Oslo Kommune Byrådsavdeling for byutvikling Groruddalssatsingen Hvordan områdeløft kan være med på å bedre lokalområdet Fredrikstad Synnøve Riise Bøgeberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Advertisements

KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Frivilligpolitikk i Askim
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Presentasjon for Boverket v/seniorarkitekt Morten Skjennem
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
om sosialt boligarbeid i Oslo ved Nina Børresen og Tilde Knudtzon
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Forum for Sandnes som sunn by Gramstad 11. November 2014.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Nasjonale myndigheters.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Hvordan møter vi fremtidens utfordringer i Groruddalen? Bydelsdirektør Maria Brattebakke.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Mobiliseringskonferanse Interreg
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Nasjonal erfaringskonferanse
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Bærekraftig byfornyelse
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Bufdirs arbeid med CRPD
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Plankonferansen 11 desember 2014
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Oslo Kommune Byrådsavdeling for byutvikling Groruddalssatsingen Hvordan områdeløft kan være med på å bedre lokalområdet Fredrikstad Synnøve Riise Bøgeberg 17 november 2015

Groruddalen i Oslo: innbyggere, 46,5 % innvandrere, Levekårsutfordringer

Hovedmålet med satsingen Bedre miljø- og levekår i Groruddalen gjennom Miljøvennlig transport, Elveåpning, grønnstruktur, idrett og kulturmiljø, Bolig, by og stedsutvikling, oppvekst, utdanning, levekår, kulturaktiviteter og inkludering.

Hva kjennetegner utsatte områder? Konsentrasjon av ulike fysiske, sosiale, omdømmerelaterte og strukturelle utfordringer 1. Prisnivå/andel utleieleiligheter -Relativt lave boligpriser eller høy andel utleieleiligheter 2. Befolkningssammensetning -Høy andel sosialt og økonomisk vanskeligstilte befolkningsgrupper 3. Endringsprosesser Negative selvforsterkende prosesser som gjør at områdene over tid risikerer å sakke ytterligere ut i forhold til resten av byen Områder som opplever eller står i fare for å oppleve store sosiale, demografiske og kulturelle endringer over kort tid. Hvilke krefter driver slike selvforsterkende prosesser? Hva skaper negative spiraler?

Selvforsterkende prosesser

Hva er områdrettet innsats Områdeløft handler om å snu eller forebygge en negativ utvikling i et område ved å styrke viktige nærmiljøkvaliteter Ved å bygge på lokale ønsker og ressurser blir innsatsene mer treffsikre og bærekraftige Godt samarbeid på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer gir bedre utnyttelse av offentlige ressurser

Ulike stadier i planprosesser Sette problemstillinger på dagsorden Utvikle løsninger/tiltak Gjennomføre løsninger/tiltak Hvem berøres av beslutningene? Hvordan sikre innspill fra de aktuelle befolkningsgruppene? Hvordan ivareta innspillene i det videre planarbeidet?

Erfaringene fra områdeløftene i GDS kan sorteres under fire temaer: Det første punktet handler om å få kunnskap om hva slags innsats det er behov for. Kunnskapsgrunnlag Beboerinvolvering Partnerskap og samarbeid Tjenesteutvikling De tre neste punktene handler om hvordan innsatsen bør gjennomføres: –Hvordan få mest mulig ut at tildelte midler? –Hvordan sikre et bredt utvalg av virkemidler? –Hvordan sikre en langvarig positiv utvikling?

Viktige faktorer for å lykkes Kunnskapsgrunnlag Mange kilder til kunnskap –Statistikk –Stedsanalyser –Ansatte –Befolkningen Bruk av kunnskapen: –Viktig at kunnskapen blir problematisert og diskutert –Viktig at den tas opp i ulike fora (prosjektgrupper, ledergrupper, programstyrer, tverrfaglige fora) –Kan bidra til å skape en felles forståelse av hvilke utfordringer og muligheter et område står overfor

Viktige faktorer for å lykkes Beboerinvolvering: Kan virke selvfølgelig at beboere skal involveres. Likevel viktig å ha en bevissthet om hvorfor, når og hvordan. I GDS har beboerinvolvering i hovedsak handlet om to ting: Beboerinnflytelse: involvere befolkningen selve satsingen, i arbeidet med områdeløftene. Empowerment: bygge opp under og styrke lokalbefolkningens engasjement for sitt nærområde. Langsiktig perspektiv.

Viktige faktorer for å lykkes Partnerskap og samarbeid: Handler om bydelenes samarbeid med private og andre offentlige aktører for å øke ressurstilgangen og sikre et bredt utvalg tilgjengelige virkemidler Partnerskap med private aktører –Viktig å kartlegge interessenter, finne felles interesser –Bydelen som katalysator, koble aktører Tverrsektorielt samarbeid –Koordinering av offentlige virkemidler –Utfordre sektortenkningen –Planlegging ut fra et områdeperspektiv –Kan gi en bedre utnyttelse av kommunens samlede ressurser. Samspillseffekter.

Viktige faktorer for å lykkes Tjenesteutvikling: Større mangfold av bakgrunner, behov og forutsetninger utfordrer den offentlige tjenesteproduksjonen. En viktig oppgave å sikre at tjenestene er godt tilpasset befolkningen i området. Har erfart at tjenester ofte ikke når dem de er ment for. Bydelenes arbeid har derfor særlig rettet seg mot: Rekruttering (informasjonskanaler, kommunikasjonsformer, tillit, oppfølging) Sikre at man har de tjenestene det er behov for (kunnskap om befolkningen, åpne og lett tilgjengelige tilbud, kobling av tjenester)

Viktige faktorer for å lykkes Lokal og sentral forankring - evaluering – endring av strategi: Politisk og adm. forankring på topp og bunn Nærmiljøet/bydelene viktige aktører Stedsanalyse – hva er behovet ?? Evaluering underveis Implementere gode metoder i kommunens ordinære virksomhet

Hva kan områderettet satsing bidra med – mange politikkområder» Byutvikling, – bedre byer og steder Velferdspolitikk – samordner virkemidler Styrker folkehelsen, fysisk og sosialt Bidrar til inkludering, deltakelse, lokaldemokrati Styrker frivillighet og bomiljø Integrering - utvikler nye, tilpassete tiltak Fremmer likeverdige tjenester som når dem de er ment for Kompenserer for utslag av fattigdom Utvikler tillit, motvirker marginalisering- og ekstremisme? Styrker mangfoldspolitikken ved å fremme fredelig sameksistens med utgangspunkt i lokalmiljøet

Hva kan områdeløft ikke løse  Områderettet arbeid alene vil ikke endre de grunnleggende forskjellene i levekår. Ikke nødvendigvis forandre de grunnleggende levekårsforskjeller mellom byområder. Mange av satsingens mål om forbedrede levekår fremsto tidlig som ganske urealistiske. Vi kan gjøre mye med nærmiljøkvalitetene, og gjøre det godt og trygt å bo alle steder i byen!

Hva kan vi ta med oss videre? Sentrale erfaringer: Betydningen av lokalkunnskap og nærhet til befolkningen i arbeidet med utsatte områder. Gir en mer treffsikker og lokalt forankret innsats. Betydningen av tverrsektorielt samarbeid. Gir flere og bedre virkemidler og en mer effektiv utnyttelse av offentlige ressurser Betydningen av å prioritere utviklingsarbeid ved siden av ordinær drift. Forbedrer den ordinære driften, man løser oppgavene bedre og utnytter ressursene mer effektivt.

Samlet vilje - utfordringer Klare mål – alle drar samme vei Forankring oppad og nedad Styrke og effektivisere gjennomføringen Bedre samarbeidet på tvers Bærekraft og langsiktighet Sikre midlene til drift slik at satsingen ikke faller sammen