KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Advertisements

Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Inndeling av vegnettet
Høyhastighetsutredningen
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Finansiering av Vegbygging
Maria Wirkola Plansjef
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Miljøpakken for transport i Trondheim
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Vi skal bygge videre på det vi har!
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
KVU for kryssing av Oslofjorden
Høyhastighetsutredningen ble levert
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Samarbeid om vannhåndtering Teknologidagene Trondheim, Joakim Sellevold Geoteknikk og skred, Vegdirektoratet.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
ELGMERKEPROSJEKTET I AKERSHUS Fylkesmannen i Oslo og Akershus Asle Stokkereit Fylkesmannen i Oslo og Akershus Elgmerkeprosjektet i Akershus.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Handlingsprogram (2019) Lars Aksnes Utbyggingsavdelingen.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
KOMMUNEREFORMEN OPPSUMMERING ETTER FOLKEMØTENE, januar 2015.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Prosjektorganisering Utvida planutval Øystre Slidre Kommune Politisk styring Administrativ styringsgruppe Prosjektleder Prosjektgruppe Intern Referansegruppe.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Vilt i vegen Komplekse utfordringer
Velkommen!.
Skredsikring fra 2010 til nå
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Kamp eller samarbeid?.
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Regionreformen – status og veien videre
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Utskrift av presentasjonen:

KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen

KORRIDOR/ STREKNING E6 mellom Oppland grense og Trondheim grense, en strekning på 145 km Rv. 3 mellom Hedmark grense og Ulsberg, en strekning på 14 km. Berørte kommuner: –Melhus –Midtre Gauldal –Rennebu –Oppdal

Rute 6a Strekningen som skal analyseres er en liten del av rute 6a E6 totalt er på 827 km

Oversikt Trafikkmenger

Oversikt over trafikktall på E6 FylkeVeg< >=20000Sum AkershusE OsloE HedmarkE OpplandE Sør-TrøndelagE Sør-TrøndelagE639 %33 %13 %4 %11 %

Utviklingen i antall tunge kjøretøy E 6 Grønnbakken – tunge kjt. ÅrÅDT Endring i % fra E6 i Sør-Trøndelag er i tillegg til å være en viktig gjennomgående rute for tungtrafikken, også en viktig rute for næringslivet langs E6 som transportåre mot regionhovedstaden Trondheim.

Transportfordeling Trondheim VegJernbaneSjøSum Inn til Ut fra Gjennom Sum Prosentvis fordeling Jernbanen utgjør 11 % av den totale tungtransporten til/fra og gjennom Trondheim, mens vegnettet står for 77 % av transportmengden.

Mangler vegnormalstandard FylkeVegLENGDE (m) OpplandE Sør- TrøndelagE

Redusert hastighet Veg E Rv

Reisetid OsloHamarGjøvikLillehammerOttaOppdalTrondheim Oslo1:582:042:374:206:108:07 Hamar0:470:572:404:306:27 Gjøvik0:422:254:156:11 Lillehammer1:473:375:34 Otta1:523:49 Oppdal 1:57

Ulykker - skadekostnad StrekningLengde ÅDT (kjøretøy/døgn, gjennomsnitt på strekningen) Antall ulykker Drepte Hardt skadd e Registrert skadekostnad (mill.kr/ km og år) E6 Oppland gr -Ulsberg 66, ,97 E6 Ulsberg-Støren 42, ,14 E6 Støren-Klett ,98 E6 Klett-Tonstad 6, ,08 E6 Tonstad-Ranheim 12, ,71 E6 – sum Region midt ,49 Rv. 3 Hedmark grense - Ulsberg 13, ,63

E6: Ulykker i perioden Registrert i alt 632 ulykker med til sammen 1081 drepte/skadde personer. 14 dødsulykker med 15 drepte personer, hvorav 8 av disse ulykkene var møteulykker. Dominerende ulykkestyper: –ulykker med samme kjøreretning ca 41 % –utforkjøringsulykker ca 25 % –møteulykker ca 15 %. –Hele 78 % av alle drepte og hardt skadde på disse vegene var involvert i en møte- eller utforkjøringsulykke.

Rv3 i Sør-Trøndelag Registrert 21 ulykker med 45 drepte/skadde personer. 10 av ulykkene var møteulykker og 10 var utforkjøringsulykker. 1 av de 21 ulykkene var dødsulykke. I tillegg skjedde det 7 ulykker med 13 hardt skadde personer. Av de 8 ulykkene med drepte/hardt skadde var 4 ulykker møteulykker og 4 ulykker utforkjøringsulykker.

Firefeltsutbygging mellom Støren og Skjerdingstad Prosjektet E6 Håggåtunnelen - Skjerdingstad –Kommundedelplan i gang –Strekningen er 23 km –Alternativene er mange og det foreligger flere ulike tunnelvarianter –Kostnadene varierer fra 2,3 mrd til 4 mrd –Nettonytte/kr varierer fra: - 0,98 til +0,69 –Inngrep i dyrka mark: 358 da til 840 da

HP E6 Oppdal sentrum 2.E6 Vindalsliene – Korporals bru 3.E6 Ulsberg – Berkåk - Løklia 4.Rv. 3 Korsan - Gullikstad E6 Håggåtunnelen – Skjerdingstad under planlegging Korsan - Gullikstad Ulsberg – Berkåk - Løklia Håggåtunnelen-Skjerdingstad

Prosjektorganisering Prosjekteier Berit Brendskag Lied Regionvegsjef Styringsgruppe Kjetil Strand leder Ingvar Tøndel Ulf Haraldsen Samarbeidsgruppe Kommuner Fylkeskommune Fylkesmann Næringsliv Miljøorganisasjoner Lokale pådrivere Prosjektgruppe Jill Hammari Sveen (svv) Prosjektleder NN (konsulent) Marit Danielsen (svv) Raymond Siiri (Jernbaneverket) Leif Skorem (svv) Lars Erik Sira (svv) Tore Moan (svv) Arbeidsgruppe Konsulent Fagressurser i svv