Undervisning av etterstilt ‘da’ i norsk som andrespråk Kaja Borthen og Sissel V. Robbins Seksjonsmøte norskseksjonen ISL Fredag 29/05 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Sommervikar i Blend.
Kapittel 28 Norgeskartet
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Bokpresentasjon Bergen
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Lar det seg gjøre å se egen faglig nytte av det jeg skal si? (Motivasjon og faglig betydning) Lar det seg gjøre å forvente hva jeg skal si? (Tema,
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Responsferdigheter & Kartlegging
Lesing og lesestrategier
1 Kaja Borthen Institutt for språk og litteratur, NTNU Om småord som ‘jo’, ‘da’ og ‘visst’: Hva bidrar de med? Norsk Oversetterforenings.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Om betydningen til etterhengt ‘da’ og andre ikke-sannhetsfunksjonelle ord: Hvilke forskningsmetoder skal vi bruke? Kaja Borthen Institutt for språk og.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer Kapittel 10 oppgave i.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Festivalopplevelser Brukerperspektiv på festival.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
AV PROFESSOR WILLY AAGRE, FAKULTET FOR HUMANIORA OG UTDANNINGSVITENSKAP Unge utsagn og det faglige, det kulturelle og det sosiale i sin klasse og sin skole.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Frem.
Mennesker er nysgjerrige
Mennesker er nysgjerrige
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
2. Melissa, Petter og Cindy
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den vanskelige samtalen
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Kapittel 1 Hei!.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Kapittel 16 På fotballtrening.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 1: Hei!.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning av etterstilt ‘da’ i norsk som andrespråk Kaja Borthen og Sissel V. Robbins Seksjonsmøte norskseksjonen ISL Fredag 29/

Plan 1.Litt om etterstilt ‘da’ 2.‘Da’ i undervisning av norsk som andrespråk 3.Undervisningsopplegget og testene våren Innspill fra dere

Litt om etterstilt ‘da’ (1)a. Orker du å stå opp så tidlig på morgenen, da? b. Orker du å stå opp så tidlig på morgenen? (2)a. Kom og si god natt til meg, da! b. Kom og si god natt til meg! (3)a. De er jo flyktninger, da. b. De er jo flyktninger. (4)a. Godt jeg kom hjem sent, da! b. Godt jeg kom hjem sent! Hva er forskjellen mellom a- og b-versjonene og hva har alle disse bruksmåtene (eventuelt) til felles?

Nylige undersøkelser Korpusundersøkelse (Borthen, 2014) Spørreskjema med åpne spørsmål Spørreskjema med lukkede spørsmål Oversettelse

Fra korpuset (1) - Ville jeg fått jobb som værdame på TV2? Arne A. Jensen stirrer nøye og granskende og blir revesmal i øynene. Den høflige og perfekte verten på sjefskontoret til TV2 kjemper om fremdeles å forbli «vennlig tilstede». – He-he. Orker du å stå opp så tidlig på morgenen, da?

Fra korpuset (2) - Så jeg ga deg et sjokk med andre ord? – Nettopp. Men det var et deilig sjokk. – Onkel Sverre! Lød Tores stemme fra barneværelset. - Onkel Sverre, kom og si god natt til meg, da!

Fra korpuset (3) Lars: har hørt at Lauren Hill – hun damen i bandet – er rasist, og ikke vil at de hvite skal kjøpe platene deres, men jeg vet ikke om det er sant. De er flyktninger, da. Hvilket land er de fra igjen?

Fra korpuset (4) - Går’e ikke an å fixe litt mer guffe på jukeboxen, a’, så vi slipper å høre på det jævla treskeverket. Han faller slapt ned på en stol og vender hodet mot matkøen, som har skrumpet inn til fire personer. – Sku’ hørt’n i går, han mol og mol helt til klokka ett i natt. – Godt jeg kom hjem seint, da.

(1) Orker du å stå opp så tidlig om morgenen, da? Jeg spør om du orker å stå opp så tidlig om morgenen ettersom du nettopp har sagt noe som antyder at tror du orker det mens jeg av ulike grunner er tilbøyelig til å anta at du ikke orker det. (2) Kom og si god natt til meg, da! Jeg ber deg om at du gjør kommer og sier god natt til meg ettersom det i denne situasjonen er forventet at du skal gjøre det mens du ikke har gjort det ennå. (3) De er flyktninger, da Jeg nevner at de er flyktninger ettersom vi diskuterer for og imot hvorvidt hun er rasist eller ikke, og er hun flyktning så er hun trolig (ikke) rasist. (4) Godt jeg kom hjem sent, da! Jeg konkluderer med at det var godt jeg kom hjem sent i går – til tross for at det vanligvis ikke er bra å komme hjem sent - ettersom det var bråkete i går kveld. Betydningen til ‘da’: (Borthen, 2014) UFORMELL (OMTRENTLIG) VERSJON «Tolk ytringen som motivert av noe i den umiddelbare konteksten, og som et bidrag i en argumentasjon (forhandling) der ulike synspunkter settes opp mot hverandre»

(1) Orker du å stå opp så tidlig om morgenen, da? Jeg spør om du orker å stå opp så tidlig om morgenen ettersom du nettopp har sagt noe som antyder at tror du orker det mens jeg av ulike grunner er tilbøyelig til å anta at du ikke orker det. (2) Kom og si god natt til meg, da! Jeg ber deg om at du gjør kommer og sier god natt til meg ettersom det i denne situasjonen er forventet at du skal gjøre det mens du ikke har gjort det ennå. (3) De er flyktninger, da Jeg nevner at de er flyktninger ettersom vi diskuterer for og imot hvorvidt hun er rasist eller ikke, og er hun flyktning så er hun trolig (ikke) rasist. (4) Godt jeg kom hjem sent, da! Jeg konkluderer med at det var godt jeg kom hjem sent i går – til tross for at det vanligvis ikke er bra å komme hjem sent - ettersom det var bråkete i går kveld. Betydningen til ‘da’: (Borthen, 2014) UFORMELL (OMTRENTLIG) VERSJON «Tolk ytringen som motivert av noe i den umiddelbare konteksten, og som et bidrag i en argumentasjon (forhandling) der ulike synspunkter settes opp mot hverandre»

(1) Orker du å stå opp så tidlig om morgenen, da? Jeg spør om dette (t(p)) ettersom du nettopp har sagt noe (q) som antyder at du mener p (altså q→p) mens jeg av ulike grunner er tilbøyelig til å anta –p. (2) Kom og si god natt til meg, da! Jeg ber deg om at du gjør dette (t(p)) ettersom det i denne situasjonen er forventet at du skal sørge for at p finner sted (altså q→p) mens du ikke har sørget for at p har funnet sted så langt (altså –p). (3) De er flyktninger, da Jeg presiserer at p (t(p)) ettersom vi diskuterer q? og p betyr –q (altså p→-q) mens andre ville kunne mene at q. (4) Godt jeg kom hjem sent, da! Jeg konkluderer med dette (t(p)) ettersom så-og-så (q) er tilfelle, noe som trolig betyr at p (altså q→p) til tross for at man kunne forvente –p. (Borthen, under publisering) ‘Da’ koder restriksjoner på implikaturer: For en ytring som inneholder etterhengt ‘da’, uttrykker proposisjonen p og brukes til å kommunisere en talehandling t(p): D EL 1: Anse t(p) som motivert av en slutning som involverer en kontekstuelt tilgjengelig antagelse q og ytringens proposisjon p (q→p eller p→(-)q) D EL 2: Tolk t(p) i lys av argumentasjon der ulike synspunkter settes opp mot hverandre.

8 konstruksjoner/mønstre (se støtteark) 1.‘Da’ i ja/nei-spørsmål: Er du dum og deilig, da? 2.‘Da’ i hv-spørsmål: Hva var du i ditt forrige liv, da? 3.‘Da’ i imperativer: Kom hit, da! 4.‘Da’ deklarativer med konklusjonsfortolkning: Godt jeg kom hjem sent, da. 1.‘Da’ sammen med svarord: Ja, da. 2.‘Da’ i deklarativer, Implisitt bidrag til diskursgitt tema: De er flyktninger, da. 1.‘Da’ i modifiserende ytringer: Ikke i Norge, da. Også Winnie, da. 1.‘Da’ i fortellinger (deklarativer): Så skulle de gå inn, da. 2.…? I hver konstruksjon har ‘da’ en typisk effekt som er mer konkret enn generaliseringen Problem: Tidkrevende å gjennomgå alle disse i undervisning

Prosjekt om ‘da’; mål 1.Lage et så godt undervisningsopplegg som mulig om etterstilt ‘da’ 2.Teste om eksplisitt undervisning om denne typen ord har noen positiv effekt på studentenes ferdigheter (eller motivasjon) 3.Teste i hvilken grad generaliseringen(e) jeg har kommet fram til kan hjelpe i undervisning 4.Teste i hvilken grad abstrakte generaliseringer og/eller konkrete mønstre er (mest) nyttige i undervisning

Undervisning og testing Del 1: Fortest – Tester 8 konstruksjoner med ‘da’ Del 2: Undervisning – Om 3 konstruksjoner + generalisering Del 3: Ettertest (rett etter undervisning) – Identisk med fortest, tester 8 konstruksjoner Del 4 (planlagt): Ettertest 2 uker senere – Identisk med fortest + Kan du gjengi generaliseringen? (velg et alternativ) Del 5: Morsmålsbrukere => luke ut uegnede eksempler

Fra testen Instruksjon: Kryss av for alle de situasjonene der du tror det er naturlig å ha med ‘da’. Situasjon: Moren til Thomas maser bestandig om at Thomas skal gjøre leksene sine. En kveld Thomas er på vei ut, spør moren hans om han har gjort leksene sine. Thomas har gjort alle leksene sine, og svarer beroligende: ……………….. a) Ja! b) Ja, da! Situasjon: Anne ser en mann på buss-stoppet som hun synes virker kjent. Hun tror det kan være en gammel skolekamerat som heter Kristian, men hun er ikke sikker. Hun går bort til mannen og spør ham i en vennlig tone: ………………… a) Heter du Kristian? b) Heter du Kristian, da?

Hvorfor interessant forskning? 1.Nyttig med tester for å lage et så godt undervisningsopplegg som mulig 2.Interessant å dokumentere eventuelle læringseffekter for å verifisere/tilbakevise påstanden om at det er umulig/vanskelig å undervise om pragmatiske partikler 3.Interessant å se i hvilken grad abstrakte generaliseringer og/eller spesifikke mønstre bør/kan brukes i undervisning av denne typen ord

Resultater generelt Sissel: Studentene var engasjerte og virket fornøyde med undervisningen Alle unntatt en hadde enten framgang eller samme resultat på før- og ettertest Det var størst framgang på de konstruksjonene som var blitt undervist Minst én student ser ut til å ha trodd at testen gikk på kun de konstruksjonene som det ble undervist i, og hadde stor tilbakegang (-> tydeligere instruksjoner) Noen hadde framgang også på konstruksjoner som ikke ble undervist

Resultater for pilotundersøkelsen 1.Før: 8, etter: 8 (persisk) 2.Før 12, etter: 13 (dansk) 3.Før 13, etter: 10 (nederlandsk) (misforstått) 4.Før 11, etter 13 (russisk) 5.Før 12, etter 12 (fransk) 6.Før 13, etter 14 (italiensk) 7.Før 8, etter 13 (gresk) 8.Før 13, etter 13 (finsk)

Neste gang Luke ut eksempler som morsmålsbrukere ikke enes om Mer fokus på generaliseringen i undervisningen? Tydeligere instruksjoner før ettertest Gi oppgaver studentene kan øve på hjemme? Ettertest også 2 uker senere (+ spørsmål om studentene kan gjengi generaliseringen + spørsmål om motivasjon?) Andre innspill?