1 Godsterminal: Orkdal – Skaun Det mest miljøvennlege alternativet? Minimale naturinngrep og tap av matjord Nesten ubebodd God kontakt med industrien i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

Dialogtorg i Kristiansand
Setesdalsbanen – ny teknologi i bruk
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Status dobbeltsporet Skøyen - Asker
KDP E18-korridoren i Asker
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
En beskrivelse av SFV sitt prosjekt.. SFV - Eierne 51 % 34 % 15 %
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
en jernbane for fremtiden
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Orkdal kommune Foto: Trondheim havn.  Nest største by i Sør-Trøndelag  Fjord og fjell  Interkommunal havn  Museumsjernbane  Europavei Orkdal kommune.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
Ikke sitt på sidelinjen når vi diskuterer våre kommuners transportutfordringer -- Da havner Ørland og Bjugn på sidelinjen Workshop Transportplan 09:30.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Loe konsernet. Loe Konsernet Består av 2 produksjonsbedrifter: - Loe Rørprodukter AS - Loe Rørprodukter AS - Loe Betongelementer AS - Loe Betongelementer.
Aurskog-Høland: Landbrukskommunen Ideen om å utvide mulighetene i kommunen.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Statusoppsummering Seismiske målingar. Traséval. Kostnadsberekning. Status i forhold til finansiering: * Endelege vedtak i kommunar og fylke. * Statlege.
1 Godsterminal på Orkdal – Skaun Eit miljøvennleg alternativ? Minimale nye naturinngrep Minimale tap av matjord Nesten ubebodd område God kontakt med tungindustri.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Tove Hellem Arealalternativ i byutredningen i Trondheim - en orientering til Lillehammer kommune
Jernbanemøte, Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann Hamar.
På sporet av den tapte tid
Distriktssekretær i Sogn og Fjordane Nils P Støyva
GSV langs Fv245 Hårberg - Uthaug
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Jernbane i Trøndelag
Fv Bustneslia Rana kommune
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
E39 Kristiansand-Trondheim
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Fjord Pontoon Norway AS
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Minst i Oppland Areal: 459km² Folketal: 1351 (per 4. kvartal 2016)
Utskrift av presentasjonen:

1 Godsterminal: Orkdal – Skaun Det mest miljøvennlege alternativet? Minimale naturinngrep og tap av matjord Nesten ubebodd God kontakt med industrien i Orkanger Minst 3 km lang terminal –Skalerbart 500 – 1500 mål –Nytt industriområde Gods og persontransport med tog til Orkdal Mads Løkeland Orkdal formannskap

Transportsektorens krav April 2010

Jernbanens krav til areal 3 Ca 3 km + ankomst / avgangsspor

Alternative plasseringar 4

Muruvik / Hell prioriterte naturtypar 5

6 Langs E39 og fjorden Gaulosen foreslått som maritimt verneområde Godsterminal?

Grenseområdet Orkdal / Skaun 7 3,5 km Lite bebyggelse og dyrkamark Orkdal Skaun

8 Minst 3 km lang ?000 mål 200 m 2,5 km Skalerbart ved bruk av flyteelement

9 Prinsippkonstruksjon E39 + fylkesveg/ gang sykkelbane Fylling? Fast plate Flyteelement i betong til kai, lager, industri, parkering Spuntvegg Fjellhall som lager Rasfarlege lausmassar Forankring i berggrunnen Flytande, skalerbar del i betong Landfast, forankra del Større landfast del ved å flytte E39 innover

10 Skalerbart Utvide utover med nye flyteelement Flytte E39 innover for å auke landfast areal Forlenge Bruke fjellhallar

11 Flytande betong - kjend teknologi Heidrun Verdas største flytande betong- konstruksjon Flytande betongkai Normandi 1945 Flyplasselement for US navy (4 stk i kjede) Neddykka flytande bru Norsk plan

12 Flytebru E39 med betong flyteelement Bergsøya - Aspøya Oppdrettsflåter med driftsbygning Flytande betongkonstruksjonar på Møre

13 18 km jernbane Mogleg trasé, 90% i tunnel Dagens trasé Mogleg trasé for høgfartsbane (Deutsche bahn) Tunnel på vestsida av Gaula

14 Jernbane 18 km (90% tunnel) –Kostnad 1,5 – 2 mrd (etter samanlikning med kostnad for Gjevingåsen tunnel) –3 km vidareføring til Bårdshaug –Industrispor til Grønøra? Tilkopling til framtidig høgfartsbane? –Vestsida av Gaula aktuell på strekninga

15 Persontransport Persontransport med tog til Trondheim Haldeplass på Bårdshaug, Børsa og Buvika

16 Transportfirma interessert ”Dersom det bygges en bane av godshensyn til Orkanger vil dette samtidig gi meget gode muligheter for å etablere persontrafikk på samme strekning.” ”et veldig interessant oppdrag for oss.” ”kombibaneløsning, lett tog definert som trikk på jernbanesporet.” Erlend Solem, Veolia Transport Bane AS (Driv Gråkallbanen og diverse strekningar i Sverige.)