Tverrfaglig oppgave TIP/Matte. TIP KompetansemålMatte Kompetansemål  måle trykk, temperatur og mengde i forhold til en arbeidsoppgave og vurdere måleresultatet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

Kapittel 4 – Trykk.
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
Fagdag Gyldendal forlag Oslo
Behovsprøvd rengjøring av vannledningsnettet
Knut Grønvold •Eidsvoll videregående skole •Fagbrev som forskalingssnekker •Svennebrev som tømrer •Hovedfag i pedagogikk •Utdannet innen karriereveiledning.
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
Eksperimentelt arbeid
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Kap 17 Temperatur og varme
FYR – yrkesretting og relevans Jessheim videregående skole
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Instrumentering Symboler for prosesskjema NS1438:
Kapittel C Støkiometri.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Programområde ELEKTROFAG
Kapittel D Gasslovene.
Kap 18 Stoffers termiske egenskaper
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Trykk i væsker Enheter Pascal (1 Pa = 1 N/m2)
Naturens former – og formler
Dimensjonsanalyse og modelllover II
FLUID PROPERTIES Kap. 2 INTENSIV / EKSTENSIV
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Læreplaner i matematikk
Målene for regning og bruk av regnestrategier
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Kapittel 2 LCC-kostnader og –beregninger.
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Lysåpning og senteravstand
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Ny studentlab med trådløst nettverk og mobile løsninger.
2008 INF3400 Grunnleggende digital CMOS MOS transistor i tverrsnitt Halvleder Silisum:pn overgang:
Måling, areal og volum.
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
M4s ønsker (Tema: måling og statistikk)
M4s ønsker (Tema: måling og statistikk)
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
MÅLINGAR -viktige forskingsverktøy Kunne bruke dei vanlegaste måleiningane og målereiskapane i naturfag Rekne ut fart Forklare kva vi meiner med masse.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Økonomi Gjere berekningar om forbruk, bruk av kredittkort, inntekt, lån og sparing Setje opp budsjett og rekneskap ved å bruke rekneark og gjere greie.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Kvadrat Kvadrattal Den første kvadratsetning (a + b) 2 (x + 3) 2 =
Volum og Tetthett Volum = størrelsen på et område av et rom Eksempler: ● størrelsen av vannet i en plast bøtte ● størrelsen av plasten i en plast bøtte.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Opplæringsplan i basiskunnskap matematikk
Elin Foto: Thor-Wiggo Skille Foto: Bjørn Erik Olsen.
Oppgåve 7 Lotte kjøper ein telefon til 5000 kr inklusive 25 % meirverdiavgift. Kor mange kronar utgjer meirverdiavgifta? Kryss av for rett svar.   250.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Funksjonar i dagleglivet
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Bedre gjennomføring i matematikk
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newtonrommet
Fremdriftsplan Milepæler Hva skal gjøres Hvem skal gjøre det
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfaglig oppgave TIP/Matte

TIP KompetansemålMatte Kompetansemål  måle trykk, temperatur og mengde i forhold til en arbeidsoppgave og vurdere måleresultatet  kople opp og teste enkle styringssystemer basert på hydraulikk og pneumatik  velge riktig måleverktøy i forhold til arbeidsoppgaver  vurdere kostnader knyttet til en arbeidsoppgave  velge utstyr og arbeidsmetoder ut fra arbeidsoppgaver, standarder og prosedyrer  velge riktig håndverktøy og utstyr for service, vedlikehold og reparasjoner  finne fram til og følge produktdatablad og HMS-datablad (Naturfag)  rekne med ulike måleiningar, bruke ulike målereiskapar, vurdere kva for målereiskapar som er formålstenlege, og vurdere kor usikre målingane er  tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv og yrkesliv  løyse problem som gjeld lengd, vinkel, areal og volum  forenkle fleirledda uttrykk og løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar  vurdere forbruk og bruk av kredittkort og setje opp budsjett og rekneskap ved hjelp av rekneark

Fremdriftsplan Matte/Programfag Siste halvdel av høsten på Vg1 : Elevene skrur fra hverandre en hydraulisk jekk Forberedelse til dette fra skolestart i Matte: måling av lender vha linjal, tommestokk og skyvelær (mikrometerskrue?), enheter for lengde, masseberegning, massetetthet, arealberegninger, volumberegninger, enheter for areal og volum, likninger

Kraft = trykk (kg pr kvadratcentimeter) * flateinnhold Trykk = kg pr kvadratcentimeter Flateinnhold (kvadratcentimeter) = r * r * π

1 cm 2 10 kg 10 kg

1 cm 2 10 kg 10 kg 10 kg

1 cm 2 10 kg 1

Flateinnhold (kvadratcentimeter) = × × = 5020 rr 11 3,14 π 1 3,1 cm 2 20

Flateinnhold (kvadratcentimeter) = × × = 3, rr 2,5 3,14 π 1 19,6 cm 2 3,1 cm 2 19,6 cm 2 50

,1 cm 2 19,6 cm cm 2 10 kg TRYKK X FLATE = KRAFT

TRYKK kg/cm kg/cm 2 AREAL (FLATEINNHOLD) cm cm 2 KRAFTKg(N) DIAMETERcm 2005Trykk x areal 8 4 Kraft/Areal6005 Kraft/Areal62000 Kraft/Areal Trykk x areal100 mm 3Kraft / trykk KG r x r x π

HVIS DERE SOM 16ÅRINGER HAR LEVD I TID TILSVARENDE EN MILLLIMETER, HENDTE DETTE MEDDISNOSAURENE 4 kilometer SIDEN hvor langt er 4 kilometer?

Ventiltyper

MINIGRAVER - MINI- MEK-MOELV21MINIGRAVER - MINI- MEK-MOELV21MINIGRAVER - MINI- MEK-MOELV21

22MINIGRAVER - MINI- MEK-MOELV

1 1 KG

1 cm 2 10 kg

TRYKK kg/cm kg/cm 2TRKK AREAL (FLATEINNHOLD) cm cm 2 KRAFTkg DIAMETERcm mm KG