Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? 15.11.2006 NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Advertisements

Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
…for deg som liker nye og spennende reisemål…
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Anne Lene Lie Trollvik Gjestegård.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Forebyggende arbeid satt i system
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Historiefaget i skolen
Helse og sykdomsbegrepet
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
En merkavare i endring…
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Globale mattrender 1.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Aktivitet på Mestringssenteret
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Røvika Ungdomssenter Erfaringer og utfordringer i arbeidet med
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Fysisk aktivitet i institusjonen
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Hva er etisk ansvarlig turisme? Er etisk ansvarlig turisme salgbar?
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Lover Helse- og omsorgstjenesteloven Pasient- og brukerrettighetsloven
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Vegaøyan verdensarv - Vår enestående verdensarv, våre største utfordringer - Dette har vi lyst til å bli spesielt gode på.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fritid med Bistand.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
Helseturisme- en vekstnæring for Vest-Norge Åpent møte om Tourheal- et helseturisme nettverk 15 November 2006 Fung. FoU-koordinator Heidi Skramstad.
Bruk og vern i Beiarn Trine-Marie Fjeldstad, Trygve Snøtun Beiarn, 11. juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Berikelse og ny energi Beskrivelse. Viktigste differensierende faktorer: Personlighetstrekk: Eventyrlysten Utforskende Unik Aktiv Emosjonelle gevinster:
Revidert 2012 Merkevareplattform for Norge som turistdestinasjon.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Opplevelsesverdier i fjellet
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
VERDENS BESTE VERTSKAP
Ronny René Nielsen Mona Knudsen
Closomat NAV juni Palma Vita og Lima Vita
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Enhet for sorgstøtte finner du i inngang 9 (Basecamp), i 1. etasje
Utskrift av presentasjonen:

Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør

Viktige kåringer av fjordene: 2004 – Fjordene kåret til verdens mest uberørte reisemål 2004 – Fjordene kåret til verdens mest uberørte reisemål 2005 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden fikk Unesco status 2005 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden fikk Unesco status 2005 – Norge utpekt som geoturismedestinasjon 2005 – Norge utpekt som geoturismedestinasjon 2006 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden Unesco status høyest rangert av alle 2006 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden Unesco status høyest rangert av alle

Hvordan blir Norge markedsført? IN sin reviderte merkevarestrategi: IN sin reviderte merkevarestrategi: –”Naturbaserte ferieopplevelser Rasjonelle løfter: ”vakker og ren natur” Rasjonelle løfter: ”vakker og ren natur” Emosjonelle løfter: ”Frisk” Emosjonelle løfter: ”Frisk” Merkets essens: ”Friskhet/ freshness” Merkets essens: ”Friskhet/ freshness”

Etterspørselstrender Den reisende ønsker mer personlig og individuell behandling. Den reisende ønsker mer personlig og individuell behandling. Økt fokus på helse, gjør at turisten er mer opptatt av frisk luft, mosjon og restitusjon Økt fokus på helse, gjør at turisten er mer opptatt av frisk luft, mosjon og restitusjon Det er viktig å fortelle en historie fra ferien Det er viktig å fortelle en historie fra ferien Ferier der både avkobling og kunnskap står i fokus. Ferier der både avkobling og kunnskap står i fokus. Innhold i opplevelse med elementer av natur, kultur, historie og aktivitet. Innhold i opplevelse med elementer av natur, kultur, historie og aktivitet. Ta landskapet aktivt i bruk og komme i kontakt med lokalbefolkningen Ta landskapet aktivt i bruk og komme i kontakt med lokalbefolkningen Den reisende er mer bevisst på, at økende reisevirksomhet kan føre til større slitasje på naturen Den reisende er mer bevisst på, at økende reisevirksomhet kan føre til større slitasje på naturen De ønsker aktiviteter som innebærer en bærekraftig utnyttelse av naturen De ønsker aktiviteter som innebærer en bærekraftig utnyttelse av naturen

Kvantitativ og kvalitativ endring i produktetterspørselen Antall personer i høyere alderskategorier øker Antall personer i høyere alderskategorier øker Disse reisende har bedre helse, økonomi og er mer reiesevante Disse reisende har bedre helse, økonomi og er mer reiesevante Dette resulterer i: Dette resulterer i: –Kvantitativ endring i aldersgruppene –Kvalitativ endring i produktetterspørselene

Hva er ”Helseturisme”? Ulike definisjoner Ulike definisjoner Mange tilbydere som ukritisk bruker helseturisme som begrep Mange tilbydere som ukritisk bruker helseturisme som begrep En utfordring innen dette markedet er En utfordring innen dette markedet er –Kvantifisering –Evaluering –Kvalitetssikring

”Health and Wellness Tourism – Global” fra Mintel (2004) Analyserer begrepet helseturisme med definisjoner, tilbydere, markedsforhold, trender og vurderinger av fremtiden. Analyserer begrepet helseturisme med definisjoner, tilbydere, markedsforhold, trender og vurderinger av fremtiden. Rapporten definerer helseturisme ut fra to ulke faktorer: Rapporten definerer helseturisme ut fra to ulke faktorer: –Medisinske faktorer –Velvære faktorer

Velværeturisme/ Lifestyle Det primære målet er å unngå sykdom. Det primære målet er å unngå sykdom. –Målgruppe: Friske mennesker

Velværeindustrien Spa + 20% de siste 8 årene Spa + 20% de siste 8 årene Spa industrien forsøker å posisjonere seg som en av de største aktørene i turistsektoren fram til 2020 Spa industrien forsøker å posisjonere seg som en av de største aktørene i turistsektoren fram til 2020 Spa etterspørres ikke bare av rike og eldre Spa etterspørres ikke bare av rike og eldre Spa et tilbud som inngår i velværeturistens behov. Spa et tilbud som inngår i velværeturistens behov.

Det ”unike” med velværeturisme Ingen ”off-season” Ingen ”off-season” Etterspørselen kan være helårlig og er ikke væravhengig Etterspørselen kan være helårlig og er ikke væravhengig Oppholdslengden er lengre (8-10 dager) Oppholdslengden er lengre (8-10 dager) Forbruket per dag er større enn for gjennomsnittsturisten Forbruket per dag er større enn for gjennomsnittsturisten Relativt omfattende servicepakke som kjøpes Relativt omfattende servicepakke som kjøpes

Velværeturistene kan deles i følgende segmenter: Unge mennesker (20-24 år). Hovedsakelig brukere av ”fintness and wellness”. Unge mennesker (20-24 år). Hovedsakelig brukere av ”fintness and wellness”. Unge familier med små barn. Hovedsakelig brukere av spa-vannaktiviteter. Unge familier med små barn. Hovedsakelig brukere av spa-vannaktiviteter. Voksne (40-50 år) Hovedsakelig brukere av forebyggende aktiviteter og avslapping i et spa- anlegg. Voksne (40-50 år) Hovedsakelig brukere av forebyggende aktiviteter og avslapping i et spa- anlegg. Eldre generasjon (50 + ). Bruker i større grad medisinske tilbud for kurering og lignende Lengre opphold. Eldre generasjon (50 + ). Bruker i større grad medisinske tilbud for kurering og lignende Lengre opphold.

Hvor kommer velværeturistene fra? Rapporten ”Health and Wellness Tourism – Global” bekrefter at velværeturistene kommer i hovedsak fra eget land. Østerike er det ledende europeiske landet på velværeturisme og Rapporten ”Health and Wellness Tourism – Global” bekrefter at velværeturistene kommer i hovedsak fra eget land. Østerike er det ledende europeiske landet på velværeturisme og 54% fra Østerike 54% fra Østerike 33% fra Tyskere 33% fra Tyskere 3% fra Nederland 3% fra Nederland

Helseturisme Stort potensiale Stort potensiale Utvikle unike konsept med identitet og særegenhet Utvikle unike konsept med identitet og særegenhet Design Design Lifestyle/ trender Lifestyle/ trender Kåringer Kåringer Levere kvalitet Levere kvalitet Sertifisering Sertifisering Samarbeid Samarbeid ”Det enkle er ofte det beste” ”Det enkle er ofte det beste”

Takk for oppmerksomhente! Takk for oppmerksomhente!