Psykisk helsesatsing i Askøy Tydelig forankring av organisering og ansvar Sammenhengende behandlingslinje på lavterskelnivå Skolere hjelpeinstanser i bekymringssamtaler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Advertisements

Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
MED FAMILIESENTER FORSØKET MED FAMILIESENTER • I St.prep.nr 1 (2000/2001) Sosial og helsedepartementet, som en del av Opptrappingsplan for psykisk helse.
Et økende problem i skolen?
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Konsultasjonsteam for skolevegring
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). Poliklinikken i Ålesund
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Hvilke utfordringer står barnevern, sosial – og helsetjenesten overfor i møte med de voldsutsatte barna? Kjell Erik Øie Statssekretær.
Samhandlingsreformen
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Å være i prosess Lier kommune Sandefjord
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Statens Barnehus Tromsø. Målsetting Hovedmålsettingen med etableringen av barnehus Bedre barns rettssikkerhet. Sikre samordning av tilbudet (strafferettslig.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Barneverntjenesten i Åmot
En introduksjon.
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Møteplassen – gruppetilbud for barn og foreldre
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Sosiallærer Helene Dignæs Johnsen
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Ungdomshelsetjenesten Skogn Folkehøgskole (SKOFO)
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
HELSE- OG SOSIALETATEN
Hvordan gjøre det umulige mulig?
Familiens hus Finanskomite
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Seksjon barn og familie
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
Sosial- og barnevernvakten
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Psykisk helsesatsing i Askøy Tydelig forankring av organisering og ansvar Sammenhengende behandlingslinje på lavterskelnivå Skolere hjelpeinstanser i bekymringssamtaler Rask konsultasjon ved behov til ulike hjelpeinstanser

Folkehelsekoordinator Samarbeidsutvalget for barn og unge Ungdomshelsetjenesten Faggruppe for psykiatri SKK-gruppe

Ungdomshelsetjeneste Ungdomshelsetjeneste Helsestasjon for ungdom Ungdomskontakter Helsesøster og lege på videregående ICDP-grupper VIP MOT ”Drop-out prosjekt” videregående

Miljøpedagog i barnehageavdelingen Torsdagsklubben (Ung mor) Baps-gruppe Ruskonsulent Modellkommuneforsøket ART + mange flere Koordinatorstilling vold i nære relasjoner Tiltak på ulike nivåer

Og fremover …. Bygge hus Familiens hus Børnehus Forsterket helsestasjon

Satsingsområder Utforme flere effektive lavterskel psykiske helsetjenester i barnehage og skole Barnehage : Startpakker for personale i barnehager med veiledning til krevende barn. Utvide Marte meo terapeut til 100% Barnevern: Komme tidligere inn i saker med høy kompleksitet Tettere samarbeid med skoler Gode hjelpetiltak til spesielt utsatte grupper Skole/PPT: Etablere alternative undervisningsformer og læringsarenaer for elever med atferdsmessige og psykiske vansker

Satsingsområder Kultur: Utforme egnede kulturtiltak for ungdommer i randsone. Bedre ordninger for barn med behov for fritidskontakter BUP : Bedre tilgjengelighet til barne- og ungdomspsykiatri Henvise flere saker til BUP Kompetanseheving: Velge ut riktige metoder eller strategier for tilbakevendende problemområder; mobbing, forebygging av rusatferd, atferdsforstyrrelser osv. Utsatte grupper: Sikre spesielt sårbare ungdommer koordinert oppfølging, med en stabil bosituasjon, botrening, aktivitetstilbud, helsetjenester og kulturopplevelser