Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
-ikke bare for zippylæreren…
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
-ikke bare for zippylæreren…
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Veiledning av elever / lærlinger
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest
AFjellHaugesund sept.2009 Hvilke familietilbud trenger de yngste? Anne Fjell TIPS S Ø R Ø ST.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Eldreomsorgens ABC Demensomsorgens ABC En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten.
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Samarbeid med familien
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
Demens – husk de som glemmer. Fra tuberkulose til demens.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Demensaksjonen Fra tuberkulose til demens Hva er demens? Demens er en samlebetegnelse på sykdommer som rammer hjernen. Hukommelsessvikt Problemer.
Sykehuset i Vestfold Klinikk for psykisk helse og rusbehandling September 2012 Klinisk sosionom Anne-Rita Kjeang.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forsknings- og kreftsykepleier Turid Almvik Kreftsykepleier Janne Sundfær 5.oktober 2015 St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
PÅRØRENDEUNDERVISNING JOVAN RANDJELOVIC ALDERSPSYKIATRIASK KLINIKK BLAKSTAD SYKEHUS HF.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Observasjon og kartlegging av barns språk
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Psykoedukativ flerfamiliegruppe
Å få barn Skal – skal ikke ????
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens PsykIT, Våren 2006

Psykososial intervensjon Psykososial: –Følelsesmessige, sosiale og samfunnsmessige forhold Intervensjon: –Inngripen/påvirkning I denne sammenheng gripe inn for å endre følelsesmessige og samfunnsmessige forhold tilknyttet sykdommen demens

Psykososiale intervensjoner Ulike typer intervensjoner: Støttegrupper, kafe, støttesamtaler individuelt eller i gruppe, pårørendetreff med informasjon Psykoedukativ metode

Inneholder: –Undervisning –Støtte –Trening på mestring ved bruk av problemløsning Har positiv effekt på pårørende og personer med demens Ref: Mittelman, M. 1996, Green, A. &, Brodaty, H. 2002, "Evidence-based dementia practice"

Psykoedukativ metode med problemløsning har som målsetning å: Gi pårørende et redskap til å håndtere sin nye tilværelse på en mest mulig hensiktsmessig måte Modifisere følelser Redusere stress Redusere psykiatriske tilleggssymptomer ved demens Ref: Mittelman, M. 1996, Brodaty, H. 2003, James, I. 2001, Tones, K. 2001

Prosjektet ”Demens i familien” benyttet psykoedukativ metode som inneholdt Undervisning om demens Bearbeide tap og sorg Bruk av problemløsning og hypotesetreet –Kommunikasjonstrening –Mestringsstrategier –Håndtere stress

Varigheten av intervensjonen Syv møter over ca. 4.5 måneder Første møtet 3 timer informasjon/undervisning De seks neste varer 2 timer

Innhold i undervisningen Informasjon om sykdommen Kommunikasjon Medikamenter Juridiske aspekter Vanlige reaksjoner hos pårørende når et familiemedlem utvikler demens

Gruppemøtets struktur Problemløsning ”Småprat” Evaluering Avslutning Velge problem

Gruppemøtene Starter med å snakke om løst og fast og spørsmål fra siste møte (taushetsplikt i gruppen er tema første dag) Problemløsningsmetoden benyttes og hypotesetreet De siste 15 minuttene avrundes møtet

Hvordan bruke problemløsningsmetoden Bruk tid til å definere problemet Modifiser følelser ved bruk av CBT* Problemløsning –”Brain storming” Alle løsningsforslag noteres ned –Diskuter for og i mot –Velg løsningsforslag eller kombinasjon av løsningsforslag –Planlegg gjennomføring –Vurder effekt på neste møte * Cognitive behavior treatment

Problemløsning Definer problemet _________________________________________________ ”Brain-storming” – alle forslag noteres ned_______________ _________________________________________________ Diskuter for og i mot________________________________ _________________________________________________ Velg løsningsforslag eller kombinasjon av løsningsforslag_____________________________________ _________________________________________________ Planlegg gjennomføringen____________________________ _________________________________________________ _________________________________________________ Vurder effekt på neste møte___________________________ _________________________________________________

Hvordan benytte hypotesetreet for å modifisere følelser, CBT Ref: James, I Handling/situasjon 3. Alternative forklaringer 2. Forklaring Hypotesetre

Temaer Helsevesenets organisering Symptomer og sykdomsutvikling Behandling og medisiner, tester og blodprøver Årsaker – arv og miljø, aktuell forskning Avlastning/ferie, trygdeytelser, økonomi Lovverket Juridiske problemer

Temaer som ofte tas opp Vansker med å ta imot hjelp, avlastningsplass og dagsenterplass Kommunikasjon Søvn/hvile Økonomi, juridiske problemstillinger Informasjon til familie og venner Arv og gener Førerkort Følelsesmessige reaksjoner hos pårørende Medisiner

Utsagn fra deltakerne Den sammensatte grupper med forskjellige situasjoner ga god bakgrunn for vurdering av egen situasjon og tips om hvordan løse problemer i hverdagen Et aspekt ved å delta i gruppen var også den gode følelsen av å kunne gi andre aksept/støtte i deres problemer ved å fortelle om sine egne opplevelser og løsninger Det var bra å lære samtale og samhandling Blitt mer oppmerksom på at demens ikke bare er en ting En føler at en ikke står alene, men at man kan ta kontakt når det blir for vanskelig Yngre og eldre bør være i forskjellige grupper Til tider takler jeg dagen litt bedre

Anvendelse av psykoedukativ metode i alderspsykiatrien Metoden kan benyttes overfor pårørende til ulike grupper med demens, ektefeller/barn Pårørende til yngre personer med demens Pårørende til frontotemporallappsdemens Individual behandling Veiledning til kommunehelsetjenesten Metoden taes i bruk i Levanger, ved Sykehuset Innlandet og i Horten kommune

Psykoedukativ metode og personale Gode kunnskaper om sykdommen og dens innvirkning på omgivelsene Det bør være to personer som driver gruppene

Hvem passer denne type intervensjon for Pårørende som ikke har et veldig høyt stressnivå Pårørende må ha evnen til å reflektere og tenke Pårørende som har et høyt stress nivå bør få tilbud om individuelle samtaler med modifisering av følelser før de deltar i gruppe Greene stress skala kan benyttes Ref: Greene, J. m.fl. 1982

Litteraturhenvisninger kan sendes ved forespørsel