1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Lokale lønnsforhandlinger Hta 2.3.3, høsten 2010
NTNU Noen administrative utfordringer.
Kjønnsnøytral ledelse – er det ønskelig? Politiske strategier for ledelse Hvordan vektlegges kjønnsperspektivet? Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og.
Erfaringer fra mentorordning ved UiB Lise Øvreås Professor i Geomikrobiologi, Prodekan Mat Nat fakultet.
18. juni 2010 Ingebjørg Tyssedal, Mentorordning for kvinnelige førsteamanuenser og kvinner i postdoktorstillinger – Hva skjer.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
ARK ved UV. Hva er ARK – Arbeidsmiljø og klimaundersøkelse ved UiO Utarbeidet for sektoren av en gruppe forskere ved UiO, UiB, UiT, NTNU Har et teoretisk.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Oppfølging av assistanser Ansvarsforhold: FoU-instituttet ansvarlig for at de faglige målene ble nådd TEFT: ansvarlig for prosjektet fra start.
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
Nordisk Forskerutdanningsakademi: NorFA Norden NorFA Nabo NorFA Holbergs gate 1, N Oslo Tel.: Fax: +47.
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Det medisinske fakultet HANDLINGSPLANER DMFs handlingsplaner for Handlingsplaner 2009 – prosess Prodekanus Helge Klungland Fakultetsrådssak.
Angelika Kruse-Jensen Past president, Akerborg RK.
Anne Husebekk Rektor Foto: Geir Gotaas Bevisst Ambisiøs Mangfoldig Kjønnsbalanse i akademia.
Avhandlingsseminar mai 2006, Radisson SAS hotell, Lillehammer Nasjonal forskerskole TEKST, BILDE, LYD, ROM. Fortolkning og teoriutvikling Faglig.
Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Strategi & bemanningsplaner
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Presentasjon av prosjektet ”Mestring på tvers” høst 2008
Senter for læring og utdanning
LEDERNE, april 2005, Trondheim
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Universitetsmuseenes nasjonale databaseprosjekt
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Mentorskap og nettverk HINT, Levanger 5 november 2005
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Publisering på TIK: Et nytt Incentiv-system
Kunnskap rett fra kilden
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
SUS 2/18 Arbeidsmiljøundersøkelsen orientering i fakultetsstyret SU
Besøk ved det medisinske fakultet
Fra ruiner til velferdsstater
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Førstelektorprogram ved UiT
Universitetsmuseenes nasjonale databaseprosjekt
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Periodeplan for mai MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Utskrift av presentasjonen:

1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005 NTNUs mentorprogram

2 Maktfordeling NTNU Styre, 5/11 = 45 % Dekaner, 1/7 = 14 % Instituttledere, 4/50 = 8 % Professorer, 74/539= 14 % Førsteamanuenser, 102/386= 26 % Direktører, 2/6 = 33 % Fakultetsdirektører, 2/7= 28 % Kontorsjefer, 20/50 = 40 %

3 NTNUs likestillingstiltak 2005 Startpakker (1,6 million) Kvalifiseringsstipend ( ) Mentorprogram ( ) Jenter og teknologi ( ) Tiltaksmidler ( ) Kvinner-Karriere-Kultur ( ) Likestillingspris

4 Mentorprogram Nåværende format fra 2003 Mentorer (kvinner og menn i professorstillinger) Adepter (kvinner i stipendiat og post dok. stillinger) 20 par (adept og mentor) Varighet, det akademiske året

5 Mentorprogram 2004 – 2005 Eksempler Institutt adept Samfunnsmedisin Kulturstudier Byggekunst Kreftforskning Bygg og anlegg Materialteknologi Institutt mentor Arkeologi Kjemi Laboratoriemedisin Materialteknologi Nevromedisin Sosiologi og statsvitenskap

6 Aktiviteter Oppstartmøte august 2004 Samtale mellom adept og mentor hver måned Nettverksmøte adepter hver måned Faglig seminar, adepter og mentorer 1 gang i semesteret Faglig seminar, adepter 3 ganger i semesteret Evaluering og avslutningsmøte mai 2005

7 Mentorprogram styringsgruppe Dekanus HF fakultetet Petter Aaslestad Fakultetsdirektør DMF Anne K Cartfjord Stipendiat Lise Randeberg IME fakultetet Organisasjonsdirektør Trond Singsaas Likestillingsrådgiver Svandís Benediktsdóttir

8 Erfaringer….. Dialog mellom mentor og adept har i stor grad fungert bra Kobling på tvers av fagområder, institutter fungerte utmerket Adepter fikk støtte, støtten gav styrke Ikke bare adept som lærte, mentor også Nettverket høyt verdsatt av adeptene

9 Erfaringer ……. Mentor prioriterer samtaler med adept Nytteverdien og interessen for tema på seminarene varierer Gode forbilder fra NTNU gir størst uttelling (gjenkjennelse viktig) Målgruppen (adepter), bør være mest mulig lik

10 Erfaringer…… Utveksling i nettverksmøtene bekrefter at den enkeltes erfaring ikke er unik Flere av adeptene har økt sin bevissthet om egen karriereutvikling Både mentorer og adepter ønsker et felles treff om 1 år, kontaktene fortsetter

11 KulturGJENKJENNING Universitetskulturen (mønstret, prosessene) er skapt av menn for menn Menn gjenkjenner kulturen lettere enn kvinner, derfor lettere for menn å nå frem Kvinner må jobbe mer for å gjenkjenne kulturen, derfor vanskeligere å nå frem Mentorprogrammet gir kvinner anledning til bedre og raskere gjenkjenning av kulturen, slik at de når raskere frem

12 KulturENDRING Flere kvinnelige forskere og professorer vil forandre universitetskulturen på sikt Endret universitetskultur fører til at flere kvinner når fortere frem Kvinner prioriterer forskjellig fra menn og velger andre forskningsoppgaver Jevnere kjønnbalanse bidrar til mer balansert forskning og utvikling

13 Ambassadører Mentorer og adepter opptrer som ambassadører for likestilling Mentorer får innsikt i kvinners virkelighet ved universitetet Adepter lærer nye måter å nå frem i akademia Mentorer og adepter videreformidler sine erfaringer

14 Avslutning Organisert hvert år med par fra vidt forskjellige institutter fra hele NTNU (kvinnelige stipendiater og professorer) Kjernen i mentorprogrammet er den gode samtalen mellom adept og mentor Flere typer faglige samlinger og nettverksmøter Kvalitativ evaluering bekrefter gode erfaringer og viser at vi lykkes