtpunkt pt 5 ganger pr år, på alle møteinvitasjoner som sendes ut og i presentasjoner vedr NiT og på hjemmesider  Deltakelse med fire plasser på en felles årlig middag for samarbeidspartnerne, styret og ledelsen i NiT  4 gratisbilletter til NiTs sommerfest hvert år  Plass i fagrådet som er nærmest samarbeidspartneres egen virksomhet  3 års avtaler  Hva kan din næringsforening tilby et samarbeidsforum?  Aktuelle deltakere: Banken, industribedrifter, lokalavisa, E-verket, forsikring, revisjon, eiendomsselskap, kjøpesenter, hotell

Medlemskontingent NiT

Hvorfor skal bedriften være medlem i NiT ? FESIL - Eksportbedrift som ikke har salg eller innkjøp i Trondheim Hvorfor skal bedriften være medlem i Næringsforeningen ? Konkurrerer med bla lokale IL, foreninger mm som også har gode samfunnsoppgaver Konkurrerer med for eksempel kjøpesenteravgift, andre bransjeforeninger Kan være marginal økonomi i selskapet FESILs vurdering Samfunnsansvar Støtte, informasjon Tilbud til ansatte møter og kurs, aktiviteter Engasjement fra FESIL øker interessen for NiTs arbeid Fagnettverk

Næringsforeningsarbeid – utfordrende og krevende Krevende å skape engasjement i alle prosjektene. Finansiering, deltakelse, gjennomføring. Ofte en eller få personer i organisasjonen Avhengig av å selge et godt produkt som medlemmene vil ha, næringsforeningene har ingen beslutningsmyndighet ift gjennomføring av tiltak Beholde entusiasmen – selge produktet Mange aktører å spille på innen næringslivet, som oftest kan benyttes uten kompensasjon

Aktiviteter det kan skaffes inntekter fra Mindre næringsforeninger må våge å prioritere aktiviteter det betales for. Går ut over noe annet – eksempel SNF Strategisk næringsplan for handel. Finansiert av kommunen Kvinner i ledelsen. Finansiert av fylket. Kvinners arena Samarbeidsforum lokalt Våge å ta betalt for gode tiltak, kvalitet i leveransene Tjenester i kombinasjon med tilgang til en medlemsmasse/organisasjon, uten å konkurrere med egne medlemmer Fagrådene i NiT har arrangement det betales for Økonomisjef forum «Junimartnan», lokalavisa, gjør en jobb ifm arrangement og kampanjer, få betalt Avtaler med bedrifter (forsikring el.l som gir næringsforeningen en andel) Kurs, seminar. For inntekt og interesse/engasjement i foreningen Samarbeid med andre foreninger, Næringsforeningen i Trondheimsregionen