Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internrevisjon
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Regional HR handlingsplan for perioden
Brukermedvirkning og pasientmakt
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Nordisk tilsynskonferanse
En lærende organisasjon?
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Forbedringsarbeid Hvordan arbeide med å bedre kvalitet på egen praksis Kari Annette Os, utviklingssenter for sykehjem i Akershus Berit Skjerve, utviklingssenter.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Aust-Agder og Vest-Agder
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Ekstern revisjon av interkontrollsystemet og kvalitetssikringen Paul Martin Strand Administrerende direktør.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Tiltak 4: Indikasjoner Av Line Hurup Thomsen, fagutviklingssykepleier, Eiganes hjemmebaserte tjenester.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Posterpris og veien videre. Helseforetak / sykehus som er med! Helgelandssykehuset HF, Mosjøen Helgelandssykehuset HF, Sandnessjøen Nordlandssykehuset.
Dashbord og pasientskademåling som styringsverktøy nokre døme frå Nordlandssjukehuset HF Barthold Vonen.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet Forebygging av selvmord.
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
Hvordan komme godt i gang? En lang reise mot et Soria Moria…
Samhandling og prosessledelse
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RIS-metoden for prosessforbedring
Kvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Stavanger Styresak 20
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Ledelse av pasient- og brukersikkerhet
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Samarbeid og medbestemmelse
Behandling av hjerneslag Hva har vi oppnådd? 4. LNV 6. november 2013
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Pasientsikkerhet – Regionalt brukerutvalg
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering

Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen Bygg kompetanse Tydeliggjør toppledelsens ansvar

Sett et mål Forbedringserklæring Konkrete mål om å redusere pasientskader ”Vi skal redusere pasientskader som kan forebygges med 80% innen 2017”

Styresak 42/2010 Pasientsikkerhet og kvalitet

Del fakta og pasienthistorier Pasienthistorie som første sak på dagsorden til hvert styremøte Faktagrunnlag og fortellinger må evalueres

Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Vis at det er styret som eier problemet og setter dagsorden 25% av sakene knyttes til kvalitet og pasientsikkerhet Styret må følge opp organisasjonens resultater Resultatindikatorer som analyseres og presenteres regelmessig (”dashbord”)

Dashbord

Forbedre pasientsikkerhetskulturen Åpenhet og transparens Publiser avvik Kvalitetstavler Oppmuntre til innspill om forbedringsområder Respekt og vilje til å si unnskyld

Bygg kompetanse Øke styrets kompetanse Øke de ansattes kompetanse Etabler et tverrfaglig pasientsikkerhetsutvalg Få ledere med kompetanse i pasientsikkerhet og forbedring inn i styret Definer og oppnå et gitt kompetansenivå innen pasientsikkerhet og forbedring for styremedlemmene Sett av tilstrekkelige ressurser til kontinuerlig opplæring i pasientsikkerhet og forbedring for ansatte og personell

Styrets opplæring Økt bevissthet rundt styrets rolle og ansvar i arbeid med pasientsikkerhet Gi grunnlag for gode rolleforståelser Etablere felles plattform for samarbeid mellom styret og ledelsen ved Nordlandssykehuset i pasientsikkerhetsarbeid

Programmet skulle gi innspill til Hvilke forventninger stilles til styret når det gjelder kvalitet og sikkerhet? Hva er nåværende status for kvalitetsutvikling og sikkerhet i helsetjenesten generelt, i ditt lokalsamfunn og i helsetjenestens organisasjoner? Hvordan kan styret effektivt utnytte sine roller og erfaringer til å påvirke takten på kvalitetsutviklingen i sin egen organisasjon? Hva er de beste strategiene for å opprettholde og drifte kontinuerlig forbedring?

…og skulle …være til hjelp for å videreutvikle pasientsikkerhet i vår organisasjon …gi konkret kunnskap om arbeidsformer og verktøy som brukes i pasientsikkerhetsarbeidet ved sykehuset …vise eksempler på hvordan andre sykehus har valgt å jobbe med pasientsikkerhet …gi inspirasjon til nytenkning

Praktisk gjennomføring 4 samlinger Pasientsikkerhet og pasientsikkerhetskultur …og kvalitet Hvordan skape en organisasjon som over tid holder fokus på pasientsikkerhet og kvalitet? Kan et godt eksempel hjelpe oss videre på veien? Et styre for pasientsikkerhet? Delta på pasientsikkerhetskonferanse

Kurset har Gitt økt fokus på oppdrag Gjort at vi er blitt kjent og trygge Tydeliggjort styrets og andres roller Gitt bredere perspektiv på foretak og foretaksdrift Gitt bredere perspektiv på kompleksiteten i foretaket Hva har vi lært? Flere diskusjonssaker Sette konkrete mål for pasientsikkerheten Mellomledere er en kritisk gruppe Tydeliggjort styrets ro kulturbygging Styret trenger mer kunnskap og kompetanse Styrets evaluering (1)

Styret ber direktøren Styrets evaluering (2) Bidra til at andelen styresaker som omhandler pasientsikkerhet og kvalitet på årsbasis utgjør minst 25 % Arrangere halvårlige styreseminar med fokus på pasientsikkerhet, kvalitet og brukermedvirkning. Utvikle pasienthistorier som verktøy for styrets arbeid med pasientsikkerhet, kvalitet og brukermedvirkning. Påse at foretaket iverksetter regelmessige målinger av pasient- og brukeropplevelser og at resultatet av disse forelegges styret.

Tydeliggjør toppledelsens ansvar Sørg for at ledelsen har ansvaret for at målene faktisk nås Overvåk organisasjonens egne forbedringstiltak på systemnivå Ligger vi i rute når det gjelder måloppnåelse? Hvorfor ikke? Forbedringsstrategi? Tiltak? Toppledergruppen må ta ansvar!

Antall pasientskader per 1000 liggedøgn

Trend for andelen pasientskader

Vedtekter for Nordlandssykehuset

Delta på alle innsatsområder i pasientsikkerhetskampanjen, implementere alle tiltakspakkene og rapportere egne resultater Offentliggjøre resultater fra journalundersøkelser (GTT) Iverksette tiltak for å følge opp egne resultater i Pasientsikkerhetskampanjen, Hvorfor skal styret bry seg med dette?