1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert 01.01.2015 Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Advertisements

Koordinatorforum 5.mai 2009 ”ReHabilitering – fra plan til praksis”
Til Ellen fra Reidar.
Regional HR handlingsplan for perioden
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Drammen kommunale barnehager
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Signaler for rus og psykisk helse i Prop 1S og Meld. St. 30 – Se meg!
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Drammen kommunale barnehager
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Demensomsorgens ABC.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Eldreomsorgens ABC Demensomsorgens ABC En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/ Strømgaten 10.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Planstrategi og planhierarki
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Omsorgsboliger med heldøgns tjenester Torstadtunet Oppsjø Asker bo og omsorgssenter.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Søndre Borgen Solgården sykehjem Solgården boligsenter Dagsenteret Aastad gård.
Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Helse og omsorg Rådmannens forslag til Handlingsplanprogram
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
1 1 Funksjonsdiskusjon Kommunehelse 19.april 2010.
Seniorsentre og innbyggertorg Utvikling og organisering.
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Kompetanseplan oppvekst
Lars Sjøløkken, SLT-koordinator Strategi og samfunn
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Fremtidig organisering av seniorsentrene
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Tiltak rundt planer og organisering
Asker Kommune Helse og omsorg
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Brukerundersøkelser - resultat
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
”Fjellfolk-kommunen”
Utskrift av presentasjonen:

1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering o Helsetjenester o Administrasjon (f.o.m )

1. Virksomhet Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth Helse og omsorgskomiteen 10. februar 2016

1. Virksomhet – målgrupper og tjenester > >-> >- Fastlegene Fysioterapeutene Legevakten Trygghetsalarmene

1. Virksomhet – personal og kompetanse Antall årsverk, kommunalt ansatte: 80 Antall private fastlegehjemler: 43 Antall avtalehjemler private fysioterapeuter: 35,4 ( den nye lyses ut nå) Antall avtale-leger, helsestasjon for ungdom: 3 deltidsstillinger Høy fagkompetanse: Lege, legespesialist og bachelornivå med videreutdanning. Masterutdanning pågår. Strategisk kompetansestyring: Utarbeider stillingsprofil før utlysning, benytter kompetansepyramiden og stillingsprofilene til videreutvikling av kompetanse.

2. Tjeneste og kvalitetsutvikling Aktuelle temaplaner: Strategi 2020 Omsorgstjenester for eldre Demensomsorgen Psykisk helse og rus Bekjempelse av vold i nære relasjoner Handlingsplan for bekjempelse av fattigdom Tjenesteutvikling til mennesker med nedsatt funksjonsevne Fokusområder fra planene: - Robuste tjenester - Aktiv/ deltagende bruker og pårørende rolle - Forebygging og tidlig innsats - Ivaretakelse av brukere med store og sammensatte behov

2. Tjeneste og kvalitetsutvikling Prosjekter/ arbeidsgrupper o Implementere ny organisasjonsmodell o Hverdagsrehabilitering o Fremtidig organisering av seniorsentrene o Samlokalisering fastlege og øvrige kommunale helsetjenester (oppstart april) o Oppsøkertjenesten – fra særfaglig til tverrfaglig tjeneste o Dagrehabiliteringen – kvalitet og effektivitet i tjenesten

2. Tjeneste og kvalitetsutvikling Kvalitetsarbeid: Etikk – Det gjennomføres etisk refleksjonsgrupper i alle avdelingene og ledergruppen. FoU-modell/ læringssløyfer, dokumentasjon og herunder bruk av Asker Dialogen er satsningsområder inneværende år. Kommunikasjon – Hvordan bygge omdømme innad og utad!

3. Resultater og status Medarbeiderundersøkelsen 2015 Ledelse – strategi: snitt 4,7 Medarbeiderskap, kollegasamarbeid og organisasjonskultur: snitt 5,1 Innhold i jobben og kompetanse: snitt 4,95 Medvirkning og medbestemmelse: 4,5 Arbeidsforhold og arbeidsoppgaver: 4,3 Etisk refleksjon: 5,2

3. Resultater og status Brukerundersøkelsen 2015 Integrering og migrasjonshelse:  Innhold og kvalitet: snitt 4,5  Brukermedvirkning: 4,2  Service og tilgjengelighet: 4,6 Seniorsentrene:  Innhold og kvalitet: 5,3  Brukermedvirkning: 5,2  Service og tilgjengelighet: 5,5  Fysisk miljø: 5,2  Brukertilfredshet: 5,5

3. Resultater og status Opptrening og rehabilitering  Innhold og kvalitet: 5,1  Brukermedvirkning: 5.3  Service og tilgjengelighet: 5,1  Helhet i tjenesten: 5,4  Brukertilfredshet: 5,4 Helsetjenester – vaksinasjon  Brukermedvirkning: 5,9  Service og tilgjengelighet: 5,6  Brukertilfredshet: 5,8