Terrorisme TERRORISME. 9/11 2001 World Trade Center.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Advertisements

5 Kultur.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5
15 En urolig verden.
TV-AKSJONEN NRK FLYKTNINGHJELPEN 2010 På flukt fra krig.
SOSIAL KAPITAL.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Dialektisk relasjonsteori
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
Kapittel 26: Fred og konflikt i en globalisert verden
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Det vanskelige konfliktområde
Religioner og livssyn i dag
De tidligere kommuniststatene etter den kalde krigen
13 En verden uten grenser.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
FN og kjønnslikestilling
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Det flerkulturelle samfunnet
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Iran : Fra middelalder til moderniseringsdiktatur.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
FN OG LIKESTILLING. TEMA FOR FOREDRAGET Hvorfor likestilling? FNs arbeid med likestilling Kvinner fred og sikkerhet Utfordringer for fremtiden.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
SIKKERHET OG MENNESKERETTIGHETER u lo vlig fengsling som anti-terrortiltak Høydepunkt vår 2010.
Presentasjon for ISACA onsdag 10. februar 2016 IT og media – våpen eller hjelpemiddel? Spesialrådgiver Ola Kaldager Bestia Risk Consulting E-post:
Søndag for forfulgte kristne Folketall: 175 millioner Føderal republikk med 36 delstater Hovedreligioner: Kristendom og islam Antall kristne: Ca.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
1 Hvorfor skal jeg velge statsvitenskap? Studier, forskningsspørsmål og karrieremuligheter med utgangspunkt i statsvitenskap.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Sensur Læringsmål: Norsk
Konfliktar etter den kalde krigen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
The purpose of this presentation is to show how acts of terrorism represent a threat to democratic values. The presentation also raises the issues of.
CAMPAIGNING From vision to action.
Den internasjonale arenaen
Den første sionistiske konferanse i Basel Al-Nahda.
Gruppearbeid om væpnede konflikter
Islamisme IS = Islamsk Stat.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Islams fremstilling I media!
Tema for 2014 er: Folk forandrer verden!
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Menneskerettigheter og
Innovasjon i lokalarbeidet
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Terrorisme TERRORISME

9/ World Trade Center

Pentagon 9/

22. Juli 2011 Regjeringsbygningen

UTØYA 22.juli 2011

MER DEMOKRATI MER ÅPENHET

Hva er terrorisme? Terrorisme er en handling som tar sikte på å sette fokus på en sak gjennom bruk av vold. Mye av hensikten bak handlingen er også å skape frykt hos befolkningen. Målet med terrorisme er å få oppmerksomhet om en sak, formidle et politisk eller religiøst budskap, eller å få innfridd spesifikke krav. Terrorisme kan også ses på som en markering av politiske eller religiøse verdier. I dette ligger det at terroristene vil uttrykke en verdi med den handlingen de gjør. De vil markere hva de er imot, eller hva de selv står for. (fn.no)

Ulike former for terrorisme Religiøs terrorisme – utøver terrorisme på vegne av en religion Revolusjonær terrorisme – brukes for å gjennomføre en stor og rask politisk omveltning i en stat, f.eks. ved statskupp. Nasjonalistisk terrorisme – ønske om løsrivelse fra en okupasjonsmakt, dvs at man ønsker et okkupert område til å bli selvstendig igjen Eks. palestinske terrorgrupper Statsledet terror – en statsleder ønsker full kontroll over eller utryddelse av et folk eller en folkegruppe. Eks: Israel ovenfor palestinerne?

Det finnes ingen klare årsaker til terrorisme, men ulike faktorer kan trekkes frem: (hentet fra fn.no) 1) FATTIGDOM: Grupper som føler seg utsatt for en urettferdig velstandsfordeling for egen eller andres del. Fattigdom hevdes ofte å være del av, eller bakenforliggende for, alle de følgende årsakene til terrorisme. 2) UNDERTRYKKELSE: Myndigheters maktapparat gjør andre uttrykksmåter vanskelig eller umulig. Eksempler: I dag: I Nepal kjemper maoistgeriljaen en diktatorisk konge. Geriljaen samarbeider også med de 7 opposisjonspartiene som ikke får bedrive normal demokratisk virksomhet. Historisk: I Liberia har ulike grupper i årevis kjempet mot flere diktatorer. Den siste var Charles Taylor som nå stilles til retten av FNs krigsforbryterdomstol i Sierra Leone. 3) OKKUPASJON: Et annet land har kontrollen og undertrykker befolkningen. Eksempler: I dag: Israel okkuperer landområder som FN har tilegnet palestinerne i gjentatte resolusjoner. Historisk: Heimevernets aksjoner under frigjøringskampen i Norge under krigen Koloniherrene England, Frankrike og Portugal ble nedkjempet i Afrika og India av nasjonale frigjøringsbevegelser.

Årsaker 4) DISKRIMINERING: På bakgrunn av etniske, religiøse eller kulturelle forskjeller, ofte i en minoritetssituasjon. Eksempler: I dag: I Tyrkia blir kurdere som demonstrerer for sine rettigheter skutt, fengslet og kalt terrorister når de kjemper for sine grunnleggende menneskerettigheter. Historisk: ANC og Nelson Mandelas kamp mot apartheidregimet i Sør-Afrika. 5) ÆRESLØSHET: Et begrep som ofte blir brukt om mangel på respekt overfor religioner og kulturer. Eksempel: Al Qaida, som har som mål å gjenreise muslimers ære over hele verden 6) Offertankegang I argumentasjonen og/eller propagandaen fra terrorgrupper hevdes det ofte at motstanderne ikke ga dem noe annet valg enn å slå til mot de mest sårbare. Terrorister ønsker noe mer enn den rene terrorhandlingen, blant annet oppmerksomhet fra media. Ofte vil de formidle sin politiske eller religiøse agenda til massemediene. Målet er også ofte å skape frykt. Mange grupper bruker terrorisme som et pressmiddel. Ved å fremprovosere en krisesituasjon kan terrorister skape behov for en mothandling fra de ansvarlige myndigheter. Hensikten kan også være materiell og menneskelig ødeleggelse, for å sette en motpart ut av spill.

Terrororganisasjoner IRA Al-Qaida Taliban IS Boko Haram ETA ANC?

The IRA From 1969 until 1997,the Provisional Irish Republican Army (IRA) conducted an armed paramilitary campaign primarily in Northern Ireland and England, aimed at ending British rule in Northern Ireland in order to create a united Ireland. Provisional Irish Republican Army paramilitaryNorthern IrelandEnglandunited Ireland

The IRA's primary goal was to force the British to negotiate a withdrawal from Northern Ireland. It used guerrilla tactics against the British Army and RUC in both rural and urban areas.guerrillaBritish Army It also carried out a bombing campaign in Northern Ireland and England against what it saw as political and economic targets. The IRA called a final ceasefire in July 1997, after Sinn Féin was re-admitted into the Northern Ireland peace talks.Sinn FéinNorthern Ireland peace talks It supported the 1998 Good Friday Agreement. In 2005 it disarmed under international supervision.international supervision IRA’s goal:

Casualties: The IRA's armed campaign caused the deaths of approximately 1,800 people. The dead included around 1,100 members of the British security forces, and about 640 civilians. The IRA itself lost 275–300 members and an estimated 10,000 imprisoned at various times over the 30-year period.