Økte pengestrømmer og endrede rammebetingelser – utfordringer for norske toppfotballklubber Et samarbeidsprosjekt mellom SNF (Stig-Erik Jakobsen, Gjermund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Samfunnskunnskap - Makt
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Strindheim håndball Elite
Strategiarbeid i praksis
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Skandinavisk næringsliv og CSR
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Utviklingsprogram for klubbene i 1. divisjon kvinner Hege Leirfall.
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kvalitetsklubb – NFF regi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Strategi- og aktivitetsplan
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Strategiplan
Økte pengestrømmer og endrede rammebetingelser – utfordringer for norske toppfotballklubber Et samarbeidsprosjekt mellom SNF (Stig-Erik Jakobsen, Gjermund.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Klubben for alle.
ÅRSREGNSKAP 2016.
Oppsummering Strategisamling FOLLO HK (spillerne)
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Økte pengestrømmer og endrede rammebetingelser – utfordringer for norske toppfotballklubber Et samarbeidsprosjekt mellom SNF (Stig-Erik Jakobsen, Gjermund Nese, Arnt Fløysand) og Møreforskning (Hallgeir Gammelsæter, Knut Anders Fostervold) Finansiering: NFR ”Idrett, samfunn og frivillig organisering” Prosjektslutt:

Bakgrunn for analysen; Betydelige endringer det siste ti-året i organiseringen av norske toppfotballklubber Er god organisering en viktig faktor for sportslig suksess? Analysere ulike organisasjonsformer, deres bakgrunn og utfordringer Få studier i Norge eller internasjonalt av klubbenes organisering, det finnes en del studier av fotballøkonomi

Kontekst for analysen; A) Innføring av profesjonell fotball (1991) B) Kommersialisering; -nye og økte inntekter (billettinntekter/arrangementsinntekter, sponsormidler, investormidler, TV-rettigheter, salg av spillere til utlandet) -utbygging av en administrasjon i klubbene -omsetningen blant tippeligaklubbene; 150 mill i mill i sviktende økonomi styring, investorer taper penger -ustabile inntektskilder (transfer, investorer)

c) Re-regulering; -Profflisens/klubblisens, overgangsregler m m -Fotballens eget regelverk under press fra det sivile samfunnets juridiske prinsipper -Bosman-dommen, arbeidsrett -Bruk av AS; forretningsjus -EU utfordrer fotballes særregler -Simutenkov-dommen d) Internasjonalisering -spillerlogistikk, regelverk, ulike kultur, import av organisasjonsprinsipper m m

Perspektiv for analysen; Organisasjonsutvikling; ”…an interactive multi-level process, with outcomes emerging not merely as a product of rational or bounded rational debates, but also shaped by the interests and commitment of individuals and groups” (Pettigrew) =endring, kompleksitet, begrenset forutsigbarhet, variasjoner

Fotballklubber som organisasjoner; -eksponert for høy risiko (”få” vinnere) -grensene for organisasjonen er ”flytende” (identifikasjon) -spenning mellom ulike verdier; åpenhet, medbestemmelse - effektivitet, avkastning -uformelle beslutningsstrukturer, ad hock beslutninger -sterke ledere (organisasjonsarkitekter) -sterk eksponering i omgivelsene/media (måling/evaluering); forventninger om handling/endringsevne -fotballens utforutsigbarhet (små marginer, godt organisasjonsarbeid // sportlige resultater)

Metode/data for analysen; Case studier av utvalgte klubber (historisk orienterte analyser hvor gjeldende organisering forstås i lys av organisasjonens historie og erfaringer, eksisterende ressurser og betingelser, og framtidige utfordringer) Utvalgskriterier; -størrelse (budsjett) -lokalisering -organisasjonstype (bruk av AS) -rolle i norsk fotball -historiske resultater (”oppsiktsvekkende” resultater)

5 klubber (pågående datainnsamling) Lillestrøm (innovatør, stor investor) Brann; (AS/investormodell, trad. svake resultater i forhold til ressursersene) Tromsø (distriktslag, sterk posisjon i regionen) Sogndal (toppklubb mot alle odds, ”mønsterklubb”?) Ålesund (nykommer i topper, stadionutbygging, investorer, ”aksepterte” nedrykk) Ytterligere 1-2 klubber -RBK, Viking, VIF

Noen aktuelle tema for analysen: A) Ulike styrings/organisasjonsmodeller B) Utvikling av profesjonelle organisasjoner C) Fotballklubbenes lokale ”forankring”

Modeller i norsk fotball (etter koordinerings- mekanisme) Resiprositet / Marked Frivillighet Dugnads- mod. Nettverks- mod Investor- mod Dual- modellen Bedrifts- modellen

Sogndal, nettverksmod SIL FOTBALL -sportlig -infrastruktur -org,utv Høgskolen -utb.behov -kunnskaps- ressurs utbyggings- partner Innbyggerne -ressurs -frivillighet -legitimitet Nærings- livet -sponsor -lojalitet -kapital- fattig Det politiske system -kommune, fylke virkemidler -mobilisering -nærhet/velvilje

Brann fra dualmodell til investormodell Kapital Klubb Kapital Klubb Kapital Klubb Ca.2003 Arena for profilering (investor.mod) (sosial kap.) Ca Arena for profitt (dual-modell) (økonomisk kap) 70/80/90-t Arena for oppmerksomhet (symbolsk kap)

Styringsutfordringer; Organisasjons/styringsmodell; Tilpasses klubbens forutsetninger/kontekst, utnytte lokale/regionale fortrinn, klubbenes kapabiliteter Investormodell; mange investorer på ulike spillere kan gi uklar beslutningsstruktur, mindre åpenhet (?) Dualmodell; komplisert med to styrer/systemer (beslutninger, pengestrømmer, kontroll, filosofi m m) Fokus mot kjerneområde (sport) eller utvide inntekstgrunnlaget/virksomhetsområde?

Profesjonalisering av organisasjon; ---formalisere rutiner i administrasjonen, pre- definering av roller, faste systemer (budsjett mm), ---arbeidende versus strategisk styre ---gjøre organisasjonen mindre avhengig av enkeltpersoner ---bruk av frivillige versus profesjonalisering Viktig å være fleksibel og tilpasningsdyktig (eksternt endringspress) Kontinuitet versus dynamikk

Strategiprosesser -gjøre organisasjonen ”tydeligere” og mer forutsigbar for omgivelsene -intern bevisstgjøring -utvikle klubbens ”profil” -forankre klubben i regionen (ved bred prosess) Muligheten for langsiktig organisasjonsarbeid ”rammes” av ad-hock hendelser

Fotballklubbers lokale forankring De siste årene har en rekke av toppklubbene uttrykt at de er opptatt av å styrke klubbens lokale forankring/profil Bakgrunn; --økonomi (redusert salg til utlandet, likviditet) --utenlandske spillere som ikke svarer til forventningene --klubber blir beskyldt for å ”fjerne” seg fra regionen --aktualisert med UEFAs krav om egenutviklede spillere

Indikatorer på lokal forankring; -bruk av lokale spillere -bruk av lokale ressurser (kunnskap, kapital) -klubbens ”betydning” for stedet (identifikasjon)

Figure 1: Proportion of foreign players of all new players in the Norwegian premier league

Bruk av utenlandske spillere i sesongene (deres %-vise andel av den samlede spilletiden)

Hvorfor lokal profil viktig? -supporternes/tilhengernes identifikasjon med klubben -sponsorer/næringslivet i regionen vil assosieres med en klubb som profilerer stedet, få bedre grep på sponsorene -øke medias fokus på klubben (lokale spillere med suksess) -økonomi.…

Hvordan følger klubbene opp retorikken? -Ulike tilnærminger fra klubbene for å øke innslaget av lokale spillere (fotballgymnas, bygge relasjoner mot lokale klubber, samarbeid med kretsene, kompetanseoverføring, utvikle spillerne i de lokale klubbene, økonomiske bidrag til lokale klubber m m) -Strategiprosesser (verdifokus) for å få en tydeligere og mer positiv profil (skape tillit), bygge relasjoner mot lokale aktører når prosessen er bred og inkluderende -For enkelte klubber er bred satsing på barne/ ungdomsavdelingen et bevisst valg for å oppnå tillit lokalt, utvikle et positivt image,

-Fokus mot å få ut potensialet i det lokale/regionale sponsormarkedet (prising, pay-back, lojalitet), hos investorer Eksemplet Ålesund; -industri/entreperenørkultur på stedet som så på fotballspillere som overbetalte unggutter -Ålesund introduserte en semi-proff modell som fikk aksept hos det lokale næringslivet, gjorde det lettere å hente inn sponsormidler -Det at spillerene jobber/studer ved siden bidrar også til at de i større grad integreres i ulike miljøer i byen